تبیان، دستیار زندگی
روزگاری فقط مردان نان آور خانه بودند و زنان طبق سنت های پیشین، هیچ دخالتی در جیب همسرانشان نداشتند و نقش زنانه خود را در دیگر عرصه های زندگی ایفا می نمودند. اما همین زنان به ظاهر گوشه نشین و خانه دار، هر از چند گاهی که زحمت روزی زندگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادربزرگ‌های قدیم، استاد اقتصاد


تفاوت زن دیروز و امروز ، تنها در مدیریت منابع مالی خلاصه می شود وبس!! هنری که متاسفانه، در برخی از زنان امروز ما رنگ باخته و یافت نمی شود!

زنان شاغل

روزگاری فقط مردان نان آور خانه بودند و زنان طبق سنت های پیشین، هیچ دخالتی در جیب همسرانشان نداشتند و نقش زنانه خود را در دیگر عرصه های زندگی ایفا می نمودند. اما همین زنان به ظاهر گوشه نشین و  خانه دار، هر از چند گاهی که زحمت روزی زندگی بر دوش مرد محکم و استوار خانه سنگینی می کرد، در صورت استمداد نیاز از سوی شوهر، در کمال ناباوری به یاری او می شتافتند و نقش مهم اما پنهانی خود را به گونه ای ناملموس در مدیریت دخل و خرج زندگی ایفا می کردند، به گونه ای که سنگینی بار این مسئله، بر دوش مردانشان کمتر سنگینی می نمود.

اما امروزه، فرهنگ نان آوری تغییر کرده و منحصر به مردان نمی شود،برخی زنان همپای همسرانشان در عرصه های متفاوت فعالیت می کنند و به عبارتی همچون شوهرانشان شاغل محسوب می شوند. مدیریت دخل وخرج خانه تنها بر دوش مردان نیست، به دیگر سخن، زنان امروز برخلاف زنان دیروز، به همراه همسرانشان مستقیما دستی بر آتش دارند و مسئول سامان‌دهی ما لی خانواده هستند.

اما این سوال، ذهن هر خواننده ای را مغشوش می سازد که چرا این زنان، در عین شاغل بودن و کسب در آمد، با چالش‌های مالی بیشماری دست و پنجه نرم می کنند و با منابع مالی ناکافی به سن بازنشستگی می رسند و در این دوران حساس و آسیب‌پذیر بیش از هر دوران دیگری از زندگی، با گرفتاری‌های مالی بیشماری ‌ مواجه می شوند.

به راستی چرا؟

چرا زنان شاغل، دچار مشکلات مالی می شوند ؟

از  شرایط بد اقتصادی، تورم، مشکلات تهیه مسکن و هزاران دلیل موجه و غیر موجه دیگر صحبت نکنید، تجربه ی زندگی پیشینیان گواه بر این است که زنان دیروز نیز همچون زنان امروز، به گونه ای دیگر با مشکلات مالی زمانه ی خود ساخته اند!

تفاوت زن دیروزی که کار نمی کرد، اما اندوخته ای برای آینده خود و خانواده داشت؛ با زن امروزی که کار می کند ، اما دست در جیب های خالی خود می کند چیست؟

تفاوت زن دیروز و امروز ، تنها در مدیریت منابع مالی خلاصه می شود وبس!!

هنری که متاسفانه، در برخی از زنان امروز ما رنگ باخته و یافت نمی شود!

اگر به فکر مدیریت منابع مالی خود هستید، سریعا دست به کار شوید و تا دیر نشده برای آینده نزدیک و دور خود بالخص دوران بازنشستگی تان  فکری بیندیشید!

از درآمد و منابع مالی خود صحبت کنید

اعتماد به نفس داشته باشید و سعی کنید از گفتگو در زمینه ی  درآمد و منابع مالی نترسید!

در زمینه مالی، هرگز قانع نباشید!

