تبیان، دستیار زندگی
هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت (عج) و فَرَج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ کس در فکر من نیست

آیت الله بهجت ره

هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت (عج) و فَرَج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک!

آنقدر لیاقت ما برای دیدن حضرت کم  شده است که موجب شده بعضی این ملاقات را غیر ممکن بدانند. آیا این دیدار امکان دارد؟ اگر امکان دارد پس چرا در برخی احادیث به مدعیان ملاقات لعنت فرستاده شده است؟

آیت الله بهجت پاسخ پرسش های ما را داده اند؛

"هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت (عج) و فَرَج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک!

عده ای بودند که گویا حضرت غائب(علیه السلام)در پیش آنها حاضر وظاهر بوده است؛مثل اینکه با بی سیم با آن حضرت ارتباط داشتند وجواب از ناحیه ی او می شنید ند!..[1]

مرحوم مقدس اردبیلی و سید بحرالعلوم (( ره)) که احتمال دروغ درباره ی آن ها نمی رود ، عبارت (( فعلیه لعنه الله )) یعنی ( لعنت خدا بر او باد ) را قبول ندارد و می گویند : آن مربوط به بابیت و ادعای مهدویت است .

با این که ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی ، امر اختیاری ما است . به خلاف ظهور فرج عمومی . با این حال چرا اهمیت نمی دهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط بر قرار کنیم و از این مطلب غافلیم ولی به ظهور و دیدار عمومی آن حضرت اهمیت می دهیم !

و حال این که اگر برای فرج شخصی به اصلاح خود نپردازیم ، بیم آن است که در ظهور آن حضرت از او فرار کنیم ! چون راهی که می رویم را هکسانی است که اهم و مهمی قائل نیستند ."[2]

جزیره خضراء موضوع جالب دیگری ست که نظر آیت اله بهجت را در مورد آن می خوانیم؛

"آیا جزیره خضراء یک جای ثابتی است؟ یا این که هر کجا حضرت باشد آن جا جزیره خضراء است؟!

موید نظر دوم این که حضرت خضر (علیه السلام) که از آب حیات نوشیده هر کجا رود آنجا سبزه می روید! کما اینکه درباره حضرت خضر (علیه السلام) است که هر کجا ذکر شود و نام او برده شود آن جا حاضر است! هر وقت او را یاد کردید به او سلام کنید.

آیا امکان دارد که حضرت حجت (عجل الله) که از او بالاتر است چنین نباشد؟! دل اهل ایمان سبز و خرم و پایگاه حضرت حجت (عج) است[3] قلب مومن جزیره خضراء است...

قلب ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است قلب آباد به ایمان و با خدا پیدا کنید تا برای شما امضاء کنیم که امام زمان (عجل الله) آن جا هست."[4]

نظر آیت الله بهجت در مورد مسجد مقدس جمکران چیست؟

"عده ای از پاکان و نیاکان با حضرت صاحب (عج) سوال و جواب می کنند وحاجت می طلبند و جواب می گیرند و در مسجد جمکران صدای آن حضرت را می شنوند. آقایی را در بیداری دیده بودم,در خواب به من فرمود:چرا به مسجد جمکران نمی آیی؟

آقایی که زیاد به مسجد جمکران میرود ,می گفت :آقا را در مسجد جمکران دیدم . به من فرمود :به دل سوختگان ما بگو برای من دعا کنند. بعد یک مرتبه از نظرم غاءب شد نه این که راه برود و کم کم از نظرم غائب شود.. همین آقا هفته ی قبل از آن هم حضرت را در خواب دیده بود.

یکی از سادات که عمامه هم ندارد و روضه می خواند و مسئله می گوید ؛ اخیرآ هم نزدیک مسجد جمکران خانه گرفته و همانجا زندگی می کند؛ مکرر آن حضرت را دیده که پس از بیرون آمدن از مسجد جمکران غائب می شوند.

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!

چنان كه به آن آقا فرموده بود: این ها كه به این جا آمده اند، دوستان خوب ما هستند، و هر كدام حاجتى دارند: خانه، زن، فرزند، مال، اداى دین؛ ولى هیچ كس در فكر من نیست!

آرى، او هزار سال است كه زندانى است، لذا هر كس كه براى حاجتى به مكان مقدّسى مانند مسجد جمكران مى رود، باید كه اعظم حاجت نزد آن واسطه ى فیض، یعنى فَرَج خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

ما معتقدیم این مشاهد مبارکه و مساجدی نظیر مسجد جمکران ، بی نیاز از معرّفی هستند .ما بر این اعتقاد هستیم اگر کسی بگوید رفتیم و چیزی در آنجا ندیدیم ، به حسب ظاهر باید گفت :از روی اعتقاد صحیح نرفته است یا برای امتحان رفته یا همین طوری رفته است .به هر حال بهترین معرّف این اماکن ، خودشان هستند."[5]


پی نوشت ها :

[1] بهارانه/66.

[2] 700نکته:2/133.

[3] 700نکته: 2/308.

[4] حدیث وصال: 123.

[5] امام زمان در کلام اولیای ربانی: 64.

منابع:

700 نکته

حدیث وصال

بهارانه

تهیه و فرآوری : احمد اولیایی ، گروه حوزه علمیه تبیان