تبیان، دستیار زندگی
آیا دختر یا پسر نوجوان شما همه زمان خود را صرف بازی های ویدئویی، صحبت کردن با تلفن و یا با دوستانی که واقعا مورد تایید شما نیستند،صرف می کنند؟ آیا پسر یا دختر شما ، همیشه برای پول تو جیبی شما را آزار می دهد یا سرزنش می کند ؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولیت پذیری پله اول


آیا دختر یا پسر نوجوان شما همه زمان خود را صرف بازی های ویدئویی، صحبت کردن با تلفن و یا با دوستانی که واقعا مورد تایید شما نیستند،صرف می کنند؟ آیا پسر یا دختر شما ، همیشه برای پول تو جیبی شما را آزار می دهد یا سرزنش می کند ؟ شاید وقت آن است که به نوجوان خود بگویید به فکر به دست آوردن شغلی برای اوقات فراغت خود باشد.

کار کردن

شما ممکن است بگویید: «فرزند من هنوز هم به مدرسه می رود و اگر او کار کند ممکن است در انجام تکالیف مدرسه خود دچار مشکل شود.» این استدلال منطقی نیست، از خودتان بپرسید، فرزندتان چقدر برای دروس مدرسه خود وقت می گذارد و زحمت می کشد. در حال حاضر او چه مدت صرف انجام تکالیف یا مطالعه خود می کند؟ چقدر از زمان او صرف تماشای تلویزیون، بازی، صحبت کردن با تلفن و یا دیدار با دوستانش می شود؟ درست است همه اینها بخشی از زندگی یک نوجوان و لازمه سن اوست ، اما هر چیزی در حد واندازه مفید و لازم است.

آیا او به شما گفته است برای او تلفن همراه تهیه کنید؟ آیا او ماشین دارد و یا می خواهد که ماشین داشته باشد؟ آیا شما قبض ماهانه تلفن و یا بیمه اتومبیل را پرداخت می کنید؟ اگر جواب شما آری است ، این انتخاب شما است، اما ممکن است بهترین راه برای آموزش مسئولیت پذیری به  نوجوان شما نباشد.

مستقل بودن را آموزش دهیم

در سنین بلوغ به فرزندان خود مستقل بودن را آموزش دهید؛ خرید هر آنچه آنها می خواهند و پرداخت صورتحساب ها و ... اولین قدم در تربیت فرد بالغ وابسته است . با این امور به آنها می آموزیم  در دوران زندگی خود به جای وابستگی به دیگران بیشتر به خود وابسته باشند. این آموزش برای اینکه آنها خود کفا باشند، بهترین گزینه است.

نگاه زیر چشمی به دوران بزرگسالی

والدین ممکن است ادعا کنند که این موضوع از جمله مسئولیتها و وظایف آنهاست که از فرزندان خود حمایت کنند و این درست است که ما تا زمان سن قانونی به عنوان پدر و مادر موظف به تامین نیازهای فرزندان هستیم ، اما بخشی دیگر از وظایف  والدین هم آموزش و آماده سازی فرزندان برای مسئولت پذیری و مستقل بودن آنها در بزرگسالی مربوط است . هنگامی نوجوانان شغلی بدست می آورد این امر حس موفقیت و پیشرفت به او می دهد . همچنین کمک می کند تا آنها درآمد کسب کنند ، این امر به آنها اجازه می دهد تا نیازهایشان را رفع کنند ، بطور مثال تلفن همراه خریداری کنند یا صورتحساب های خود را پرداخت کنند به جای این که برای این امور از پدر و مادر خود انتظار داشته باشند . پرداخت صورتحساب ها آنها راتوانمند می سازد که زیرچشمی به دوران بزرگسالی نگاه کنند  و مزه این دوران را کم کم بچشند.

هنگامی که نوجوان شما کاری پیدا کرد شما باید او را به باز کردن یک حساب بانکی با اولین چک حقوقش تشویق کنید

باز کردن یک حساب پس انداز

اغلب اوقات، چشم انداز نوجوانان از مشاهده بزرگ شدن به اندازه کافی شامل چیزهایی از قبیل رانندگی، مسافرت با همسالان و مواجه با دوران بلوغ و .... است  اما آنها جنبه های دیگری از زندگی را یادشان رفته است، مواردی از جمله کار کردن ، پرداخت قبض ها، صرفه جویی در پول، بودجه بندی و مسئولیت مدیریت هزینه ها را نادیده می گیرند . هنگامی که نوجوان شما کاری پیدا کرد شما باید او را به باز کردن یک حساب بانکی با اولین چک حقوقش تشویق کنید . پیشنهاد باز کردن یک حساب پس انداز در ابتدا ممکن است بهتر باشد ، ایجاد توازن در دفترچه حساب از بروز مشکلات برای نوجوانانی که محافظه کار نیستند جلوگیری می کند. بهتر است نوجوان خود را به خرج کردن عاقلانه پول تشویق و ترغیب کنید.

شما واقعا تفاوت را احساس خواهید کرد ، زمانی که آنها به جای تحمیل هزینه هایشان به شما پول خود را خرج می کنند مطمئن باشید ارزش پولشان را درک و هزینه هایشان را کنترل می کنند.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

مخمصه های نوجوانی

آداب گرم کردن رابطه با نوجوان

تربیت دینی در روزهای بحرانی

رفیق نوجوانتان باشید

نصیحت بیش از حد مجاز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.