تبیان، دستیار زندگی
این روزها که گرانی و اوضاع نامطلوب اقتصادی پنجه در گلوی مستمندان انداخته و افزایش بی رویه قیمتها باز هم مثل همیشه فشارش روی قشر ضعیف جامعه استد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امید پیشگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درد مـردم از غـم تحریم نیست !


این روزها که گرانی و اوضاع نامطلوب اقتصادی پنجه در گلوی مستمندان انداخته و افزایش بی رویه قیمتها باز هم مثل همیشه فشارش روی قشر ضعیف جامعه است؛ آنچه حرف دل ماست همان است که امیرالمومنین علیه السلام  فرمود.

فقر

ما نمی گوییم که چرا مسۆلین مربوطه پاسخگو نیستند و چرا معاون ارزی بانک مرکزی که حقوق می گیرد تا حوزه ارز را مدیریت و برنامه ریزی کند در این آشفته بازار حتی یک نشست خبری هم نمی گذارد. به این هم کار نداریم که در این همه نوسانات شدید ارزی (البته رو به بالا) که نشان از سوء مدیریت می دهد کفایت حتی یک نفر از مدیران محترم اجرایی هم مورد تردید قرار نمی گیرد. تمام این موارد را ندید گرفته و بحث کارشناسی اش را به متخصصین امر واگذار می کنیم.

ما فرض را بر این می گذاریم که تنها عاملی که قیمتها را دو برابر و کمر مستمندان را دو تا کرد فقط و فقط داستان تحریم بود و بس.

مردم همان امتی هستند که سی و چهار سال است سخت ترین تحریمها را دیده اند و خم به ابرو نیاورده اند. ناجوانمردانه ترین رفتارهای بدخواهان داخلی و خارجی را دیده اند و باز با مشتی گره کرده مرگ بر آنها گفته اند و هنوز ایستاده اند. اما آنچه آنها را در طی این مسیر، یاری می کند و بر گامهای استوارشان انرژی تزریق می نماید حضور مسئولان و مدیران جامعه در کنار آنهاست ؛ البته نه فقط در راهپیمایی؛ بلکه در سطح زندگی. قوت قلب یک سرباز به حضور واقعی و نه تشریفاتی فرماندهان در صحنه نبرد است.

سیره اقتصادی حضرت امام ره و مقام معظم رهبری و برخی دیگر در زندگی و سفارشهای مکرر حضرت آقا به ساده زیستی مسئولان ترجمه عملی توصیه و سیره امیرمومنان علیه السلام است که ظاهرا مورد غفلت واقع شده و این همان چیزی است که مردم برنمی تابند.

امروز که جنگ، جنگ اقتصادی است و مردم ما در حال دست و پنجه نرم کردن با این هجمه بی امان هستند و کم و زیاد صدای ناله مجروهان این جنگ تمام عیار در کوی و برزن ، مترو و تاکسی به گوش می رسد ، آیا تیر و ترکشی هم از این حملات و یا حداقل موجی از آن زندگی مسئولان ما را می گیرد؟ یا این قشر و خانواده هایشان در پناه ثروتهای حسابی از گزند سنگین ترین گرانی ها و تورمهای جاری در امانند؟

در نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است

امام علی علیه السلام در «بصره» به عیادت «علاء ابن زیاد حارثى» كه از یارانش بود رفت و چون چشمش به خانه وسیع او افتاد فرمود: این خانه با این وسعت را در این دنیا براى چه مى‏خواهى؟ با این كه در آخرت به آن نیازمندترى. آرى! مگر این كه بخواهى به این وسیله به آخرت برسى یعنى مهمان كنى (و مهمانان در آن را گرامى دارى)، صله رحم نمائى و بدین وسیله حقوق (لازم خود را) اظهار كرده به مورد خود قرار دهى كه در این صورت با این خانه به آخرت نائل شده‏اى.

«علاء» گفت: اى امیر مۆمنان! از برادرم «عاصم بن زیاد» پیش تو شكایت مى‏آورم. فرمود: مگر چه كرده؟ «علاء» پاسخ داد: عبائى پوشیده و از دنیا كناره گرفته است. امام ع فرمود: حاضرش كنید. هنگامى كه آمد به او فرمود:

چرا با خودت دشمنی می کنی؟! شیطان تو را فریب داده و هدف تیر او قرار گرفته‏اى. چرا به خانواده و فرزندانت رحم نمى‏كنى‏؟!

تو خیال مى‏كنى خداوند از یک طرف طیبات را بر تو حلال كرده؛ ولی در واقع دوست ندارد كه از آنها استفاده كنى؟!

