تبیان، دستیار زندگی
سینما ایران فقط چند روز دیگر مهلت داشت تا نماینده خود را برای حضور در اسکار 2013 معرفی کند اما رونمایی از این انتخاب حاشیه‌های زیادی برای سینمای ما به همراه آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسکار بدون قند

سینما در هفته‌ای که گذشت


سینما ایران فقط چند روز دیگر مهلت داشت تا نماینده خود را برای حضور در اسکار 2013 معرفی کند اما رونمایی از این انتخاب حاشیه‌های زیادی برای سینمای ما به همراه آورد.

اسکار بدون قند

سینما ایران در هفته اول مهرماه با اخباری چون انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار و حاشیه‌های آن، جلسه مطبوعاتی شش فیلمساز تحریمی، آغاز اکران سه فیلم، پروانه ساخت‌های جدید و قابل تامل و... روبرو بود.

ماجراهای "یه حبه قند" و اسکار

- سینمای ایران همیشه در هفته‌های آخر شهریور ماه با اخباری درباره انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار روبرو است و همیشه در همین زمان رایزنی‌و پیش‌بینی‌ها مشخص می‌شود. امسال نیز بعد از جایزه سال گذشته فرهادی از این مراسم، قطعا این انتخاب نقش مهم و پررنگ تری در میان اهالی سینما و حتی مردم داشت.

به همین دلیل مانند هر سال خبرهای این حوزه برای همه خبرنگاران قابل توجه است. پس بررسی‌های مختلف کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران، فیلم "یه حبه قند" سید رضا میرکریمی را معرفی کرد. این خبر خوبی برای سینمای ایران بود. چون این فیلم یکی از آثار تحسین برانگیز سال گذشته محسوب می‌شد و می‌‌توانست نماینده خوبی برای سینمای ایران باشد.

اما هنوز شیرینی انتخاب در کاممان بود که ریاست سازمان سینمایی اعلام کرد: پیشنهاد می‌کنم تا زمانی که دست اندرکاران آکادمی اسکار نسبت به سازندگان فیلم موهن به ساحت قدسی و ملکوتی پیامبر عظیم‌الشأن و پیامبر آخرالزمان حضرت محمد صلی‌اله علی و آله و سلم، واکشنی درخور شأن نشان نداده‌اند به عنوان همدلی و همراهی با قلوب مجروح و زخم دیده یک و نیم میلیارد مسلمان جهان و بلکه هفت و نیم میلیارد آزادگان جهان از مشارکت سینمای ایران در این رویداد سینمایی امتناع شود.

شمقدری در پایان تأکید کرد: بدیهی است تحریم اسکار 2013 تا زمانی است که این آکادمی نسبت به این فیلم موهن واکنش مناسبی انجام دهد و خود را از سازندگان آن مبرا سازد.

البته اعضای کمیته انتخاب همچون امیر اسفندیاری، حسن نجاریان و پوران درخشنده هر کدام در گفتگوهایی عنوان کردند که ما نیز دراین کمیته درباره این موضوع صحبت کردیم، اما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است جای خود را به دیگری در اسکار ندهیم. اما وزیر ارشاد همان روز در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت نیز به تحریم اسکار تاکید شدو حتی عنوان کردند که حوزه هنری نیز در این تصمیم ما شریک است.

رضا میرکریمی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم یه حبه قند هم درخصوص تحریم اسکار توسط مسۆولان سینمایی گفت: واقعاً نمی‌دانم چه بگویم، چرا که عملکرد و سیاست آقایان در وزارت ارشاد به گونه‌ای است که نمی‌توانم باور کنم این تصمیم آنها خالی از هرگونه کینه‌ای باشد.

شمقدری : بدیهی است تحریم اسکار 2013 تا زمانی است که این آکادمی نسبت به این فیلم موهن واکنش مناسبی انجام دهد و خود را از سازندگان آن مبرا سازد.

وی افزود: اگر قصد آقایان از اول این بود جلسات کمیته انتخاب چه معنایی داشت و ای کاش می‌شد در لابه لای رفتار یک بام و دو هوای این دوستان عزم جدی و نیتی حقیقی در دفاع از پیامبر رحمت و مهربانی مشاهده کرد. وی همچنین گفت: ای کاش فیلم دیگری برای اسکار انتخاب می‌شد. من فیلم یه حبه قند را برای کشورم ایران ساختم و خوشحالم که مردم ایران این فیلم را دیدند و پسندیدند. تا آنجایی که می‌دانم هیچ صحبت و توافقی با حوزه هنری مبنی بر عدم معرفی "یه حبه قند" به اسکار انجام نشده و من از تصمیم مسۆولان کاملاً بی‌اطلاعم.

میرکریمی در ادامه گفت: همانطور که گفتم من این فیلم را برای تماشاگران ایرانی ساختم و در ایام اکران آن، مردم را با بازخوردی که از مردم گرفتم، دریافت کردم. حالا هم از هیچ کس توقع و طلبی ندارم، اما ای کاش حداقل فیلم دیگری انتخاب می‌شد تا این فرصت از سینمای ایران که نجیب و برایم عزیز است گرفته نمی شد. او در پایان ضمن تشکر از تک تک اعضای کمیته انتخاب گفت: آرزوهای روزهای خوش و پر برکت را برای سینما دارم، و بر محمد آل محمد صلوات می‌فرستم.

حوزه هنری نیز در آخرین واکنش خود این موضوع را با انتشار بیانیه‌ای حل و فصل کرد و اعلام کردند که ما نیز با این موضوع موافق هستیم. با این شرایط امسال ایران نماینده‌ای برای اسکار ندارد.

اسکار بدون قند

صدور پروانه ساخت های عجیب و غریب

در میان خبرهای اسکار و اعتراض فیلمسازان به حوزه هنری، خبر صدور چند پروانه ساخت منتشر شد. بر همین اساس محمد مهدی عسگرپور، افشین هاشمی، محمدرضا هنرمند و مازیار میری پروانه ساخت گرفتند. تمامی این آثار از تولیدات حوزه هنری است. شنیده می‌شود که مجوز ساخت این اثار توسط شخص شمقدری صادر شده و هیات نظارت بر پروانه ساخت هیچ کدام از آنها را مطالعه نکرده‌است!

آغاز اکران سه فیلم جدید

اکران عمومی سه فیلم "بغض" رضا درمیشیان، "بوسیدن روی ماه" همایون اسعدیان و " من همسرش هستم" مصطفی شایسته از 5 مهرماه در تهران و شهرستانها آغاز شد. دو فیلم بغض و بوسیدن روی ماه توسط حوزه هنری اکران می‌شود و فیلم شایسته از جمله اثار تحریمی حوزه هنری به شمار می‌رود.

"آفریقا" بدون اکران به شبکه نمایش خانگی می‌آید

فیلم سینمایی "افریقا" ساخته هومن سیدی به زودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود. این فیلم سینمایی که در بیست و نهمین جشنواره فجر به نمایش در آمد توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. اما هرگز شرایط اکران عمومی آن در این دو سال فراهم نشده است و به زودی مانند خیلی دیگر از فیلم ها بدون اکران روانه شبکه خانگی می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر