تبیان، دستیار زندگی
این کتاب مجموعه ای از اسناد ساواک است درباره زندگی و فعالیت های «اشرف پهلوی» خواهر دو قلوی محمدرضا شاه و نقش او در بسیاری از حوادث و رویدادهای دوران پهلوی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسر چمدان مواد مخدر والاحضرت

اشرف پهلوی به روایت ساواک


این کتاب مجموعه ای از اسناد ساواک است درباره زندگی و فعالیت های «اشرف پهلوی» خواهر دو قلوی محمدرضا شاه و نقش او در بسیاری از حوادث و رویدادهای دوران پهلوی است.


زنان دربار به روایت اسناد ساواک

کتاب «اشرف پهلوی» از مجموعه کتاب های پر فروش «زنان دربار به روایت اسناد ساواک» به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، و با تکیه به اسناد سازمان ساواک تهیه، تنظیم و منتشر شده است که جزء پرفروش ترین آثار این ناشر هم محسوب می شود. نخستین جلد از مجموعه «زنان دربار به روایت اسناد ساواک» حاوی اسناد ساواک درباره اشرف پهلوی خواهر توأمان «محمد رضا شاه» بود که در چهارم آبان ماه 1298 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. او بعدها، در طول حکومت برادرش، نقشی ویژه در دربار ایفا کرد. این کتاب که در زمستان 1381 توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شده است، همچون دیگر آثار این مرکز دارای سخن ناشر و مقدمه ای است در نوزده صفحه که به زندگی، فعالیتها و مفاسد او براساس منابع کتابخانه ای و اسناد پرداخته است.

کتاب با شرح حال کوتاهی از زندگی، اقدامات مهم و شخصیت اشرف آغاز می‌شود؛ سپس متن اسناد (متن حروفچینی شده و تصویر اصل سند) به طبع می‌رسد. توضیحات درباره افراد یا حوادث و موضوعات اسناد به صورت زیرنویس در کنار اسناد گنجانده شده است. در صفحات پایانی، فهرست اعلام، تصویر و برخی اسناد، و عکس‌هایی از اشرف به چاپ رسیده است.

«مکاتبات اشرف با مادرش در زمان تبعید «رضا شاه» و وضعیت بحرانی کشور، نامه هایی از او به افراد مختلف از قبیل نخست وزیر در زمان بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332و همینطور اسنادی در ارتباط با خریدهای «اشرف» از کشورهای مختلف، اسناد مربوط به بعضی از زمین ها و مستغلات او، هزینه سفرها و خرید هدایا، اسنادی از تخلیه چمدان‌های او که به طور مداوم از خارج می‌آمد, ارتباط مستقیم ساواک در اداره زمین‌های کشاورزی اشرف در کردستان، اسنادی در خصوص بودجه مصرفی در سازمان های تحت نظارت «اشرف» و دفتر مخصوص وی... و آخرین سند «گواهی موقت شرکت سهامی مروارید خلیج فارس» است در خصوص 450 سهم اشرف از آن شرکت » از جمله اسناد گردآوری شده در این کتاب است.

در صفحه 16 این کتاب می خوانیم:

«...اشرف در 1348 به دلیل حمل یک چمدان حاوی مواد مخدر در فرودگاه زوریخ بازداشت شد اما پلیس سوئیس پس از بررسی گذرنامه سیاسی او و با توجه به نسبتش با محمد‌رضا پهلوی او را آزاد کرد.»

با این حال در اسفند همین سال وی به ریاست کمیته ایرانی حقوق بشر نیز منصوب شد!

پس از کشف مواد مخدر در چمدان همراه اشرف پهلوی مقامات ارشد دربار ایران تلاش های وسیعی را برای مسکوت گذاردن ماجرا انجام دادند و اسداله علم دستور داد تا گروهی از وکلای نامدار جهانی به دفاع از اشرف بپردازند و تلاش هایی برای دادن رشوه و نمک گیر کردن مقامات قضایی سوئیس آغاز گردید. در میان اسناد به جای مانده از اشرف پهلوی جای پای این رسوایی به خوبی آشکار است. در یکی از این اسناد چنین آمده است:

« از ژنو

جناب آقای علم وزیر محترم دربار شاهنشاهی؛

متن خبری که در روزنامه «تریبون دو» ژنو امروز، 6 آوریل 1972 منتشر شد، ذیلاً به عرض می رسد:

آقای فرتان هیسلی به ما اطلاع می دهد که والا حضرت شاهدخت اشرف پهلوی، قویاً موضوع رابطه ایشان را با جریان فرودگاه «کوانترن» زوریخ در نوامبر 1971 مربوط به مواد مخدر، تکذیب می فرمایند. در 2 مارس جریان را که از طرف یکی از همکاران یادآور شده بود به طور سریع تحقیق کردم و تکذیب رسمی سفیر ایران در برن و همچنین اظهارات متفق گروه مواد مخدر پلیس بین الملل در برن و رئیس امنیت وقت ژنو و همچنین رئیس ششمین ناحیه گمرک را ارائه می دهیم.

امروز والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به وسیله آقای «هیسلی» به نوبه خود تکذیب فرموده که چندین کیلو هروئین در اثاثیه خود در فرودگاه ژنو کوانترن پیدا کرده بودند و علیه این اظهارات که به حیثیت ایشان لطمه می زند، اعتراض فرمودند. معظم لها اظهار می دارند که این اتفاق اصلاً صورت نگرفته بود.

با عرض احترام - خوانساری».

امروز والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به وسیله آقای «هیسلی» به نوبه خود تکذیب فرموده که چندین کیلو هروئین در اثاثیه خود در فرودگاه ژنو کوانترن پیدا کرده بودند و علیه این اظهارات که به حیثیت ایشان لطمه می زند، اعتراض فرمودند.

یکی دیگر از اسناد مربوط به این ماجرا، مۆید این نکته است که دربار شاهنشاهی ایران مبالغی به مقامات قضایی سوئیس رشوه داده و چند تن از آنان را برای گردش و تفریح به ایران دعوت نموده است:

«دربار شاهنشاهی؛

کشف رمز، جناب آقای خوانساری از ژنو

جناب آقای امیر متقی معاون محترم وزارت دربار شاهنشاهی، شخص مورد نظر مبلغ چهل و پنج هزار فرانک سوئیس در اختیارمان گذارد که طبق نظر جناب آقای علم وزیر محترم دربار شاهنشاهی پرداخت گردد. طبق مذاکرات تلفنی شب گذشته با جناب عالی از این محل مبلغ سی و هفت هزار فرانک به شرح زیر: آقای نیکله مبلغ سی هزار فرانک، آقای مستوفی مبلغ دو هزار و پانصد فرانک، آقای دکتر فورنت مبلغ چهار هزار و پانصد فرانک، پرداخت گردید.

به آقای نصیری گفته شد که امروز در موقع ملاقات نیکله که قرار است بعد از ظهر انجام گردد و محموله او را بدهد، سه بلیط درجه اول برای روزنامه نگارانی که قرار است به تهران بیایند، در اختیار ایشان بگذارد و صورت حساب مربوطه با حساب های قبلی را جمعاً تعیین نماید. همچنین به آقای نصرتیان اطلاع دهند تا آنچه از این بابت طلبکار است صورت دهد تا مبلغ هشت هزار فرانک بقیه به ایشان پرداخت گردد و آنچه پیش بینی می شود، حساب های هواپیمایی ملی در حدود بیست و پنج هزار فرانک می شود. خواهشمند است مراتب را تأیید فرمایید.

خوانساری».

روزنامه های «لوموند» و «نوول ایزواتور» نیز در شمار جرایدی قرار داشتند که ماجرای بازداشت اشرف پهلوی در ارتباط با قاچاق مخدر را به طور مبسوط انتشار دادند. همین امر موجب گردید تا اشرف پهلوی پس از مشورت با کارشناسان امر و مشاوران خود علیه این جراید شکایت کند. در میان اسناد مربوط به اشرف پهلوی چندین سند مربوط به شکایت علیه این دو روزنامه دیده می شود...»

و پایان بخش کتاب فهرست اعلام، ضمایم و عکسهای اشرف پهلوی است که به صورت آلبوم در انتها قرار گرفته است.

کتاب «اشرف پهلوی به روایت اسناد ساواک» در 447 صفحه تنظیم و روانه بازار کتاب شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین