تبیان، دستیار زندگی
برنامه رادیویی با ستاره ها عصر دوشنبه 3 مهر زندگی سردار سرتیپ پاسدار شهید محمود كاوه را مرور می كند؛ این برنامه از ساعت 16 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ پخش شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با ستاره ها


برنامه رادیویی با ستاره ها عصر دوشنبه 3 مهر زندگی سردار سرتیپ پاسدار شهید "محمود كاوه" را مرور می كند؛ این برنامه از ساعت 16 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ پخش شد.

محمود كاوه

در ادامه پخش برنامه های رادیویی «با ستاره ها» كه توسط اداره كل هنری و نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و با همكاری شبكه سراسری رادیو فرهنگ تهیه می شود، عصر امروز یكشنبه دوم شهریور ماه زندگی سردار سرتیپ پاسدار شهید "محمود كاوه" در گفتگو با خانواده و همرزمان وی بررسی می شود.

«با ستاره ها» زندگینامه شهیدان از تولد تا شهادت را مرور می كند و دارای قسمت های مختلفی مانند گفت وگو با اعضای خانواده و همرزمان شهید و بازسازی قسمتی از زندگی اجتماعی وی به صورت نمایش 10 دقیقه ای است، همچنین در ابتدای هر برنامه كلامی از شهید با صدای خود او پخش می شود.

برنامه رادیویی «با ستاره ها» به تهیه كنندگی فرامرز علیخانی و گویندگی حسن آزادی توسط گروه فرهنگ وادب شبكه سراسری رادیو فرهنك تولید و یكشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت 16 به مدت 30 دقیقه پخش می شود.

علاقه مندان می توانند این برنامه را بر روی امواج 558AM: وfm:106/ دریافت كنند.

شهید محمود كاوه در سال 1340 هـ .ش در مشهد در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) متولد شد. پدرش كه از كسبة متعهد به شمار می رود، در دوران ستمشاهی و اختناق، با علما و روحانیون مبارز، از جمله حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و شهیدان هاشمی نژاد و كامیاب ارتباط داشت؛ وی كه برای تربیت فرزندش اهمیت زیادی قایل بود، محمود را همراه خود به مجالس و محافل مذهبی و نماز جماعت می برد و از این راه، او را با مكتب اهل بیت و تعالیم انسان ساز اسلام آشنا كرد.

محمود كاوه، دوران تحصیلات ابتدایی خود را در چنین شرایطی سپری كرد. از آنجا كه آرزوی قلبی پدرش به هنگام تولد محمود این بود كه وی را در سلك صالحان و پیروان واقعی مكتب اسلام قرار دهد، محمود با علاقة قلبی و تشویق پدر، وارد حوزه علمیه شد و همزمان، تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را نیز ادامه داد.

با اوج گیری انقلاب، او كه جوانی با نشاط، فعال و مذهبی بود، با شركت در محافل درس مساجد جوادالائمه و امام حسن مجتبی (علیهماالسلام) كه در آن زمان از مراكز تجمع نیروهای مبارز مشهد بود از هدایتها و تعالیم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) بهره های فراوانی برد. وی ره توشه های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش آموزان منتقل می نمود، تا آنجا كه در دبیرستان، به عنوان محور مبارزه شناخته گردید. محمود با علاقه وافر، به پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی (قدس سره) همت گماشت و فعالانه در راه پیمایی ها و درگیریهای زمان انقلاب، شركت می نمود.

• فعالیت های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی، كاوه جزو اولین عناصر مۆمن و متعهدی بود كه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست. پس از گذراندن یك دوره آموزش شش ماهه چریكی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن، به منظور حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی، طی مأموریتی شش ماهه به تهران عزیمت كرد. با شروع جنگ تحمیلی، به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه های جنوب اعزام شد و لیكن مدتی بعد به علت نیاز شدیدی كه پادگان به مربی داشت، او را برای آماده سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.

• كاوه در كردستان

با وجود این كه برای آموزش نیروها اهمیت زیادی قایل بود و مسۆول مستقیم او، تمایل نداشت وی را، كه از مربیان دلسوز و قوی محسوب می شد، به جبهه اعزام نماید، اما روح پرتلاطم محمود به دنبال فرصتی بود تا رودرروی دشمن قرار گیرد و در صحنه های كارزار، از انقلاب و ارزشهای آن به صورت عملی دفاع نماید. بنابراین در اولین فرصت رضایت فرماندة پادگان را جلب نمود و با شور و شوقی وافر، به دیار كردستان كه در آن زمان، با توطئه گروهكها و عناصر ضد انقلاب، دستخوش درگیری و آشوب شده بود عزیمت كرد.

محمود كه به همراه تعدادی از برادران پاسدار جهت آزادسازی شهر بوكان وارد كردستان شده بود، به دلیل لیاقتها و مهارتهایی كه داشت، در همان ابتدا به عنوان فرمانده گروهی دوازده نفره انتخاب شد.

با وجود این كه برای آموزش نیروها اهمیت زیادی قایل بود و مسۆول مستقیم او، تمایل نداشت وی را، كه از مربیان دلسوز و قوی محسوب می شد، به جبهه اعزام نماید، اما روح پرتلاطم محمود به دنبال فرصتی بود تا رودرروی دشمن قرار گیرد و در صحنه های كارزار، از انقلاب و ارزشهای آن به صورت عملی دفاع نماید. بنابراین در اولین فرصت رضایت فرماندة پادگان را جلب نمود و با شور و شوقی وافر، به دیار كردستان كه در آن زمان، با توطئه گروهكها و عناصر ضد انقلاب، دستخوش درگیری و آشوب شده بود عزیمت كرد.

كاوه در منطقه كردستان برای مبارزه با ضد انقلاب كه از حمایت های خارجی برخوردار بود و با انجام جنایاتی هولناك، توطئه شوم جدایی این منطقه از میهن اسلامی را در ذهن می پروراند، شب و روز نداشت و به دلیل تلاش بسیار زیاد، جدیت و پشتكار، شجاعت و همچنین روحیه شجاعت طلبی یی كه داشت، پس از مدت كوتاهی، به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد. در این زمان در عین ناباوری همگان، همراه تعداد كمی نیرو و با شهامتی وصف ناپذیر، عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام را طرح ریزی و45 كیلومتر جاده مرزی را طی یك مرحله و در عرض بیست وچهار ساعت آن هم در قلب منطقه تحت نفوذ ضد انقلاب، آزاد نمود.

ضد انقلاب كه با برخورداری از سلاح، امكانات و نیروهای رزمی فراوان، عرصه را بر نیروهای نظامی و انتظامی تنگ كرده بود و جنایات فجیعی را در كردستان مرتكب می شد، با ورود جوانان دلیر و متعهدی چون محمود كاوه به صحنة نبرد، به این نتیجه رسید كه ماندن در كردستان و مقاومت، برایش سنگین تمام خواهد شد. كاوه و همرزمانش با عملیات های پی درپی، آنچنان مزدوران استكبار را در منطقه منفعل و مستأصل نمودند كه ضد انقلاب در اوج استیصال و درماندگی، برای زنده یا مردة كاوه، جایزه تعیین كرد.

• نقش كاوه در تیپ ویژه شهدا

به دنبال عملیات سرنوشت ساز نیروهای سپاه در محورهای مختلف كردستان و همزمان با تشكیل تیپ ویژه شهدا كه فرماندهی آن برعهده شهید ناصر كاظمی بود، كاوه به عنوان فرمانده عملیات تیپ انتخاب شد. هنوز مدت كوتاهی از فعالیت محمود در این مسۆولیت كه با آزادسازی بسیاری از مناطق كردستان همراه بود، نگذشته بود كه آوازة تیپ ویژه شهدا آنچنان ضد انقلاب را متحیر ساخت كه بكلی روحیة خود را از دست داد تا آنجا كه در مقابل هر یورش رزمندگان اسلام، فرار را بر قرار ترجیح می داد و می دانست كه مقاومت در مقابل این یگان، جز خسارت و نابودی، ثمری نخواهد داشت.

آزادسازی سد بوكان و جاده47 كیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تكاب، پاكسازی منطقه كیله و آشنوزنگ، آزادسازی محور استراتژیك پیرانشهر به سردشت، كه به عنوان مركزیت و نقطه ثقل ضد انقلاب به شمار می آمد و منجر به انهدام مركز رادیویی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه آلواتان و آزادسازی زندان دوله تو و هلاكت بیش از750 نفر از ضد انقلاب گردید، از جمله نبردهای تهاجمی بود كه توسط محمود كاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی و اجرا گردید. تعداد عملیاتی كه كاوه علیه ضد انقلاب فرماندهی كرده، آنقدر زیاد است كه ذكر نام تمامی آنها در این مختصر میسر نیست.

پس از شهادت سرداران رشید اسلام ناصر كاظمی، محمد گنجی زاده و محمد بروجردی، در خرداد1362 كاوه رسماً به فرماندهی تیپ منصوب گردید. محمود در سمت فرماندهی نیز با تلاشی همه جانبه، برای آموزش، سازماندهی و آماده سازی نیروها از هیچ كوششی دریغ نمی ورزید.

بنا به صلاحدید فرماندهی محترم سپاه در تاریخ29/4/1362 تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا در عملیات برون مرزی والفجر2 كه در منطقه حاج عمران انجام پذیرفت، شركت نماید. در این عملیات، كاوه با فرماندهی صحیح، اهداف از پیش از جمله ارتفاعات2519 را با موفقیت به تصرف درآورد.

همزمان با عملیات والفجر4 مأموریت پاكسازی محور سردشت از لوث وجود ضد انقلاب (دموكراتها و منافقین) به تیپ ویژه شهدا واگذار شد. رزمندگان غیور و سلحشور تیپ، ضمن تسلط بر ارتفاعات مرزی كوه سیر، قوری، تالشور روستای اسلام آباد، مركز رادیویی منافقین و مقر دموكراتها را تصرف كردند.

تیپ ویژه شهدا به فرماندهی محمود كاوه در سال63 در عملیات بدر همراه با سایر یگانهای سپاه با دشمن تا دندان مسلح جنگید و در تاریخ23/4/64 در عملیات قادر (همراه با یگانهایی از ارتش جمهوری اسلامی) در جبهه شمالی سیدكان عراق، باعث برهم زدن آرایش نظامی دشمن گردید. همچنین در منطقه عملیاتی والفجر9 كه در منطقه چوراته عراق انجام گرفت در انهدام قوای دشمن و آزادسازی بخشی از خاك آنان، نقش مۆثری داشت.

• شهادت

یازدهم شهریورماه1365 روح این سردار شجاع اسلام و سرباز وارسته حضرت بقیه الله الاعظم (عج) در عملیات كربلای2 بر بلندای قله 2519 حاج عمران به پرواز درآمد و دل صخره و كوه، یاد و خاطره شجاعت های بی نظیر او را در خود ثبت كرد. آن روز، كاوه مزد جهاد را دریافت كرد و به بارگاه عز الهی فرا خوانده شد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع نوید شاهد