تبیان، دستیار زندگی
به گزارش روابط عمومی، در این مراسم كه خبرنگاران و فعالان عرصه خبر حضور داشتند، سردار سرتیپ پاسدار بهمن كارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامی‌داشت یاد و خاطر شهدای عرصه خبر، گفت: ظرفیت دفاع مقدس بیش ازاین است كه در 25 سال گذشته در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم تجلیل از فعالان خبری حوزه دفاع‌مقدس برگزار شد

مراسم تجلیل از فعالان خبری حوزه دفاع‌مقدس

به گزارش روابط عمومی، در این مراسم كه خبرنگاران و فعالان عرصه خبر حضور داشتند، سردار سرتیپ پاسدار بهمن كارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامی‌داشت یاد و خاطر شهدای عرصه خبر، گفت: ظرفیت دفاع مقدس بیش ازاین است كه در 25 سال گذشته در عرصه خبر به آن پرداخته شده است بنابراین باید گنج دفاع مقدس را استخراج، پیرایش، ویرایش كرده و آنگاه به جامعه و نسل جدید عرضه كنیم.

وی ادامه داد: یكی از عرصه‌های تاثیرگذار در جامعه رسانه‌ است و مهمترین عنصر در این عرصه نیز خبرنگاران هستند؛ خبرنگاران افرادی معتقد، متدین و متخصص هستند اگرچه استثنایی هم در بین آنها وجود دارد ولی همه افرادی كه در این عرصه فعالیت می‌كنند می‌خواهند به جمهوری اسلامی ایران خدمت كنند.

سردار كارگر با بیان اینكه خبرنگار نباید مجیزگونه در اختیار یك سازمان باشد، توضیح داد: خبرنگاران امانتدار مردم هستند و باید واقعیات را با توجه به مصالح نقد كنند. ما همیشه گفته‌ایم راست گفتن واجب نیست اما دروغ گفتن حرام است. اما این جمله به این معنی نیست كه با نگفتن حقایق امانتدار حقوق مردم نباشیم چرا كه گاهی اوقات مصالح كشور را باید در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان كرد: آنچه كه از دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان گنجینه برایمان به یادگار مانده است، از بركت وجود و حضور خبرنگاران در جبهه‌ها است. رسالت خبرنگاری رسالت انبیا است بنابراین آن‌ها باید گنجینه دفاع مقدس را از طریق راه‌های مختلف به جامعه منتقل كنند تا تأثیرگذار باشد.

سردار كارگر با انتقاد از عملكرد برخی از نهادها مبنی بر انحصاری كردن جنگ، گفت: نباید جنگ را انحصاری كنیم چرا كه در آن همه ایفای نقش كرده‌اند و مردم جنگ را اداره كردند تا پیروز شویم بنابراین باید از همه اقشاری كه در آن حضور داشتند كمك گرفت و ما دست نیاز به سوی همه مردم و به ویژه خبرنگاران دراز می‌كنیم.

وی اعلام كرد: آمادگی پذیرش هرگونه نقد،پیشنهاد و شكایت را داریم و امیدواریم یك خبرگزاری ویژه دفاع‌مقدس داشته باشیم و برای اداره آن نیز از رسانه‌ها می‌خواهیم كه به ما در اداره آن كمك كنند. اگر چه بنیاد حفظ آثار وابسته به ستاد كل نیروهای مسلح است. اما بنیاد آن مردمی است.

در بخش دیگری از این مراسم سردار داود غیاثی‌راد معاون روابط عمومی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سخنانی گفت: هدف از برگزاری چنین مراسمی این است كه با كمك یكدیگر و فعالان رسانه‌ای «اتحادیه خبرنگاران دفاع مقدس» را ایجاد كنیم و برگزاری یك جلسه درماه برای هم‌اندیشی و همكاری در مورد دفاع مقدس موثر خواهد بود.

در بخش دیگر این مراسم، محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه دفاع مقدس از دو منظر قابل توجه است، خاطرنشان كرد: اولین نگاهی كه به دفاع مقدس داریم این است كه آن، در مقطعی از زمان روی داده و بعد از هشت سال با تمام سختی‌هایش به پایان رسید. بنابراین با پایان یافتن آن تجلیل از پیشكسوتان دفاع مقدس لازم است و این تجلیل‌ها تنها به كشور ما و طرز تفكری كه به دفاع مقدس داریم، محدود نمی‌شود. چرا كه تمامی كشورها آیین تجلیل از پیشكسوتان خودشان را كه در جنگ حضور داشته‌اند، دارند.

وی درباره دومین دیدگاه در رابطه با جنگ نیز اظهار كرد: هشت دفاع مقدس ما جنگ نبود چرا كه سرچشمه آن عشق و عاشقی رزمندگان بود و همین عوامل باعث می‌شد تا درون رزمندگان حركت ایجاد شود. وجود عشق و علاقه در جنگ آن را زیبا جلوه می‌دهد. عده‌ای احساس می‌كنند كه جنگ یعنی خشونت و ویرانی، و رویداد‌هایی كه در آن رخ می‌دهد بسیار تلخ است اما اینگونه نیست بلكه اگر كمی به آن می‌اندیشیم متوجه می‌شویم در دوران هشت سال دفاع مقدس رخدادهایی فوق تصور انسانی توسط رزمندگان خلق شد.

محمدزاده ادامه داد: جنگ تحمیلی ما مملو از عشق و ایثار بود و اگر غیر از این بود با هیچ معادلات ریاضی و عقلانی نمی‌توانستیم در مقابل دشمن ایستادگی كنیم چرا كه در آن دوران كشورهای دو بلوك غرب و شرق همزمان از رژیم بعث عراق حمایت‌های مالی تجهیزاتی می‌كردند این در حالی است كه هیچگاه این دو بلوك با هم همكاری نداشتند.

وی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در دولت كنونی نیز توضیح داد: در این دولت آثار بسیار ارزشمندی در حوزه كتاب و رمان به چاپ رسیده است تا بتوانیم قطره‌ای از دریای بی‌كران دفاع مقدس را به مخاطبان عرضه كنیم.

در این مراسم با حضور سردار كارگر، سردار غیاثی‌راد و دكتر محمدزاده از خبرنگاران و فعالان عرصه خبر در رسانه‌ها با اهدای لوح و هدایا تقدیر به عمل آمد. در این بخش از ناصر ملائی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران نیز تقدیر شد.

رونمایی از نرم‌افزار« 18 شهید» دیگر بخش این مراسم بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

تنظیم: هومن بهلولی