• تعداد بازديد :
  • سه شنبه 1391/07/18
  • تاريخ :

می خواهید امام باقر علیه السلام ضمانتتان کند؟!

خمس


پرداخت خمس راهى براى ایجاد الفت و محبت میان طبقات مختلف و جلوگیرى از ایجاد شكاف‏هاى عمیقِ اجتماعى است. همینطور این پرداخت، رابطه عاطفى میان فقها و مردم را برقرار مى‏كند و فقها را از وضعیّت اقتصادى جامعه آگاه مى‏كند.


آثار خمس‏ (2)

در مقاله قبل فهرست وار بعضی از آثار پرداخت خمس  که با تعابیر مختلف در روایات آمده است را بررسی کردیم که در ادامه آن مطالب، این نوشتار را که بررسی آیات و روایات در همین زمینه است تقدیم شما عزیزان می کنیم.

1ـ كفّاره گناهان و ذخیره قیامت‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: خارج كردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. «فان اخراجه ... تمحیص ذنوبكم و ما تمهدون لانفسكم لیوم فاقتكم» (وسائل، ج 9، ص 538)

2ـ ضمانت بهشت‏

شخصى نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمودند: بر من و پدرم لازم است كه بهشت را براى شما ضمانت كنیم.

«ضمنت لك علىّ و على ابى الجنّة» (وسائل، ج 9، ص 528)

كسى كه حساب سال دارد و خمس مى‏دهد، در واقع شخصى حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است

3ـ  شمول دعاى امام‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: خمس، كمك ما بر حفظ مكتب است، سپس فرمودند: تا مى‏توانید خودتان را از دعاى ما محروم نكنید. «ولا تحرموا انفسكم دعاءنا ما قدرتم علیه» (وسائل، ج 9، ص 538)

4ـ كلید رزق‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: پرداخت خمس كلید رزق شماست. «فان اخراجه مفتاح رزقكم» (وسائل، ج 9، ص 538)

5ـ نظم و حساب در سرمایه‏

كسى كه حساب سال دارد و خمس مى‏دهد، در واقع شخصى حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است.

امام باقر علیه السلام فرمودند: «الكمال كلّ الكمال: التّفقه فى الدّین والصبر على النائبة و تقدیر المَعیشة» (تحف‏العقول، ص 301)

بالاترین كمال در سه چیز است: شناخت عمیق دین، پایدارى در برابر ناملایمات و نظم و برنامه در زندگى.

كسى كه با پرداخت خمس، حق خدا و رسول و امام را مى‏دهد، در حقیقت مشمول تمام آیاتى است كه گفته شد. زیرا او هم خدا را یاد كرده، هم احسان كرده، هم اولیاى خدا و محرومان را گرامى داشته و هم مكتب الهى را یارى نموده است و دریافت این همه عنایات در برابر 20% مازاد درآمد سال، سود بزرگى است

عنایات ویژه‏

كسانى كه اهل خمس هستند، یعنى در هر درآمد خود، سهم خدا صلی الله علیه و آله، رسول، اهل بیت (علیهم السلام) و سهم دیگران را در نظر دارند، قهراً خدا و اولیاى او نیز به او عنایات ویژه دارند.

مگر در قرآن نمى‏خوانیم: «فاذكرونى اذكركم» (سوره بقره، آیه 152)

 مرا یاد كنید، شما را یاد مى‏كنم.

مگر در قرآن نمى‏خوانیم: «ان احسنتم احسنتم لانفسكم» (سوره اسرا، آیه 7)

 اگر خوبى كنید به خودتان خوبى كرده‏اید.

مگر در قرآن نمى‏خوانیم: «اذا حیّیتم بتحیّة فحیّوا باحسن منها» (سوره نساء، آیه 86)

 اگر شخصى نسبت به شما كریمانه برخورد كرد، شما بهتر از او برخورد كنید.

مگر قرآن وعده نداده كه «ان تنصروا اللّه ینصركم» (سوره محمّد، آیه 8)

 اگر شما خدا را یارى كنید خداوند شما را یارى مى‏كند.

مگر قرآن خبر از دوست داشتن نیكوكاران نداده است: «انّ اللّه یحبّ المحسنین» (سوره بقره، آیه 195)

آرى، كسى كه با پرداخت خمس، حق خدا و رسول و امام را مى‏دهد، در حقیقت مشمول تمام آیاتى است كه گفته شد. زیرا او هم خدا را یاد كرده، هم احسان كرده، هم اولیاى خدا و محرومان را گرامى داشته و هم مكتب الهى را یارى نموده است و دریافت این همه عنایات در برابر 20% مازاد درآمد سال، سود بزرگى است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب خمس ـ محسن قرائتی

وسائل السیعه ج 9

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
مسابقه ...

امتياز این سوال :
UserName