«عاصم» گفت: اى امیر مۆمنان! تو خود با این لباس خشن و آن غذاى ناگوار به سر مى‏برى (در حالى كه پیشوا و امام ما هستى و بر ما لازم است به تو اقتدا كنیم).

امیرالمومنین علیه السلام  فرمود:

فقر

واى بر تو! من که مثل تو نیستم (وظیفه من غیر از شما است) خداوند بر پیشوایان عادل واجب شمرده كه بر خود سخت گیرند و همچون طبقه ضعیف مردم باشند، تا ندارى فقیر بر او سنگینى نكند و او را از پاى در نیاورد.

از این سخن حضرت و سیره عملی او این پیام به صراحت شنیده می شود که توده مردم از دنیا تا حد امکان و در جهت آبادانی آخرت خود مجاز به کسب و استفاده حلال هستند ؛ اما مسئولان و رهبران فکری و عملی و مدیران جامعه اسلامی باید در سطح مستمندان جامعه زندگی کنند تا فقیر در سنجش زندگی خود با زندگی مسئولان از وضع موجود احساس نارضایتی نکند.

امروز که جنگ، جنگ اقتصادی است و مردم ما در حال دست و پنجه نرم کردن با این هجمه بی امان هستند و کم و زیاد صدای ناله مجروهان این جنگ تمام عیار در کوی و برزن ، مترو و تاکسی به گوش می رسد ، آیا تیر و ترکشی هم از این حملات و یا حداقل موجی از آن زندگی مسئولان ما را می گیرد؟ یا این قشر و خانواده هایشان در پناه ثروتهای حسابی از گزند سنگین ترین گرانی ها و تورمهای جاری در امانند؟

دوست داریم خوش بین باشیم و تصور کنیم اکثر مسئولان ما کلام امیرالمومنین علیه السلام و توصیه مکرر مقام معظم رهبری را سر لوحه زندگی خود قرار داده اند و مانند طبقه ضعیف جامعه زندگی می کنند و آنها هم از این گرانی ها و بازار نابسمان در عذابند ؛ اما شواهدی این ابر خوش بینی را پراکنده کرده و محو می کند.

خداوند متعال بر مسئولان نظام اسلامی لازم کرده است که به گونه ای زندگی کنند که  فقر فقیر او رااز میدان به در نکند

یکی از شواهد توصیه های مکرر مقام معظم رهبری به ساده زیستی و پرهیز از دنیای پر زرق و برق است که این تکرارها خود خبر از عملی نشدن کار می دهد.

دومین و ملموس ترین شاهد بر این ادعای ناگوار حرکتی بود که یکی دو سال پیش، برنامه «صرفا جهت اطلاع»  آغاز کرد که خیلی زود به گِل نشست. مجری برنامه از تمام مسئولین درخواست کرد تا به آنها اجازه دهند سطح زندگیشان را از دریچه دوربین به  مردم نشان دهند. ولی متاسفانه این دعوت عام تنها یک لبیک گو داشت که آن هم وزیر محترم ارشاد بود.

مردم ما ثابت کرده اند برای حفظ ارزشها و این نظام عزیزتر از جان تا پای جان ایستاده اند و تحریم و فشارهای اقتصادی بسیار کمتر از آنانند که بتواند مقاومت این ملت شهید پرور را بشکنند؛ به شرط آنکه مسئولان محترم هم سخن امیرالمومنین علیه السلام را سیره خود کنند و به واقع همچون مقام معظم رهبری به گونه ای زندگی کنند که فقر فقیر برای او دردناک نباشد و او را به زانو درنیاورد.

«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ كَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُه‏»

خداوند متعال بر مسئولان نظام اسلامی لازم کرده است که به گونه ای زندگی کنند که فقیر فقیر او را میدان به در نکند. نهج البلاغه خطبه 209

امید است مسئولان ما البته آن عده که در عمل با این آموزه مهم فاصله دارند با تغییر در روش زندگی خود فرمایش امام علی علیه السلام و به دنبال آن توصیه های مقام معظم رهبری را عملیاتی کرده و با قرار گرفتن در سطح زندگی مردم و حضور واقعی در کنار آنها، در این جنگ تمام عیار هم کمک حالی برای طیف وسیعی از مردم جامعه باشند و هم با لمس واقعی مشکلات تصمیمات صحیح تری برای حل آن اتخاذ کنند. ان شاء الله

امید پیشگر

بخش نهج البلاغه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.