اگر دوست دارید، به حقوق ماهانه ی خود اکتفا نمائید و رفع حاجات اولیه ی خود را در اولویت قرار دهید، جای هیچ بحثی نیست!!

ما معتقدیم ، صحبت از برنامه های مالی زنان، نه تنها نکوهیده نیست، بلکه موجب افزایش اعتماد به نفس و قدرت درک و تحلیل زنان شده و به آنان کمک می کند که برنامه ی زندگی خود را هدفمند و چارچوب مند سازند که این مهم می تواند برای مردان هم، سودمندی های بسیاری درپی داشته باشد

متاسفانه، بسیاری از زنان امروز، از اراده و اندیشه ی پنهان مادر بزرگان خود دوری کرده اند و خود را با ظواهر اندیشه ی مادرانشان قانع ساخته اند حتی جای تاسف دارد اگر بگویم ؛ با این همه ادعا و منم منم ، نه تنها از آنان پیشی نگرفته اند بلکه  بیراه رفته اند و دچار سیر قهقرائی شده اند!

سوء تفاهم نشود سخنم با زنانی است که هنوز می پندارند، صحبت از برنامه‌های مالی، فقط مختص مردان است و بحث در این باب آنان را فردی غیر رمانتیک جلوه می‌دهد و از نظر مردان نا خواستنی.

بسیار دیده و شنیده ایم که بسیاری از زنان به خاطر جانبداری از اندیشه ی غیرمنطقی و غلط "استقلال، تنهایی می‌آورد"،  و لاجرم  برای اجتناب از درد تنهایی منتج از تسلط بر منابع مالی خود، دوران بازنشستگی و پیری خود را نادیده گرفته و گردش چرخ مالی زندگی را تنها بر دوش مردان خود واگذار نموده اند و عاقبت این که، در سنین کهنسالی، با مشکلات مالی عدیده ای مواجه گردیده و  به موجب آن متحمل آلام شدیدی شده اند که  گاها آنان را تا مرز  افسردگی نیز پیش برده است.

لذا ما معتقدیم ، صحبت از برنامه های مالی زنان، نه تنها نکوهیده نیست، بلکه موجب افزایش اعتماد به نفس و قدرت درک و تحلیل زنان شده و به آنان کمک می کند که برنامه ی زندگی خود را هدفمند و چارچوب مند سازند که این مهم می تواند برای مردان هم، سودمندی های بسیاری درپی داشته باشد.

زنان شاغل

استقلال و مدیریت در منابع مالی اولین قدم است

برخی از زنان، نه تنها در معنای واقعی استقلال مالی  دچار اشتباه می شوند، بلکه  از این لحاظ افراط نیز می  نمایند  و استقلال مالی خود را، همچون پتک سنگینی می پندارند که در مواقع لزوم می توانند آن را بر سر همسرشان فرود آورند. این اندیشه، پنداری بیهوده و مشکل تراشی بیش نیست.  لذا، زنان شاغل باید بدانند که استقلال در این حوزه به معنای تک روی و مقابله با وابستگی مالی به مردان نیست ، بلکه دستیابی به خلاقیت‌ و راحتی‌ است که در سایه سار آن استقلال امکان‌پذیر می شود. خلاقیت و آزادی عمل در تصمیم گیری منتج از استقلال، موجب می شود  که فرد بهتر بتواند در  برنامه ریزی و مدیریت منابع مالی خود حرکت کند  و در رسیدن به حقوق مساوی قدم بردارد.

