تبیان، دستیار زندگی
در بخش نخست این مطلب راجع به علل و علائم و خطرات ابتلا به بی اشتهایی صحبت کردیم. در بخش دوم این مطلب راه‌هایی را برای مقابله با این وضعیت نامطلوب ارائه می‌دهیم و برایتان آرزوی سلامتی داریم. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی اشتهایی، علائم، دلایل و راه‌های مقابله با آن (٢)

در بخش نخست این مطلب راجع به علل و علائم و خطرات ابتلا به بی اشتهایی صحبت کردیم. در بخش دوم این مطلب راه‌هایی را برای مقابله با این وضعیت نامطلوب ارائه می‌دهیم و برایتان آرزوی سلامتی داریم. با ما همراه باشید.
بی اشتهایی

قبل از این که اقدام به هر نوع خوددرمانی بکنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به خاطر این که تنها، یک متخصص می‌تواند علت بی اشتهایی شما را تشخیص دهد. به احتمال زیاد پزشک داروهایی را تجویز می‌کند که باید با دقت مصرف کنید. در این صورت در کنار مصرف دارو می‌توانید برخی از روش‌های طبیعی را برای مقابله با بی‌اشتهایی‌تان انجام دهید.

سر ساعت مشخصی غذا بخورید

این روزها با توجه به مشغله‌های زیاد، مردم زمان مشخصی به غذا خوردن اختصاص نمی‌دهند. متأسفانه این مسئله روی مشکل بی اشتهایی تأثیر بد می‌گذارد. برای همین مهم است که شما زمان مشخصی به غذا اختصاص دهید و هر روز سر ساعت معین غذا میل کنید.

به جای این که هر روز سه وعده غذا بخورید 5 تا 6 وعده‌ی کم حجم میل کنید. اگر شاغل هستید حتماً با خود غذا ببرید و باز سر وقت میل کنید. حُسن سر ساعت غذا خوردن این است که  کمک می‌کند اشتهای شما افزایش پیدا کند.

مواد غذایی سالم و خوش طعم میل کنید

با وجود این که هیچ غذایی به مذاق فرد بی‌اشتها خوشمزه نمی‌آید اما لازم است که این فرد مواد مغذی لازم برای بدنش را دریافت کند. برای همین باید به سراغ مواد غذایی خاصی برود که برایش اشتها برانگیزتر است. می‌توانید از غذاهای مورد علاقه‌تان شروع کنید. لیستی از غذاهای مورد علاقه و اشتها برانگیز را تهیه کنید.

گیاهان دارویی مانند گیاه زوفا (hysope)، بابونه، نعناع فلفلی، زنجبیل، سیر، چای سبز، افسنطین (absinthe) و غیره برای تحریک طبیعی اشتها مفید هستند

با وجود این که این روش می‌تواند کارساز باشد اما معنی‌اش این نیست که از همان اول همه‌ی مشکلات حل می‌شود. اگر میل به غذاهای پرکالری پیدا کردید اشکالی ندارد. گاهی اوقات این کالری‌ها جایگزینی برای کالری‌های از دست رفته می‌شود. مواد غذایی از قبیل بستنی، شیرینی‌جات، گوشت قرمز، مرغ، برنج، سوپ، غلات و غیره مصرف کنید. از این گذشته لازم است که سبزیجات، میوه و مواد غذایی سرشار از پروتئین نیز مصرف کنید.

گیاهان دارویی را امتحان کنید

یکی دیگر از روش‌های تحریک اشتها استفاده از گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی مانند گیاه زوفا (hysope)، بابونه، نعناع فلفلی، زنجبیل، سیر، چای سبز، افسنطین (absinthe) و غیره برای تحریک طبیعی اشتها مفید هستند. می‌توانید از دم کرده یا عرق این گیاهان استفاده کنید. البته توجه داشته باشید قبل از مصرف این گیاهان نیز با پزشکتان مشورت کنید.

