تبیان، دستیار زندگی
برخی مصرف‌کنندگان موضوع کیفیت در خودروهای داخلی را امری شانسی دانسته و خرید خودرو را به خرید هندوانه سربسته‌ای تشبیه می‌کنند که مشخص نیست درون‌ آن سرخ یا سفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانس،تعیین کننده کیفیت خودرو؟!


برخی مصرف‌کنندگان موضوع کیفیت در خودروهای داخلی را امری شانسی دانسته و خرید خودرو را به خرید هندوانه سربسته‌ای تشبیه می‌کنند که مشخص نیست درون‌ آن سرخ یا سفید است.

خودرو

ارزیابی کیفی خودروها در شهریور ماه بین 20 خودروی تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول همچنان در اختیار نیسان تیانا می باشد.در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب”‌ و “خوب”‌ دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.

نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

خودروسازان در شرایط فعلی با مشکلاتی چون نرخ‌های رو به رشد ارز، مواد اولیه، ‌ماشین‌آلات و عدم پرداخت تسهیلات بانکی روبرو هستند

نیسان تیانا همچنان ماههاست که در صدر جدول کیفی ترین خودروی کشور جای گرفته و قصد ترک کردن موضع را هم ندارد. با این وجود تعداد بسیار پایین تولید این خودرو و نیسان ماکسیما با وجود تحریم ایران توسط شرکت نیسان، می تواند تنها مخاطره جدی این خودروها در خط تولید و بازار باشد. در این ماه مشکلات تزئینات تیانا برطرف شده اما نمرات منفی آن در بخش رنگ افزایش داشته است.

در غیاب مزدا 3 که این ماه هم خبری از تولید آن نبود، مزدا 2 هم از که ماه گذشته رتبه دوم را در اختیار داشت، به برادر بزرگتر خود پیوست و از تولیدات این شرکت و جدول ارزیابی ناپدید شد.

نیسان ماکسیما در غیاب رقبای مزدایی خود، به جایگاه دوم جدول صعود کرده است. این خودرو هم کاهش کیفیت داشته و بیشتر آن به تجهیزات الکتریکی مربوط می شود. سوزوکی گراند ویتارا هم مانند ماکسیما با یک پله صعود مواجه شده اما نمرات نفی آن همان 20 نمره سابق است. بنابراین جایی برای افتخار وجود ندارد!

اما برنده کیفیت این ماه بدون شک پژو 206 صندوقدار است. این خودرو با یک جهش چشمگیر از رتبه 8 به رتبه 4 آمده و به ویتارای ژاپنی چسبیده است. 206SD در بخش تزئینات و رنگ بهبود داشته و البته در قسمتهای موتور، صداهای غیر عادی، ترمز و نفوذ آب کاهش کیفیت داشته است.

مگان فرانسوی از جایش در رتبه پنجم تکان نخورده اما نمره منفی آن اندکی کاهش یافته است.

خودرو

تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو هر دو افزایش کیفیت را نشان می دهند. کیفیت بدنه، رنگ، نفوذ آب و تزئینات نمونه ایران خودرویی تندر بهتر از رقیب آن است اما کیفیت موتور، صداهای غیر عادی و تجهیزات الکتریکی تندر پارس خودرو بهتر از آب درآمده است.

پژو 206 توانسته با اندکی افزایش کیفیت یک پله صعود کند. آوانته هم که آخرین نفسها را می کشد با 152 دستگاه تولید شده در مکان نهم جدول و با افزایش اندک کیفیت جای می گیرد.

مکان دهم در اختیار ام وی ام 530 است. این خودروی چینی با اندکی کاهش کیفیت، همچنان با اختلافی فاحش نسبت به 206 و آوانته در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

سمند خودروی ملی هم با افت در کیفیت جای خود را به پژو پارس داده است. سایر پژوها نیز در جایگاههای 13 و 14 جدول جای گرفته اند.

لیفان 620 جای MVM X33 را گرفته و اندکی بهبود کیفیت را نشان می دهد اما هنوز از نمرات بسیار بالا و رکورد دار در تعلیق و فرمان رنج می برد. ام وی ام X33 با وجود 5.6 نمره منفی بیشتر از ماه قبل، هنوز در جای 16 جدول قرار دارد.

