تبیان، دستیار زندگی
اهل بیت(ع) معتقد بوده‌اند كه رهبری سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفرعشق / پیوستگی پیشوایی دینی و رهبری سیاسی


عترت پیامبر(ص)، آگاه‌ترین مردم به قرآن و سنت و در قضاوت و داوری عادل‌ترین و در هر زمان و عصر، برای امامت شایسته‌ترین مردم هستند. آنان ریسمان محكم و مطمئن و پیشوای هدایتند.


یكی از اصول مشترك اعتقادی و سیاسی در مكتب اهل بیت(ع) پیوستگی پیشوایی دینی و رهبری سیاسی است.

اهل بیت(ع) از یك سو خود را آگاه‌ترین مردم به معارف دین می‌دانسته‌اند و برای اثبات این واقعیت، همواره مردم را به پرسش فرا می‌خوانده‌اند.

این سخن علی بن ابی‌طالب كه می‌فرمود: «سلونی قبل ان تفقدونی»؛ (از من بپرسید قبل از این كه مرا نیابید)، هر چند تنها از آن حضرت شنیده شد، ولی در عمل همه امامان(ع) توان پاسخگویی به هر پرسشی را داشتند و در تاریخ ثبت نشده است كه از امامان(ع)، سۆال بشود و آنان در پاسخ درمانده یا اظهار عجز كرده باشند.

از سوی دیگر، اهل بیت(ع) معتقد بوده‌اند كه رهبری سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی، حق آنان است كه در علم و دین برتر از همگانند.

پیوستگی پیشوایی دینی و رهبری سیاسی

این بینش و اعتقاد را در نوشته‌ای از امام علی بن موسی(ع) كه به «جوامع الشریعه» شهرت یافته است، چنین می‌یابیم:

«عتره الرسول، اعلمهم بالكتاب و السنة و اعدلهم بالقضیه و اولاهم بالامامة فی كل عصر و زمان و انهم العروة الوثقی و ائمة الهدی... .»

عترت پیامبر(ص)، آگاه‌ترین مردم به قرآن و سنت و در قضاوت و داوری عادل‌ترین و در هر زمان و عصر، برای امامت شایسته‌ترین مردم هستند. آنان ریسمان محكم و مطمئن و پیشوای هدایتند.

در بینش امام رضا(ع)، امام(ع) شایسته و توانمند، تنها عهده‌دار بیان احكام و تبیین حلال و حرام مردم نیست، بلكه امامت دینی، هرگاه به حق باشد، بر جریان سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی نیز نظارت و رهبری دارد:

پیوستگی پیشوایی دینی و رهبری سیاسی

«ان الامام(ع) زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عزالمۆمنین، الامام(ع) اس الاسلام النامی و فرعه السامی. بالامام(ع) تمام الصلاة و الزكاة و الصیام و الحج و الجهاد و توفیر الفیء و الصدقات و امضاء الحدود و الاحكام و منع الثغور و الاطراف.» امام(ع)، زمام دین و مایه نظام مسلمانان، صلاح دنیا و عزت مۆمنان است. امام(ع)، ریشه بالنده اسلام و شاخه سربلند آن است. امام(ع)، كامل كننده نماز، زكات، روزه، حج و جهاد است؛ همچنین مایه فراوانی غنیمت و صدقات و اجرای حدود و احكام و استحكام مرزها و سرحدات است.

در ادامه همین روایت، امام رضا(ع) با صراحت بیشتر فرموده است:

«... أیظنون انه یوجد ذلك فی غیر آل رسول الله صلی الله علیه و علیهم... نامی العلم، كامل الحلم، مضطلع بالامر، عالم بالسیاسه، مستحق للرئاسه، مفترض الطاعه، قائم بامرالله، ناصح لعبادالله.»

آیا مردم گمان كرده‌اند كه این ویژگی‌ها در غیر خاندان رسول خدا(ص) یافت می‌شود! خاندانی كه علمشان شكوفنده و حلمشان كامل است و احاطه و سلطه علمی و عملی بر امور دارند، آگاه به سیاست و شایسته ریاست و رهبری هستند و اطاعت آنان واجب است، امر الهی را بر پا می‌دارند و نسبت به بندگان خدا خیرخواهند.


منبع: آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی