تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش درباره اینكه چه اقداماتی برای جلوگیری از تبلیغات فریبنده كتاب‌های «كمك آموزشی» صورت گرفته است؟ گفت: ما كجا باید نامه بدهیم و شكایت كنیم در حالی كه پول از شكایت ما قویتر است؟ این گونه كتاب‌ها، كمك آموزشی نیست، بلكه كمك به دانش‌آموز است،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول از شكایت ما قوی‌تر است


وزیر آموزش و پرورش درباره اینكه چه اقداماتی برای جلوگیری از تبلیغات فریبنده كتاب‌های «كمك آموزشی» صورت گرفته است؟ گفت: ما كجا باید نامه بدهیم و شكایت كنیم در حالی كه پول از شكایت ما قویتر است؟ این گونه كتاب‌ها، كمك آموزشی نیست، بلكه كمك به دانش‌آموز است، چرا كه كمك می‌كند تا دانش‌آموز كمتر فكر كند.

کتاب

وی در توضیح دیگر اظهارات خود كه پیش از این عنوان كرده بود از روزی كه كودكان به دنیا می‌آیند آموزش و پرورش برای آنها برنامه‌ریزی كرده است، به ایسنا گفت: آموزش و پرورش برای پیش دبستانی و دوره قبل از دبستان، سه برنامه در نظر گرفته‌ كه این برنامه‌ها در مجلس نیز در حال بررسی و تصویب است.

وزیر آموزش و پرورش، برنامه پایش سیاستگذاری، كمك به موسسات در امور اجرایی و محتوا را بخشی از این برنامه‌ها عنوان كرد كه برای دوره قبل از دبستان تدارك دیده شده و كسانی كه بخواهند برای دوره قبل از دبستان فعالیتی داشته باشند، باید آنرا با دریافت مجوز آموزش و پرورش آغاز كنند.

به گفته حاجی بابایی، كتابهایی كه به عنوان حل المسائل برای كتاب‌های درسی تبلیغ می‌شود، كمك آموزشی نیست، بلكه كمك به دانش آموز است، چرا كه كمك می‌كند تا دانش آموز كمتر فكر كند.

حاجی بابایی عنوان كرد: در بخش دبستان نیز برنامه‌های زیادی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده، چرا كه معتقدیم باید به صورتی ویژه به این دوره بپردازیم و اگر می‌خواهیم دوره راهنمایی و دبیرستان آباد شود نیز باید زیر بنای آن را در دبستان به درستی بسازیم.

وی ادامه داد: در همین راستا 60 درصد از دانشجویان امسال با اولویت دوره‌های ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند، چرا كه معتقدیم باید معلمان دوره ابتدایی دارای تخصص‌های ویژه این دوره باشند؛ ضمن آنكه از نظر رتبه بندی معلمان نیز جایگاه ویژه‌ای را برای دوره ابتدایی در نظر گرفته‌ایم و شرایط را به گونه‌ای مهیا كرده‌ایم تا انتخاب اول هر كسی دوره ابتدایی باشد.

بررسی «نظام رتبه‌بندی معلمان» در دست كارشناسان حاجی بابایی درباره «نظام رتبه‌بندی معلمان» نیز گفت: كارشناسان در حال بررسی این نظام نامه هستند و باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس نیز بررسی شود، اما اینكه قرار است چه تعریفی با چه موضوعی در این رتبه بندی لحاظ شود، نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر كنم، اما آنچه كه مهم است تعریف جداگانه برای معلمان همانند دانشگاهیان است و اگر این نظام شكل نگیرد، تحول ضعف خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش، برنامه پایش سیاستگذاری، كمك به موسسات در امور اجرایی و محتوا را بخشی از این برنامه‌ها عنوان كرد كه برای دوره قبل از دبستان تدارك دیده شده و كسانی كه بخواهند برای دوره قبل از دبستان فعالیتی داشته باشند، باید آنرا با دریافت مجوز آموزش و پرورش آغاز كنند

به گزارش ایسنا، حاجی بابایی درباره برخی تبلیغات كتاب‌های كمك آموزشی به ویژه برای پایه جدیدالتاسیس ششم ابتدایی كه از سوی برخی از انتشارات به صورتی گسترده‌ آغاز شده است، گفت: ما فرصت توضیح دادن درباره كتابهای خودمان را نداریم، لااقل این انتشارات با پول این كتاب‌ها را تبلیغ می‌كنند و این خیلی خوب است.

وی در توضیح بیشتر گفت: یكی از مشكلات آموزش و پرورش همین است؛ البته ما ایراد نمی‌بینیم كسی به ما كمك كند، اما باید درست به كمك ما بیایند. در حال حاضر كتاب ششم منتشر شده، لذا باید كتاب‌های كمك آموزشی در این رابطه چاپ و منتشر شود كه دانش آموز را به تفكر بیشتر وا دارد، این در حالیست كه كتاب‌های حل المسائل كارها را آسان می‌كند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان كرد: این گونه اقدامات تعطیل كردن فكر است و كارهای كمك آموزشی كه بیرون از آموزش و پرورش انجام می‌شود، كمك به فكر كردن نیست البته ما می‌خواهیم كه این گونه نشریات درآمدهای خود را داشته باشند، اما به كمك تعلیم و تربیت بیایند تا دانش آموزان مسائل را عمیق‌تر بفهمند.

