تبیان، دستیار زندگی
با توجه به شروع فصل پاییز، برخی افراد دچار آلرژی (حساسیت) شوند. با سرد شدن هوا ابتلا به سرماخوردگی نیز افزایش می یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرما خورده‌اید یا آلرژی دارید؟


با توجه به شروع فصل پاییز، برخی افراد دچار آلرژی (حساسیت) شوند. با سرد شدن هوا ابتلا به سرماخوردگی نیز افزایش می یابد. از طرفی خیلی‌ها، تفاوت ها و شباهت های آلرژی و سرماخوردگی و طرز تشخیص آنها از همدیگر را نمی دانند. در این مقاله این تفاوت ها و شباهت ها را بیان می کنیم.


سرفه یا عطسه

1- علائم مشابه سرماخوردگی و آلرژی چیست؟

سرفه، عطسه و آبریزش بینی، از نشانه‌های شایع سرماخوردگی و حساسیت‌ها محسوب می‌شوند. ترشحات زرد از بینی، یعنی شما دچار سرماخوردگی شده‌اید، اما در حساسیت ترشحات شفاف هستند.

2- آبریزش بینی همراه با خارش چشم‌ها نشانه چیست؟

اگر سرفه و عطسه همراه با خارش و آبریزش بینی و چشم باشد، نشانه سرماخوردگی معمولی نیست. معمولا سرماخوردگی باعث ایجاد خارش نمی‌شود.

3- خس‌خس سینه و تنگی‌نفس می‌توانند هم در سرماخوردگی و هم در حساسیت ایجاد شوند؟

خس‌خس سینه و تنگی‌نفس هم همراه با سرماخوردگی و هم همراه با حساسیت دیده می‌شوند. بیماری تنفسی‌ای نظیر آسم نیز ممکن است با عفونت‌های دیگر تنفسی مثل برونشیت و پنومونی همراه شود.

4- گلودرد و تب نشان می‌دهند شما مبتلا به چه هستید؟

حساسیت معمولا همراه با تب نیست. اگر دمای بدن شما بالا رفت و دچار گلودرد شدید، ممکن است این مربوط به سرماخوردگی یا سایر عفونت‌ها باشد.

5- آیا بلع سخت از علائم شایع سرماخوردگی است؟

خیر. اگر دچار گلودرد و اشکال در بلع شده‌‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند نشان‌دهنده عفونت گلو باشد که به‌وسیله باکتری‌ها ایجاد شده است. می‌توانید برای اطمینان با مشورت پزشک، آزمایش‌های دیگری هم انجام دهید. در صورت مشخص شدن دلیل عفونت و گلودرد، پزشک برای شما داروی مناسب را تجویز می‌کند.

6- سرماخوردگی همراه با تب بیش از 38 درجه ممکن است نشانه آنفلوانزا باشد؟

بله. نشانه‌های آنفلوانزا شبیه نشانه‌های سرماخوردگی هستند (سرفه، گرفتگی بینی و خستگی و درد) اما آنفلوانزا می‌تواند علائمی مانند تب بیش از 38 درجه و لرز و تهوع هم به همراه داشته باشد. برای درمان آنفلوانزا باید مایعات زیادی بنوشید و به میزان کافی استراحت کنید تا بدن بتواند با عفونت‌ها مبارزه کند.

نوشیدن مایعات و استراحت کافی بهترین درمان سرماخوردگی و آنفلوانزاست

7- آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند طول مدت سرماخوردگی یا آنفلوانزا را کوتاه کنند؟

خیر. سرماخوردگی و آنفلوانزا به‌وسیله ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، نه باکتری‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها فقط باکتری‌ها را از بین می‌برند. نوشیدن مایعات و استراحت کافی بهترین درمان سرماخوردگی و آنفلوانزاست.

اگر نشانه‌های بیماری‌تان بیش از 10 روز طول کشید و یا شدید‌تر شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد پزشک ممکن است داروی ضدویروسی را برای کوتاه‌کردن طول مدت بیماری شما تجویز کند.

8- نشانه‌های حساسیت چه مدت طول می‌کشد؟

نشانه‌های حساسیت ممکن است دائمی باشند، یعنی تا وقتی که در تماس با ماده حساسیت‌زا هستید. اگر در فصل خاصی ایجاد شود، مثلا در بهار و به‌وسیله گرده گیاهان و درختان، علائم با تمام‌شدن گردوغبار بهتر یا برطرف می‌شود. اما اگر به دلیل مواجهه با مواد حساسیت‌زایی مانند موی بدن حیوانات باشد، ممکن است دائمی باشد.

9- کدام‌یک از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی را نباید به کودکان کوچک داد؟

به کودکان زیر 4 سال نباید داروهای ضد سرفه داده شود. همچنین به دلیل خطر نشانگان ری، نباید به کودکان در هر سنی آسپیرین بدهید یا برای آنها از اسپری‌های دکونژستان (ضد احتقان) بینی استفاده کنید.

10- سرماخوردگی در كدام فصل شایع‌تر است؟

ما در هر زمانی از سال ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شویم، اما سرماخوردگی در فصل زمستان شایع‌تر است، زیرا افراد بیشتر اوقات در خانه و در هوای گرم به سر می‌برند. این مساله می‌تواند انتشار میکروب‌ها را از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم بیشتر کند.

11- آلاینده‌ها در كدام فصل بیشتر در هوا وجود دارند؟

مواد حساسیت‌زا ممکن است در تمام فصل‌ها از درخت و علف‌ها و از طریق گرد و غبار و البسه در بهار و تابستان و پاییز منتشر شوند.

12- کدام‌یک از مواد حساسیت‌زا در رطوبت و هوای بارانی بیشتر است؟

کپک قارچی است که در مكان‌های مرطوب خانه مثل حمام، دستشویی و آشپزخانه رشد می‌کند. میزان بالای رطوبت یا هوای بارانی باعث می‌شود کپک‌ها رشد کنند و حساسیت تشدید شود.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

چگونه از سرماخوردگی مصون بمانیم؟

10 باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)6 باور غلط در مورد آلرژی

چگونه حساسیت نگیریم...

آلرژی فصلی، سرماخوردگی نیست

حساسیت بهاری سرمنشا آسم است

سرماخورده اید یا آنفلوآنزا دارید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.