تبیان، دستیار زندگی
مدرسه فرزندتان را درست انتخاب کرده اید؟ شاید فکر کنید برای این سوال دیر شده ، اما اینطور نیست!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین مدرسه برای تو


مدرسه فرزندتان را درست انتخاب کرده اید؟ شاید فکر کنید برای این سوال دیر شده ، اما اینطور نیست!

معلم و دانش آموز

در طول سال تحصیلی می توانید مدرسه ی انتخابی خود را بررسی کنید تا برای سال آینده با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

ملاک انتخاب یک دبستان خوب برای کودکان دو چیز است: معلم خوب، محیط خوب

معلم خوب

معلم خوب صرفا معلمی نیست که خوب آموزش می دهد و سابقه ی زیادی دارد. بلکه مهمترین ویژگیهای یک معلم خو،خوش خلقی ،انصاف و عدالت اوست. معلمی که روح بچه را در طول سال تحصیلی سالم نگه دارد و نگذارد با عواملی مثل تبعیض، تنبیه ،تحقیر و حتی تشویقهای نابجا و ... روح کودک بیمار شود، معلم خوبی است. مخصوصا در مورد کودکان، یادگیری، مهمترین مسئله نیست. بلکه ایجاد عشق به مدرسه و تحصیل، و حفظ این علاقه مهمتر است. کودکی که نمرات بالایی دارد اما در رفتار او اضطراب دیده می شود، کودک موفقی نخواهد بود. کودکان باید با درک امنیت و آرامش تحصیل کنند. اگر چه خیلی خوب و دقیق مسائل را یاد نگیرند. همین که مدرسه و تحصیل را دوست داشته باشند، به راه درستی رفته اند.

از روی وضعیت تحصیلی یک کودک نمی توان موفقیت او را در آینده پیش بینی کرد پس به خاطر این چیزها نگران نباشید و به بچه ها فشار نیاورید. اغلب کودکان باهوش نمرات متوسط دریافت می کنند مگر اینکه تحت فشار معلم یا خانواده مجبور به تمرین بیشتر شوند. در منزل هم وقتی می خواهید با بچه ها درسهایشان را کار کنید این نکته را مد نظر داشته باشید. مواظب باشید روح بچه ها را آزرده  و بیمار نکنید. باید خیلی حوصله داشته باشید. فشار نیاورید. بازی بچه ها را خیلی محدود نکنید. بلکه اگر می توانید یادگیری را هم به شکل بازی درآورید. توقع یادگیری سریع نداشته باشید. بعضی بچه ها زود متوجه نمی شوند اما در دراز مدت تسلط خوبی روی درس پیدا می کنند. از حواس پرتی بچه ها عصبانی نشوید. بچه ها نباید احساس کنند درس خواندن کاری خسته کننده و سخت است.

اغلب فراریان از تحصیل کسانی هستند که در دبستان اذیت شده اند. بنابراین کودکتان را به معلمی بسپارید که اخلاق خوبی داشته باشد و با بچه ها مهربان باشد

چه بسا انسانهای موفقی که در کودکی توجه زیادی به انجام تکالیف مدرسه نداشته و کارنامه های درخشانی ذخیره نکرده اند. اما کودکیشان به بازیهای سازنده و آموزنده گذشته است. بچه ها اگر کودکی شان به شادی و بازی بگذرد و تحت فشار و آزار بزرگتر ها دچار اضطراب و مشکلات روحی نشوند، وقتی بزرگ شدند خود به خود به درس و تحصیل روی می آورند و راه درست را در پیش می گیرند اغلب فراریان از تحصیل کسانی هستند که در دبستان اذیت شده اند. بنابراین کودکتان را به معلمی بسپارید که اخلاق خوبی داشته باشد و با بچه ها مهربان باشد.

محیط خوب

محیط خوب محیطی است که از همکلاسیهای خوب و فضای شاد و امنی برخوردار باشد. عادتهای بد همکلاسیها، خیلی زود به هم منتقل می شود. البته نمی توان همه ی همکلاسیها را شناخت اما می توان با توجه رفتار کودک متوجه چیزهایی که یاد می گیرد و اتفاقاتی که برایش می افتد، بود.

کودکی که لکنت دارد، از لحاظ جسمانی مشکلی که زمینه ی لکنت را به وجود آورد، دارد. اما مادامیکه اضطراب پیدا نکند این لکنت خودش را نشان نمی دهد.

معلم و دانش آموز

اگر مواظب باشیم بچه ها در مدرسه تحت شرایط روحی نامناسب قرار نگیرند، ممکن است مشکلاتی از قبیل لکنت یا بدخوابی هایشان و ... برای همیشه حل شود. حتی بچه های کند ذهن هم می توانند به تحصیلات خود تا سطوح بالا ادامه دهند اگر در محیط خوب ، آرام و دوست داشتنی مشغول به تحصیل شوند. ما به هیچ وجه ترجیح مدارس غیر انتفاعی را بر مدارس دولتی پیشنهاد نمی کنیم اما اگر فرزند شما از مدرسه خود راضی نیست و نگرانی نشان می دهد، باید به این وضعیت اهمیت بدهید اگر چه لازم باشد او را به مدرسه ای غیر انتفاعی بفرستید تا در محیط خلوت تر و آرامتری مشغول به تحصیل شود. این رضایتمندی و آرامش کودکتان علاقه ی او را به تحصیل حفظ خواهد کرد.

درباره مدارس غیر انتفاعی

گاهی والدین همین که پولی را هزینه کردند ، کار را تمام شده می دانند. این اصلا درست نیست. اگر به هر دلیلی تصمیم دارید فرزندتان در مدرسه غیر انتفاعی درس بخواند، باید راجع به مدرسه و مسیر رفت و آمد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

بعضی از مدارس غیر انتفاعی در انتخاب معلم کارامد و مجرب سهل انگاری می کنند. به هر حال در اینگونه مدارس مسئله سوددهی مد نظر قرار دارد.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.