تبیان، دستیار زندگی
مقام معظم رهبری آقای خامنه ای : وظیفه اساسی روحانیت، هدایت مردم به سمت اهدافی است که قرآن کریم و پیغمبران در طول تاریخ نبوت ترسیم کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظایف تبلیغی طلاب

تبلیغ

مقام معظم رهبری آقای خامنه ای : وظیفه اساسی روحانیت، هدایت مردم به سمت اهدافی است که قرآن کریم و پیغمبران در طول تاریخ نبوت ترسیم کرده اند.

تبلیغ دین و آموزه‌های وحیانی، اساسی‌ترین رسالت روحانیون و حوزه‌های علمیه است. راهی كه انبیاء و اوصیاء الهی(علیهم‌السلام) به اذن الله تعالی بر بندگان گشودند، بعدها به دست پر توان حوزه‌ها و طالبان علوم دینی سپرده شد.

بازخوانی و توجه به همین حقیقت ساده و مختصر، برای همه مبلّغان و طالبان علوم دینی مباهات‌آمیز و در عین حال مسۆولیت‌آور است.

مباهات آمیز از آن جهت كه خداوند متعال در ادامه راهی كه انبیاء و اوصیاء بزرگ الهی، سلسله جنبان آن بوده‌اند، طالبان‌علوم دینی را برگزید و لباس فاخر و آسمانی پاسداری و تبلیغ دین خود را بر آنان پوشاند.

چگونه می‌توان ابتهاج و سُروری را كه از تفهّم و تصور مكرر این معنا، برای طالبان و مبلغان دینی به دست می‌آید، كتمان كرد. و چگونه می‌توان مراتب شكر و سپاس الهی را برای این توفیق بزرگ به جا آورد!

این جامه فاخر، امّا مسۆولیت‌های سنگینی نیز به دنبال دارد. اینجا، كارفرما خدا است كه دین خود را به عنوان ارزشمندترین، گرانسنگ‌ترین و مقدس‌ترین دردانه هستی، به تو، به امانت داده است و با تو همان كند كه با رسولش كرد.

نه می‌توان او را دور زد و نه اهل مماشات و مداهنه است و مگر می‌شود كه اهل تسامح بود، آن هم در امری كه سرنوشت و سرانجام انسانی و جوامع انسانی را رقم می‌زند.

در این وضعیت خوف و رجا، نخست پرسشی كه مبلغ دینی را به خود مشغول می‌كند؟ این است كه "چه باید كرد". اگر چه پاسخ تفصیلی به این سۆال، مجال واسعی را می‌طلبد.

 عجالتاً دو راه مطمئن را می‌توان توصیه كرد: نخست، آشنایی با سیره و سنت نبوی(ص) در تبلیغ دین و التزام عملی به آن؛ و دوم، آگاهی از تجارب ارزشمند تبلیغی مبلغان و عوامل موفقیت یا عدم توفیق آنان. [1]

هجرت، عامل موفقیت پیامبران

هجرت موضوعی است که در تاریخ بشریت سابقه دارد و اساس کار انبیاء اولوالعزم بوده است . سردمدار مهاجران فی سبیل الله ابراهیم خلیل الرحمن است که برای انجام رسالت و در جهت ادای وظیفه خود به یک سرزمین خشک و بی آب و علف هجرت کرد و تنها فرزندش را در آنجا رها نمود و فقط روی سخنش با خدای تبارک و تعالی بود که:

«ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلوة فاجعل افئدة من الناس تهوی الیهم » [2]

; «پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی آب و علف، در کنار خانه ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را بر پا دارند; تو دلهای گروهی از مردم را متوجه آنها ساز .»

حضرت ابراهیم علیه السلام پس از این هجرت از خداوند متعال درخواست کرد که قلوب مردم را به خانواده اش و آن سرزمین متوجه کند و آنها را تحت حمایت خود قرار دهد و از روزگار گذشته دیده شده است و امروز می بینیم و تا آخر دنیا هم این دعا در حال اجابت خواهد بود . این نتیجه و برکت هجرت آن حضرت است .

شرایط هجرت

این هجرت و حرکت خداپسندانه - که موجب شادی قلب رهبر معظم انقلاب شده است - شرایطی دارد و لازم است این شرایط در آن رعایت گردد .

1 . اخلاص در عمل

این کار و حرکت فقط باید برای خدا باشد و بس . در کتاب ارزشمند «منیة المرید» تالیف شهید ثانی حدیثی از قول رسول گرامی اسلام نقل شده است که: «انما الاعمال بالنیات وانما لکل امرئ ما نوی; ارزش اعمال به نیات آن است و هر کس آنچه را نیت کرده است دریافت می کند .»

 آن حضرت در ادامه می فرمایند: «فمن کانت هجرته الی الله ورسوله فهجرته الی الله ورسوله ومن کانت هجرته الی دنیا یصیبها او امراة ینکحها فهجرته الی ما هاجر الیه;  [3]

هر کس در هجرتش خدا و رسول او را در نظر گیرد، به سوی خدا و پیامبر او هجرت نموده است و هر کس به خاطر دنیایی که به آن دست می یابد یا زنی که با او ازدواج می کند هجرت کند، [دریافت او] از هجرتش همان چیزی است که به سوی آن هجرت کرده است .»