استقلال مالی زنان ، با تدابیر ذیل می تواند حاصل شود:

ارزش دارایی‌های خود را محاسبه کنید

برخی از زنان شاغل، به واسطه ی تصورات اشتباهی چون: " یک زن فداکار و خوب که به فکر آسایش خانواده است، هرگز سراغ  سنجش دارایی خود نمی رود"، " تا بدان جایی که لازم باشد درآمدم را برای زندگی خرج می کنم و از مابقی آن برای  رفاه خودم استفاده می کنم"، " هزینه زندگی به دوش همسرم است، من با درآمدی که دارم، سعی می کنم مایحتاج خود و فرزندانم را فراهم آورم تا او کمتر دچار زحمت شود"، و ... گمان می برند که لزومی ندارد به دنبال تخمین ارزش دارایی های خود باشند  و بدین صورت خود را وابسته به فرهنگ نان آوری مرد می پندارند. اما، ما به شما توصیه می کنیم دور این اندیشه ها ی  غلط را خط  بطلان قرمزی بکشید و  دست به قلم شوید و میزان دارایی خود را بسنجید. محاسبه کنید که چه میزان دارایی دارید؟ ارزش دارایی‌های منقول و غیرمنقول خود را جمع کنید، سپس بدهکاری‌های خود را از آن‌ کسر کنید. البته منظور ما این نیست که به همسرنتان کمک نکنید اما بدانید که میزان دارایی و بدهکاری دارید.

اگر میزان رقم برآوردی، چندان قابل توجه نیست، نهراسید و ناامید نشوید.

حال شما می توانید با تصویری که از میزان دارایی تان بدست آورده اید، دست به کار شوید و برای آینده ی مالی خود برنامه ریزی کنید و قصور و کوتاهی گذشته ی خود را اصلاح نمائید و در جهت تجربه و موفقیت گام بردارید.

به یک شبکه مالی مطمئن بپیوندید

گام بعدی شما پس از تخمین دارایی و میزان پس انداز ، این است که در جستجوی یک شبکه مالی امن باشید و پول خود را در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید.

نکته ای که تذکر آن خالی از لطف نیست و برای شما به عنوان یک زن بسیار مهم به نظر می آید، این است که اگر صاحب شغلی هستید که از مزایای بیمه برخوردار نمی باشید، توصیه می کنیم بخشی از دارایی تان را به بیمه ی عمر اختصاص دهید و در آن بخش سرمایه گذاری کنید؛ اما یادتان باشد به گونه ای تحت پوشش بیمه قرار گیرید که حداقل دو سال از درآمدتان را شامل گردد

از درآمدهای نقدی خود غافل نشوید

درآمدهای نقدی خود را کنترل و تحلیل کنید. قلم و کاغذ بردارید و این کار را با نوشتن همه ی در آمد خود اعم از حقوق ماهانه ی ، در آمد سرمایه گذاری انجام شده، حق ماموریت و اضافه کاری ها، خرج های ضروری و غیر ضروری و ... یادداشت نمائید.

اهداف مالی خود را مشخص کنید

برای موفقیت بیشترپیشنهاد می کنیم  اهداف مالی خود را در سه وجه بلندمدت،  میان‌مدت و کوتاه‌مدت مشخص نمائید تا بدین طریق بتوانید مخارج خود را اولویت بندی کنید. مطابق مثال ذیل وارد عمل شوید: کمک مالی شما به همسرتان تا سه سال آینده، برای پرداخت پیش‌قسط خانه، جز اهداف کوتاه مدت محسوب می شود، سرمایه گذاری و تامین  مخارج  تحصیل و ازدواج فرزندان ، مثلا به مدت  دو تا هشت سال،می تواند هدف دوره ی میان مدت شما باشد و بالاخره سرمایه‌گذاری برای یک بازنشستگی بی‌دغدغه و آرام از اهداف دوره ی بلند‌مدت شماست.

برای دوران‌‌بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید

یک سرمایه‌گذاری قابل اطمینان و پس‌انداز برای دوران‌‌بازنشستگی، برای زنان بسیار ضرورت دارد. با برنامه‌ریزی نظام‌مند و سرمایه‌گذاری‌های دو طرفه با بازگشت افزوده ی سرمایه در طول زمان که پتانسیل رشد ویژه ای دارد،  می توانید آینده ی زندگی  خود را در  دوران بازنشستگی تضمین نمائید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.