می‌توانید از قرص گل راعی استفاده کنید. این گیاه برای تسکین دردهای گوارشی مناسب و انرژی زا است برای همین اشتها را بیشتر می‌کند. روزانه دو قرص 325 میلی گرمی بین سه وعده‌ی غذایی میل کنید. می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید و از قرص‌های گیاهی دیگری که باعث تحریک اشتها می‌شود استفاده کنید.

آب بیشتری بنوشید

اگر اهل ورزش نبوده‌اید و به تازگی ورزش را شروع کرده‌اید به آب بیشتری نیاز دارید. زمانی که بدنتان دهیدراته شود یعنی آبش را از دست بدهد دچار بی‌اشتهایی می‌شوید. عادت کنید که روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. قبل و بعد از هر جلسه‌ی ورزشی آب بنوشید.

به سلامت روحتان بیشتر توجه کنید

افسردگی می‌تواند باعث کاهش اشتها شود برای همین نیاز به داروهای ضدافسردگی خواهید داشت. اگر مشکلات روحی‌تان را حل کنید خواهید دید به زودی مشکل بی‌اشتهایی‌تان نیز رفع خواهد شد.

از پزشک متخصص کمک بگیرید

بعضی وقت‌ها اگر به پزشک مراجعه نکنید نمی‌توانید علت واقعی مشکل بی اشتهایی‌تان را پیدا کنید. احتمالاً از بیماری مانند آنورکسی(بی اشتهایی عصبی) رنج می‌برید در این صورت اگر اقدام به خود درمانی کنید امکان دارد مشکل حادتر شود.

زمانی که بدنتان دهیدراته شود یعنی آبش را از دست بدهد دچار بی‌اشتهایی می‌شوید. عادت کنید که روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید

گاهی پیش می‌آید برای درمان بی اشتهایی لازم می‌شود تا بستری شوید. برای همین لازم است که از یک متخصص تغذیه و یک روانشناس کمک بگیرید. در موارد حادتر ممکن است نیاز باشد که پزشکان از شیوه های خاص برای تغذیه‌ی بیمار کمک بگیرند مانند کار گذاشتن لوله یا تزریق‌های وریدی.

حجم غذا را کم و تعداد وعده ها را بیشتر کنید

سعی کنید حجم غذایتان را کاهش دهید و در طول روز چند وعده بخورید. معده‌ی شما به طور طبیعی غذاهایی با حجم کم  قبول می‌کند. کاهش حجم  غذا شیوه‌ای است که معده‌تان در انتظار خوشامد گویی به وعده های دیگر باشد.

متابولیسم‌تان را افزایش دهید

اگر اشتهایتان را از دست داده‌اید سعی کنید که فعالیت بدنی‌تان را بیشتر کنید. ورزش کردن بهترین روش برای تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن است. زمانی که متابولیسم بدنتان بیشتر شود میل به غذا نیز افزایش می‌یابد.

داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی کنید

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و دچار بی‌اشتهایی شده‌اید از پزشکتان بخواهید تا داروهایتان را بررسی کند. توجه داشته باشید که برخی از داروها باعث بی اشتهایی می‌شوند. در این صورت پزشک می‌تواند داروهای جایگزین تجویز کند و به این ترتیب مشکل بی اشتهایی رفع شده یا کاهش پیدا می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

غذاهای پرکالری برای افراد لاغر

برای آن‌هایی که می‌خواهند چاق شوند

توصیه‌هایی برای چاق شدن

راه‌هایی برای افزایش وزن

شیوه‌ ی چاق شدن لاغرها

اگر می خواهید چاق شوید، بخوانید

خیلی لاغرم، چه کنم؟

برای افزایش وزن چه نکاتی لازم است؟

بی اشتهایی نشانه چیست؟

افراد لاغر بخوانند

برای افزایش اشتها چه باید كرد؟

راه حل مشكل لاغری

افزایش وزن در افراد لاغر با ورزش یا با پرخوری؟

چگونه می توانم وزنم را افزایش دهم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.