به گفته حاجی بابایی، كتابهایی كه به عنوان حل المسائل برای كتاب‌های درسی تبلیغ می‌شود، كمك آموزشی نیست، بلكه كمك به دانش آموز است، چرا كه كمك می‌كند تا دانش آموز كمتر فكر كند.

حاجی بابایی

وی در پاسخ به این سوال كه برای صیانت از كتابهای درسی، آموزش و پرورش چه اقداماتی را انجام داده است؟ عنوان كرد: شورای عالی آموزش و پرورش قانونی را مصوب كرده كه بر اساس آن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف است تا در عملكرد این موسسات نظارت داشته باشد كه برخی از این موارد در حال پیگیری است.

حاجی بابایی در پاسخ به اینكه چه اقداماتی برای جلوگیری از این گونه اقدامات صورت گرفته؟ نیز گفت: ما كجا باید نامه بدهیم و شكایت كنیم در حالی كه پول از شكایت ما قویتر است چه كار كنیم؟

عدم توازن بین نیروهای تولید شده و كار از عمده مشكلات اشتغال كشور وی افزود: بخش عمده‌ای از مشكلاتی كه در حال حاضر در كشور وجود دارد مربوط به برنامه‌ریزی برای افراد است كه به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی كاملی نبوده، لذا در برخی زمینه‌های كاری تعداد زیادی افراد بیكار وجود دارد و در بخش‌های دیگری نیاز به نیروی انسانی داریم كه افراد آن وجود ندارد.

حاجی بابایی تصریح كرد: نمی‌خواهم بگویم همه قسمت‌ها با این مشكل مواجه است، اما بخش عمده‌ای از مشكلات مربوط به اشتغال كشور مربوط به عدم توازن بین نیروهای تولید شده و كار است، لذا یكی از اقداماتی كه در آموزش و پرورش برای حل این مشكل برنامه‌ریزی شده، تنظیم سیاست‌های تحولی مطابق با این نیازهاست.

وی ادامه داد: آنچه كه در تحول بنیادین مورد توجه ویژه قرار گرفته تربیت افراد است، چرا كه معتقدیم افراد در هر شغل و در هر جایگاهی كه باشند باید انسانهایی تربیت شده باشند و با توجه به اینكه جامعه به همه شغل‌ها و تخصص‌ها نیاز دارد باید بتوانیم این توازن را متناسب با نیازها برنامه‌ریزی كنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه فرهنگ سازی و خوب بودن در شغل كار سختی است، اضافه كرد: آموزش و پرورش اقدامات خود را در این زمینه آغاز كرده و اقدامات جدیدی كه در حوزه فنی و حرفه‌ای و نظام آموزشی جدید انجام می‌دهیم هدایت دانش آموزان به این سمت و سو است.

60 درصد از دانشجویان امسال با اولویت دوره‌های ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند، چرا كه معتقدیم باید معلمان دوره ابتدایی دارای تخصص‌های ویژه این دوره باشند؛ ضمن آنكه از نظر رتبه بندی معلمان نیز جایگاه ویژه‌ای را برای دوره ابتدایی در نظر گرفته‌ایم و شرایط را به گونه‌ای مهیا كرده‌ایم تا انتخاب اول هر كسی دوره ابتدایی باشد

حاجی بابایی با بیان اینكه نظام جدید آموزشی تنها در 3ـ3ـ6 خلاصه نمی‌شود، تاكید كرد: تغییر ساختار تنها بخشی از برنامه تحول بنیادین است، در حالی كه سه ساله شدن هنرستان‌ها بخشی از این برنامه‌هاست. همچنین افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان در رشته‌های فنی نیز در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آغاز به كار 1270 مدرسه قرآنی ابتدایی، آغاز تالیف كتاب‌های سوم ابتدایی و اول متوسطه، فناوریهای جدید، تخصصی كردن معلمان، یك نوبته كردن مدارس، توجه ویژه به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، تعیین شاخص‌‌ های پرورشی و آموزشی بخشی از این برنامه‌هاست.

وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر تعیین تكلیف دانشجویان تربیت معلم فارغ‌التحصیل سال 88 كه در حال حاضر بلاتكلیف هستند نیز گفت: قرار بود روز چهارشنبه مجلس در این باره بحث كند كه به روز یكشنبه موكول شده است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا

مقالات مرتبط:

خواهشاً لوکس و لوکس بازی ممنوع

بازار داغ مدارک جعلی

شهرداری به استقبال مهر می‌رود