هیچ بهایی برای عمر ما جز رضایت خدا ارزش ندارد . صرف وقت و جوانی و حرکت از دیار خود و تحمل مشقتهای فراوان برای هجرت، اگر برای خدا باشد ارزشمند است و خداوند برکت را در همین اخلاص قرار می دهد، وگرنه عمر تلف کردن و فرصت از دست دادن و حرکتی بی ارزش خواهد بود .

2 . آگاهی از کید دشمن

ما الان در یک وضعیت بسیار عجیبی به سر می بریم . دنیای ما دنیای کفر است و همینک کشورهای مختلف و در راس آنها آمریکای جنایتکار برای خاموش کردن این نوری که در کشور اسلامی ایران فروزان شده است، همه مساعی خود را به کار می برند و هرچه در توان داشته باشند انجام می دهند .

آمریکا تا سر حد امکان از امکانات مادی، فرهنگی، تبلیغی و حتی نظامی خود در جهت خاموش کردن این ندای حق که از این کشور به جهان بلند شده است استفاده می کند و می توان گفت: این روزها; نه سالها و ماهها، بلکه همین روزها برای ما سرنوشت ساز است .

شما که لباس مقدس سربازی حضرت ولی عصر علیه السلام را بر تن دارید، و اعلام کرده اید که آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام است و به حمایت و هدایت آن بزرگوار در انجام وظایف خود تقین دارید، باید همانند سربازی تیزهوش و فداکار از کید دشمن آگاه باشید .

3 . آگاهی از جریانات و شرایط روز

این توقع وجود ندارد که هر کسی در متن جریانات باشد و از همه مسائل مطلع باشد; ولی یک مبلغ باید اصول را بشناسد و البته لازمه این سخن این خواهد بود که حوزه مقدسه علمیه - که الحمد لله برکات فراوانی داشته و دارد - مبلغان محترم را از نظر اطلاعات لازم پشتیبانی کند و البته چنین چیزی کم و بیش وجود دارد . افراد از طریق مطالعه روزنامه ها و مقایسه آنها با یکدیگر هم می توانند از اوضاع مطلع شوند .

4. استفاده از متون اصلی اسلام

متون اصلی اسلام اعم از تفسیر، روایات، دعاهای ماثور و تاریخ اسلام مالامال از معارف دین است .

مکتب تشیع مکتبی پربار و غنی است; حتی دعاهایی که از امامان معصوم علیهم السلام رسیده است، معارف بلندی را ارائه می کند .

مبلغان محترم در منطقه تبلیغی خود، مرجع مردم هستند و باید بر اساس محتوای غنی اسلامی که از متون اصلی دین استخراج می شود، پاسخ گوی نیازهای مردم باشند .

5 . پرهیز از بیان مطالب بی اساس

در صورتی که مردم سۆالی را مطرح کنند که مبلغ آن را نمی داند، سریع بگوید نمی دانم و بعدا جواب را برایتان می آورم . این برخورد، از ارائه پاسخهای غلط و بدون مدرک بهتر است و اصلا وظیفه مبلغ، دادن پاسخ صحیح از دین است .

6 . حسن استفاده از اعتماد به روحانیون

از اعتمادی که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی، رهبری بزرگوار آن و تلاش و مجاهدت عالمان پارسا و با اخلاص، به روحانیون پیدا شده است باید استفاده نیکو کرد . مردم، روحانی را امین، رازدار، محرم و همه کاره خود می دانند .

روحانی در نامگذاری فرزند، تربیت فرزند، رفع اختلافات خانوادگی و در همه خیر و شر مردم دخالت دارد و مورد اعتماد آنان است .

این اعتماد آسان بدست نیامده است و حاصل قرنها تلاش و مجاهدت عالمان دین است; از اینرو باید روز به روز تقویت گردد . در محل تبلیغ، مردم نگاه می کنند تا ببینند این آقا چه می گوید، کجا می رود و با چه کسی رفت و آمد می کند .

7 . توجه به همه مردم

با همه مردم خوب باشید و ارتباط برقرار کنید; اما به افراد و گروههای خاصی بیشتر توجه کنید.

نتیجه :

و لذا ریشه های رسالت تبلیغی طلاب محترم حوزه های علمیه  دراصل مربوط به آیه شریفه قرآن کریم در موضوع (نفر)  است این آیه، وجوب نفر را مقدمه تفقّه، و تفقّه را مقدمه انذار قرار داده است؛

مبنای دوم برای رسالت تبلیغی طلاب موقعیت  خاص جهان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی است چرا که نظام جمهوری اسلامی، متفرع و وابسته به آن نهاد است و علمای اسلام همچنان که در ایجاد و استقرار حکومت، نقش اساسی داشته اند، در ادامه نیز به عنوان مرجع دینی در زوایای مختلف در نظام اسلامی مسئول اند.

«حوزه های علمیه و علمای دین، نمی توانند نسبت به دستگاه و امور کشور و آنچه که می گذرد بی تفاوت باشند و بگویند: حالا خودشان می دانند، دیگر ما چه کار کنیم؟

اگر علما کنار کشیدند، به تدریج جمهوری، غیر اسلامی خواهد شد.» «حوزه علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی، نمی توانند از وضع نظام بی خبر باشند و بی خبر بمانند و این بی خبری را تحمل کنند.»


پی نوشت ها :

[1] پایگاه حج و زیارت

[2] ابراهیم/37 .

[3] منیة المرید، ص 132

منبع :

پایگاه حج و زیارت

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان