تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال آرزو کرده اید که ای کاش اعتماد به نفس بیشتری داشتم؟ آیا مدام انجام کاری را به تاخیر می اندازید؟آیا به هیچ کاری دست نمی زنید یا کارهایتان را با بی میلی انجام می دهید، به این امید که روزی اعتماد به نفس لازم به سراغتان بیاید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکیه گاهی که همیشه هست


آیا تا به حال آرزو کرده اید که ای کاش اعتماد به نفس بیشتری داشتم؟

آیا مدام انجام کاری را به تاخیر می اندازید؟آیا به هیچ کاری دست نمی زنید یا کارهایتان را با بی میلی انجام می دهید، به این امید که روزی اعتماد به نفس لازم به سراغتان بیاید؟


عزت نفس

عزت نفس احساس ارزشمند بودن می باشد و از مجموع افکار، احساسات، عواطف و تجربه های صحیحی که در طول زندگی آموخته می شودسرچشمه می گیرد.

عزت نفس بر پایه توانایی ما در ارزیابی دقیق از خود(شناخت خود) بنا شده و نکته قابل توجه پذیرش خود و ارج نهادن بی قید و شرط به خویشتن است. این بدان معناست که همه توانایی ها و محدودیت ها بخشی از وجود انسان می باشند که باید به شکل واقع بینانه بشناسیم و در عین حال، بدون هیچ قید و شرطی خود را پذیرفته و ارزشمند بدانیم.

چگونه اندیشیدن شما درباره خودتان از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی شما موفق تر هستید که عزت نفس بالاتری داشته باشید.بعضی از افراد عزت نفس بالایی دارند و معتقدند که قادر به انجام هر چه که خواهانش هستند می باشند. این گونه افراد باور دارند که توانایی یادگیری مهارت های جدید را دارند و به آرمان های خود خواهند رسید.

عزت نفس ، اعتماد به نفس را بوجود می آورد و اعتماد به نفس به این معناست که هر کاری را می توان به نحو احسن انجام داد. هنگامی که به خودتان می گویید"فکر نمی کنم بتوانم موفق شوم" در واقع دارید به خودتان می گویید من به خودم اعتماد کافی ندارم که یاد بگیرم و بیاموزم.

تفکر مثبت عامل بسیار مهمی برای به وجود آمدن عزت نفس است. افرادی که دید مثبتی دارند، معتقدند که قادر به انجام تغییرات می باشند، توانایی تصمیم گیری چگونه زندگی کردن را دارند و بر این باورند که می توانند باعث رخ دادن رویدادهای خوب شوند. هر چه به خواست و اراده خودتان اعتماد بیشتری داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری نیز در خود احساس خواهید کرد.داشتن اعتماد به نفس و خودباوری اساساً به این معناست که به خودتان اعتماد داشته باشید که می توانید ترس های خود را کنار بگذارید و تسلیم نشوید. افراد مثبت اندیش باور دارند که دیگران به آنها کمک می کنند، ولی زندگیشان تحت نظارت این افراد نیست.و به خاطر تلاش خودشان موفق می شوند.و از باخت خود مایوس نمی شوند و دوباره تلاش می کنند.

اگر واقعاً خواهان پیروزی هستیدباید دوره سختی را بگذرانید تا اعتماد به نفس واقعی را در خود ایجاد کنید. زیرا اعتماد به نفس واقعی بر اساس این باور که به یقین موفق خواهید شد بنا نشده است. شخصی که اعتماد به نفس دارد هرگز مطمئن نیست که اشتباه نخواهد کرد. او از شکست نمی ترسد و فقط به آینده نظر دارد.

افزایش اعتماد به نفس کار دشواری است. موفقیت در هر کاری بسیار مشکل است.مگراینکه اعتماد داشته باشید که از عهده آن کار بر می آیید.سعی کنید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. تلاش، اولین قدم برای دستیابی به آن است و حرکت به سوی اعتماد به نفس با تفکر آغاز می شود

نخستین گام در راه تقویت اعتماد به نفس و خودباوری آن است که وانمود نکنیم اعتماد به نفسمان از آنچه هست، بیشتر است. بدین معنا که در مورد نا امنی ها و بی اعتمادی هایمان با خودمان صادق باشیم. در مورد نقاط قوت خود فکر کنید و به خود بگویید قابلیت انجام این کار را دارید. وقت خود را به خاطر تفکرات منفی تلف نکنید

گاهی زیاد سخت نیست که خودمان را گول بزنیم و تظاهر کنیم که اعتماد به نفس خوبی داریم، اما فراموش نکنید که اعتماد به نفس یک احساس درونی است نه یک ادعا.

وقتی کاری را درست انجام داده اید، خود را تشویق کنید. لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید و موفقیت هایتان را در نظر بگیرید. وقتی بر ترس و نگرانی چیره شدید خود را تشویق کنید. به طور مثال اگر از حرف زدن در جمع هراس داریدسعی کنید در جمع صحبت کنید. پس از مدتی خواهید دید که به خوبی از عهده ی این کار برآمده اید.

کلید اعتماد به نفس این است که ابتدا تصمیم بگیرید چه می خواهید و سپس برای رسیدن به خواسته خود طوری عمل کنید که گویی شکست وجود ندارد.

زندگی را با واژه های خودتان تعریف کنید و همیشه مثل بهترین کسی که می توانید باشید زندگی کنید. لازم نیست که کسی غیر از خودتان باشید.فقط کافیست از کسی که قبلاً بوده اید بهتر باشید.

در واقع می توان گفت که اعتماد به نفس حسی از آرامش  و صلح درونی است. داشتن اطمینان به توانایی های خود این امکان را به شما می دهد که با اطمینان خاطر قدم بردارید. بدین ترتیب درمی یابید که درست حرکت می کنید و می توانید به همان جایی که می خواهید برسید.

بدانید هر جا که هستید و هر که هستید به این دلیل است که خودتان خواسته اید. اگر موقعیتتان را دوست ندارید، پس خودتان را تغییر دهید.

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-مهارت های زندگی- دکتر حسین خنیفر- دکتر مژده پورحسینی

ترجمه یکتا فراهانیFriday magazine-2

مطالب مرتبط :

اعتماد به نفس آری ، خود پسندی هرگز

خودتو دست کم نگیر...

چانه تان را بالا بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.