تبیان، دستیار زندگی
این لیست، بخشی از مجموعه کتاب های ارزشمندی است که در سالهای گذشته رهبر انقلاب بر آنها یادداشت و حاشیه نوشته اند. همچنین یادداشت های ایشان بر کتاب های این لیست، به صورت گزیده منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 انتخاب ویژه کتاب دفاع مقدس

به همراه یادداشت‌های رهبر انقلاب


این لیست، بخشی از مجموعه کتاب های ارزشمندی است که در سالهای گذشته رهبر انقلاب بر آنها یادداشت و حاشیه نوشته اند. همچنین یادداشت های ایشان بر کتاب های این لیست، به صورت گزیده منتشر شده است.

۱۳ انتخاب ویژه دفاع مقدس

همزمان با ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با هدف ترویج مطالعه مفید و هدفمند، لیستی از بهترین های مکتوب در حوزه دفاع مقدس را که رهبر معظم انقلاب نیز با مطالعه آنها، تقریظ و یادداشت هایی برای آنها نوشته اند، منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. این لیست، بخشی از مجموعه کتاب های ارزشمندی است که در سالهای گذشته رهبر انقلاب بر آنها یادداشت و حاشیه نوشته اند. همچنین یادداشت های ایشان بر کتاب های این لیست، به صورت گزیده منتشر شده است.

نام کتاب

شرح اثر

یادداشت رهبر انقلاب

هنگ سوم

خاطرات یک پزشک اسیر عراقی از مظلومیت رزمندگان ایرانی

موضوع، برای ما که این سوی خطه نبرد را دیده ایم، قهراً جالب است... نویسنده، البته یک نویسنده حرفه ای نبوده است. اما همین که فرصت کرده در گرفتاری جنگ، یادداشت هایی بردارد، سپس از حافظه خود کمک بگیرد و دیده ها را در دوران اسارت بر کاغذ بیاورد، بس موجب تقدیر است.

جشن حنابندان

دو گزارش از خاطرات دو عملیات کربلای 5 و بیت المقدس 4

روز و شبی چند در لحظه های پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصف ‍ ّا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خواننده خود عطا می کند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم بر آن قطره عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است، و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحه تاریخ معاصر پدید آورده و صحنه هایی که افسانه وار از ذهن و چشم بشر این روزگار بیگانه است، در واقعیت زندگی این نسل از ملت ایران نقش زده است... له الحمدالحامدین ابدالآبدین.

تیپ 83

شرح خاطرات طلاب رزمنده‌ جوان

خیلی از خواندن این کتاب محظوظ شدم، چون روحانی در این کتاب درس دین و معرفت را در خطرناکترین جاها می‌دهد و در آزمایش‌های دشوار زندگی با مردم شریک می گردد. این طلبه‌های جوان و خوش‌روحیه‌اند که اگر مدارج تحصیلی را طی کنند رهبران برجسته‌باب انقلاب و جمهوری اسلامی خواهند شد و روحانیون پرچمدار دین زندگی‌ساز ...

خداحافظ کرخه

روایت نوجوانانی که با رندی تمام در آخرین روزهای جنگ از در نیمه باز شهادت گذشتند...

این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهت گیری های بسیجی را به خوبی تشریح می کند. نویسنده، که خود یک بسیجی با همه بار فرهنگی این کلمه است، با بیان بعضی از جزئیات به ظاهر کم اهمیت، آن امر مهم را تصویر و ترسیم کرده است. با اینکه جوانی کم سن و سال است، بسی پخته تر از عمر خود می نویسد و می اندیشد. گاه در نقل حوادث، تسلسل طبیعی و منطقی رعایت نشده است. باری این یکی از کتاب های خیلی خوب در مجموعه خاطره هاست.

شانه‌های زخمی خاکریز

خاطرات هفت ساله یک امدادگر جانباز از جنگ تحمیلی

در این نوشته هرچه به آخر نزدیکتر می شویم، روح اخلاص و صفایی را که در آن موج می زند بیشتر حس می کنیم. من به حال خود حسرت می خورم و به این جوانان شجاع و با ایمان و فداکار غبطه می برم که در عمری کمتر از نیمه عمر ما، به مقاماتی رسیده اند که امثال من با خواندن شرح آن، احساس عروج معنوی می کنند... این نوشته هنرمندانه و دارای نثری استوار نیز هست که ارزشش را بیشتر می کند.

زنده باد کمیل

خاطرات خود نوشت محسن مطلق از حضور خود در جمع رزمندگان

نویسنده، فروتنانه خود را غالباً در پشت یاران شهیدش پنهان کرده است. خوشا به حال این جوانان نورانی که در یکی از استثنایی‌ترین فرصت‌های الهی در تاریخ، بیشترین بهره را بردند و به مدد اراده و ایمان و فداکاری، به مدارج عالی انسانی، رسیدند. این کتاب همچنین به خاطر شیرینی زبان روایتش و طنزی که در خیلی جاها نمک نوشته کرده است.

تپه‌های لاله سرخ

خاطرات دیده بانان توپخانه در سال های جنگ

از این کتاب، آخرین نوشته، یعنی تپه‌های لاله سرخ از همه شیرین‌تر و دقیق‌تر است. نوشته شهید هم که طلوع دوباره نام گرفته، عطر شهادت و اخلاصش محسوس است... و هر سه نوشته یادبودهای با ارزش از جنگ و ایثار هشت ‌ساله است.

گزارش یک بازجویی

بازجویی و زندگی اردوگاهی یک سرهنگاثر جالبی است. ابتکاری و نمونه نیز هست. توصیف های آن از طبیعت، حوادث جنگی، وضعیت های طبیعی بس زیبا است.

جنگ پابرهنه‌ها

خاطرات نویسنده از عملیات‌های والفجر 8 و کربلای 5

این انعکاس از رنجهای مردم پابرهنه است که بخصوص در مقایسه با فداکاری همین مردم، بسی جانکاه و تلخ و ناپذیرفتنی می‌نماید... و وقتی روح لطیف و حساس منظره‌این هر دو را به چشم دیده بلکه با آن زیسته باشد،‌با زبانی به همان تلخی آن را روایت می‌کند...

فرمانده من

داستانهایی از فرماندهان جنگ

من کتاب هایی را که می خوانم معمولا پشتش یادداشت یا تقریظی می نویسم؛ این کتاب را که خواندم بی اختیار پشتش بخشی از زیارت نامه را نوشتم: السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه! واقعا دیدم که در مقابل این عظمت ها انسان احساس حقارت می کند. من وقتی این شکوه را در این کتاب دیدم در نفس خود حقیقتا احساس حقارت کردم.

همپای صاعقه

تاریخ پیدایش و تشکیل تیپ رزمی 27محمدرسول الله (ص)

این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت‌شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.

پایی که جا ماند

یادداشتهای روزانه سیدناصر حسینی پور از زندانهای مخفی عراق

تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می گذارد و او را مبهوت می کند.

نورالدین پسر ایران

خاطرات سید نورالدین عافی

این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه پُرکار و اعجاز گونه هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هائی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته میماند، از ویژگیهای برجسته این کتاب است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: سامانه ارسال و اشتراک محصولات فرهنگی «سام»