تبیان، دستیار زندگی
60درصد دانش‌آموزان دچار فقر حرکتی (کم‌تحرکی) هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقر حرکتی در دانش آموزان

فقر حرکتی در دانش آموزان

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران:

اکنون بسیاری از مدارس کشور مربی بهداشت ندارند و به گفته مسئولان بین 60تا 80 درصد دانش‌آموزان از فقر حرکتی رنج می‌برند.

وی  با اشاره به این که

60 درصد دانش‌آموزان دچار فقر حرکتی (کم‌تحرکی) هستند

اظهار کرد:

فقر حرکتی در دانش آموزان

در  15 روز بازگشایی مدارس و آغازین تحصیلی باید مشکلات حرکتی دانش‌آموزان در اندام‌های زانو، کتف و شانه آنان شناسایی شود.

لطفعلی پورکاظمی با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین مسائل دانش‌آموزان در دوران تحصیل به‌ویژه در دوره ابتدایی مسئله فقر حرکتی آنان است، گفت:

با انجام انواع ورزش‌ها، بسیاری از مشکلات فقر حرکتی دانش‌آموزان ازجمله در اندام‌های زانو، شانه و کتف آنان برطرف می‌شود.

به گفته او با استفاده از علوم روانشناسی ورزشی و تغذیه می‌توان بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان ازجمله مشکلات آناتومی آنان را با مشاوره‌های پزشکی و ورزشی درمان کرد.

اکثر کودکان به حرکات جسمانی غیرورزشی می‌پردازند. رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران اظهار کرد: دانش‌آموزان دچار اشکالات در حرکت و فقر حرکتی هستند، اغلب آن ها به‌صورت منظم و استاندارد ورزش نمی‌کنند و غالباً در کوچه‌ها به حرکات جسمانی غیرورزشی می‌پردازند درحالی‌که باید روزانه نیم ساعت ورزش مناسب داشته باشند.

استفاده از معلمان به جای مربی بهداشت

کارشناسان بر حضور مستمر مربیان بهداشت در مدارس تاکید دارند، رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت شهریور‌ماه امسال به ایسنا گفت: همواره بهتر است یکسری مراقبان بهداشتی از سیستم آموزش و پرورش در مدارس حضور داشته باشند.

فقر حرکتی در دانش آموزان

گلایل اردلان اظهار کرد: در سال‌های اخیر آموزش و پرورش از نیروهای موجود خود با ارائه یکسری آموزش‌ها به‌عنوان مشاور یا مراقب بهداشتی در مدارس راهنمایی و دبیرستان استفاده می‌کند.

او درباره به‌کارگیری مراقبان بهداشتی در مدارس برای تأمین سلامت دانش‌آموزان اعلام کرد:‌

در سیستم وزارت بهداشت شبکه‌ای به نام شبکه‌های بهداشت و درمان وجود دارد که در سطح اول این شبکه‌ها در شهرها کاردان‌های بهداشت خانواده و رشته‌های دیگر فعال هستند.

اردلان افزود: در روستاها هم بهورزها در شبکه‌های بهداشتی برای ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت دانش‌آموزان به مدارس می‌روند و آموزش‌های لازم بهداشتی را ارائه می‌کنند و معمولاً کار در مدارس روستاها بر عهده وزارت بهداشت است چون مراقب‌های بهداشتی به‌ندرت در روستاها هستند.

به گفته رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت بهورزها معمولاً از همان افراد بومی منطقه انتخاب می‌شوند که هم مردم به آن ها اطمینان بیش تری دارند و هم به تمام مشخصات منطقه واقف هستند.

او تصریح کرد:

کتابی با عنوان «آموزش بهورزی» در اختیار بهورزان قرار می‌گیرد تا هر آن چه باید در مورد بچه‌های سنین مدرسه آموزش داده شود فرا بگیرند. البته سال‌های سال است که بهورزان در سیستم فعال هستند ولی کمتر درباره آن ها اطلاع‌رسانی شده است.

اردلان اجرای برنامه پزشک خانواده را تا حدی در کنترل سلامت جمعیت دانش‌آموزی مۆثر دانست و گفت: قاعدتاً در برنامه پزشک خانواده تمام اقشار تحت پوشش به پزشک مراجعه خواهند کرد و تیم سلامت خود به ‌خود کودکان سن مدرسه را نیز پوشش خواهد داد اما نمی‌توان گفت همه مسئولیت مراقبت‌های بهداشتی دانش‌آموزان بر عهده پزشک خانواده خواهد بود.


برگرفته از همشهری آنلاین

تنظیم: یگانه داودی