تبیان، دستیار زندگی
فروش دومیلیون گوشی، ظرف 2ساعت! چه خاصیتی این عامل را باعث می شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی آیفون5 مردم را جادو می‌کند!


فروش دومیلیون  گوشی، ظرف 2ساعت!  چه خاصیتی این عامل را باعث می شود؟


ایفون5

"وقتی احساسات پرشور عامه مردم، مسحور تکنولوژی می شود."

"تکنولوژی هدف اصلی خود را بر جوانان متمرکز کرده است."

وقتی کلیت فرهنگ بشری با خطر زوال و انحطاط روبروست. "

وقتی تکنولوژی سلطه تمام عیار خود را بر زندگی و فرهنگ مردم می گستراند."

همه آرمانها در صنعت ارتباطات، خلاصه می شود ومهم این است که سرمایه بازگردد."

اینها جملاتی است که ممکن است بارها و بارها در وصف حال تکنولوژی فوق مدرن امروز، دیده و شنیده باشید.

اینکه صنعت سرگرمی یک پروژه پرسود و برنامه ریزی شده است برای اینکه هر روز سرگرمی تازه ای را به ما معرفی کند تا مدتی را با آن بگذرانیم و بی صبرانه منتظر بمانیم تا برنامه تازه تری را به ما ارائه کند. صنعت سرگرمی یک سناریوی پیچیده و قدرتمند است که برای اغلب افراد، جذاب است و تماشاگران خود را به طور تدریجی آلوده می کند و سپس به همان سمت و سویی می برد که خود می خواهد. این یعنی هدایت روح و تفکر افراد را در دست گرفتن و تسلیم کردن انها و یا به عبارتی زندانی کردن آنها در انچه تکنولوژی و خصوصا تکنولوژی ارتباطات می خواهد. این اتفاق تلخ، چندان عجیب و باورناپذیر نیست. اتفاقی است که بارها و بارها در زندگی روزمره، شاهد آن هستیم. به طور مثال، تازه ترین اخباری که در رابطه با ورود آیفون5 به بازار منتشر شده است را ملاحظه کنید.

توجه داشته باشید که ما قصد نداریم نسبت به نبوغ و توانایی فردی همچون استیو جابز، چشم پوشی کنیم اما نکته قابل توجه این است که تکنولوژی چه می کند که موفق می شود افراد را این چنین جادو کند

تقریبا کمتر از یک ماه پیش بود که مدیران شرکت اپل از جدیدترین گوشی تلفن همراه، پرده برداری کردند و با افتخار اعلام کردند که سریعترین تلفن هوشمند جهان را عرضه کرده اند. به گزارش ایسنا مدتی بعد در تاریخ 22 سپتامبر و طبق اعلام قبلی، فروش تلفن همراه جدید خود با نام آیفون 5 در سراسر جهان آغاز کرد. - اپل پیشتر در این خصوص اطلاع رسانی کرده بود و به همین دلیل از ساعت اولیه بامداد بسیاری از علاقه مندان آیفون، صف های طولانی در مقابل مراکز فروش شرکت اپل در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی تشکیل داده بودند تا اولین افرادی باشند که به این تلفن همراه دسترسی پیدا می کنند. - با آغاز فعالیت بازارهای سهام، ارزش سهام اپل، پنج دلار و 61 سنت یا اندکی کمتر از یک درصد افزایش یافته و به704  دلار و 23 سنت در هر سهم رسید.

به گزارش آسوشیتد پرس، فروش آیفون 5 در آمریکا و کانادا چند ساعت پس از فروش این تلفن در استرالیا، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، انگلیس، فرانسه و آلمان آغاز شد و گفته شده است که از هفته دیگر فروش آیفون 5 در 22 کشور دیگر نیز آغاز خواهد شد.

ایفون5

آیفون 5 سبک‌تر، نازکتر، بلندتر از مدل‌های پیشین آیفون بوده و پردازشگر سریعتری نیز برروی آن نصب شده است. این تلفن همراه همچنین قادر است تا با شبکه‌های سیار نسل چهارم نیز کار کند.