اما تیبا  دیگر رکورد دار مشکلات در تزئینات داخلی و خارجی نیست و بهبود خوبی در این بخش داشته است اما هنوز جای زیادی هم برای بهبود وجود دارد. اگر سایپا فکری به حال این مشکلات بکند، می تواند تا جایگاه یازدهم جدول نیز بالا بیاید!

در مورد سایر خودروها و ته جدولی ها هم حرف زیادی برای گفتن باقی نمی ماند. رکورد داران مشکلات را با رنگ قرمز در جدول مشخص کرده ایم. پارس خودرو با ساخت همزمان با کیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروی ایران هم سوژه صنعت ماست. به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

اما به نظر می رسد که حتی همین کیفیت هم در همه محصولات تولیدی یکسان نیست. برخی مصرف‌کنندگان موضوع کیفیت در خودروهای داخلی را امری شانسی دانسته و خرید خودرو را به خرید هندوانه سربسته‌ای تشبیه می‌کنند که مشخص نیست درون‌ آن سرخ یا سفید است.

مشاور انجمن خودروسازان ایران با پذیرش این موضوع دلیل شکل‌گیری چنین ذهنیتی در بین شهروندان را وجود نوسان در کیفیت قطعات بکار رفته در تولید خودروها دانست.

داوود میرخوانی رشتی با طرح موضوع حمایت سیستم بانکی از خودروسازان و تسهیل سرمایه‌گذاری از سوی دولت برای رشد و ثبات کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی اظهار کرد:‌ اگرچه انتقادهای زیادی از کیفیت خودروهای داخلی صورت می‌گیرد اما حل این موضوع مستلزم برطرف شدن مشکلات خودروسازان و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت خودرو در درجه اول به معنای سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه برای رشد کیفیت قطعات تولیدی است، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بیشتر ماشین‌آلات در حال استفاده در خطوط تولید قطعه‌سازان قدیمی بوده و این موضوع موجب نوسان در کیفیت قطعات تولیدی می‌شود.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: به همین دلیل است که برخی مردم معتقدند کیفیت در خودروهای ایرانی مانند تخم مرغ شانسی و هندوانه سربسته است زیرا در کیفیت قطعات خودرویی نوسان وجود داشته و کیفیت برخی قطعات بالاتر و برخی نیز پایین‌تر است.

وی افزود: بنابراین در چنین شرایطی اگر نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان واقعا به دنبال ارتقای کیفیت خودروهای داخلی هستند باید در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری در خطوط تولید قطعه‌سازان، نوسازی ماشین‌آلات و ورود فن‌آوری نوین تولید قطعه حرکت کنند زیرا با قطعه‌ای که کیفیت آن در سطح B است نمی‌توان خودرویی با سطح کیفی A تولید کرد.

میرخوانی با بیان اینکه خودروسازان در شرایط فعلی با مشکلاتی چون نرخ‌های رو به رشد ارز، مواد اولیه، ‌ماشین‌آلات و عدم پرداخت تسهیلات بانکی روبرو هستند، تصریح کرد: در این شرایط صنعت خودروی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های قطعه‌سازی، مجموعه‌سازی و خودروسازی برای ارتقای کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی است که این کار نیز جز با حمایت کلان دولت و سیستم بانکی نمی‌تواند صورت گیرد.

اگر نگاهی به صنعت خودوری جهان بیندازیم، بسیاری کشورها که اکنون در این صنعت حرفی برای گفتن دارند؛ با فعالیت های تحقیق و توسعه ای به این مقام رسیده اند. یعنی از یک طرف مصرف کنندگان تنها خودورهای تولیدی داخلی را خریداری کرده اند و از سوی دیگر تولیدکننده های خودرو هم به روزآمد کردن و رفع نواقص محصولات تولیدی اهتمام جدی داشته اند. امری که به نظر می رسددر کشور ما مغفول مانده است.

فراوری :ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : اقتصادآنلاین

البرزنیوز