از این دست اخبار بسیار است. نکته قابل توجه عکس ها و تصاویری است که در این رابطه انتشار یافته است. عکس هایی که نشان می دهند مردم مشتاق در کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن و استرالیا از شبی که قرار بود فردای آن، فروش این گوشی آغاز شود، پشت درب فروشگاه حاضر شده اند و برخی خواب و استراحت خود را نیز، به خیابان موکول کرده اند. تصاویر نشان می دادند که تکنولوژی تا چه حد توانسته است افراد را مسحور خود کند. برخی از افراد ماکت هایی از گوشی اپل ساخته و انرابه تن کرده بودند و برخی شعارهایی مبنی بر میزان علاقه مندی شان به اپل را بر روی کاغذهای بزرگی نوشته بودند.

جالب اینجاست که مسئولان شرکت اپل اعلام کرده اند که دومیلیون  گوشی تولید شده از این سری را، ظرف 2ساعت به فروش رسانیده اند و این موضوع و استقبال بی نظیر مردم، آنها را متعجب کرده است.

آیفون 5 سبک‌تر، نازکتر، بلندتر از مدل‌های پیشین آیفون بوده و پردازشگر سریعتری نیز برروی آن نصب شده است. این تلفن همراه همچنین قادر است تا با شبکه‌های سیار نسل چهارم نیز کار کند

از کنار این اخبار منتشر شده که بگذریم به نکات جالبی می رسیم. اینکه اگر از صنعت سرگرمی سخن می گوئیم و اگر می گوییم این صنعت در بسیاری از موارد، عنان شعور و تفکر افراد را در دست می گیرد، نکته ای بیراه نگفته ایم. این ها واقعیت هایی است که در جهان امروز ما وجود دارد. وقتی ارتباطات و تکنولوژی مربوط به آن، دنیا را تحت سلطه خود در می آورد، این توانایی را باید داشته باشد که هر روز با ابزاری جدید به کنترل انسانها بپردازد. این کنترل ممکن است با انتقال مفاهیم و مضامین خاصی همراه باشد و گاهی هم می تواند صرفا به سرگرم سازی افراد بپردازد. واقعا لحظاتی در این رابطه بیندیشید. چه دلیلی وجود دارد که عده ای از افراد، حاضر شوند برای به دست آوردن یک گوشی تلفن، دیوانه وار روانه کوچه و خیابان شوند. عکس ها و تصاویر استیو جابز را همچون اسطوره ای فراموش نشدنی با خود همراه داشته باشند و برای داشتن آیفون5 لحظه شماری کنند.

ایفون5

توجه داشته باشید که ما قصد نداریم نسبت به نبوغ و توانایی فردی همچون استیو جابز، چشم پوشی کنیم اما نکته قابل توجه این است که تکنولوژی چه می کند که موفق می شود افراد را این چنین جادو کند.

مسلما هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که برای داشتن یک گوشی تلفن همراه باید سر و دست شکست و هزینه زیادی را پرداخت کرد، تنها برای اینکه تصویر سیبی گاز زده در پشت آن باشد و البته یک گوشی خوش دست و پیشرفته داشته باشد برای اینکه با آن انگری برد بازی کند و به موزیک مورد علاقه خود گوش کند...

به هر حال بهتر است با شجاعت اعتراف کنیم که اغلب ما به گونه ای خاص، توسط تکنولوژی، سحر و جادو می شویم و اجازه می دهیم تا ما را با خود ببرد....در حالیکه تمامی این ابزارها ساخته می شوند برای اینکه آنها همراه ما باشند برای برآورده ساختن نیازهایی که گه گاه ایجاد می شوند. شایسته است درباره نحوه برخوردمان با تکنولوژی ارتباطات، تاملی دوباره داشته باشیم و قدری بیشتر بیندیشیم.

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان