تبیان، دستیار زندگی
دفاع و پیروی از ولایت فقیه به حکم عقل و نقل وظیفه هر مسلمانی است، آیت الله مدنی شهید محراب در این خصوص می فرمایند: برای من با این ریش سفید شاید زیبنده ترویج این و آن نباشد، اما تکلیف الهی است که من خم شوم و امام(ره) روی کمر من برود و یک سر و گردن بلندتر د
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایت پذیری در سیره علماء

آیت ا لله مدنی

دفاع و پیروی از ولایت فقیه به حکم عقل و نقل وظیفه هر مسلمانی است، آیت الله مدنی شهید محراب در این خصوص می فرمایند: برای من با این ریش سفید شاید زیبنده ترویج این و آن نباشد، اما تکلیف الهی است که من خم شوم و امام(ره) روی کمر من برود و یک سر و گردن بلندتر در عالم جلوه کند.

ولایت پذیری در سیره علماء

عقل انسان امر می کند هنگامی که دستت به حداکثر امری نمی رسد، پله، پله تنزل نمایی و با وجود پله بالاتر به پله پایین تر قانع نشوی، در مورد ولایت نیز امر این چنین است، یعنی هنگامی که دست بشر به شخصیت معصومی برای پیروی و حکومت نمی رسد باید نزدیک ترین شخص به معصوم از لحاظ صفات، برای حکومت انتخاب شود، این روشن ترین دلیل عقلی بر ولایت فقیه است، ولایتی که ائمه معصومین(ع) نیز بر آن تأکید ورزیده اند؛ امام عصر(عج) در ضمن توقیعی می فرمایند:

«و أما الحوادث الواقعه فارجعو إلی رواة حدیثنا فإنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله علیهم» (1)

و اما در اتفاقات روزگار پس به راویان حدیث ما رجوع نمایید، به درستی که آنها حجت برر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم.

و امیرالمومنین(ع) نیز در این باره می فرمایند:

«یا أیها الناس إن أحق الناس بهذا الأمر أقواهم علیه و أعلمهم بأمر الله فیه» (2)

ای مردم، همانا بهترین شما برای این امر (خلافت) تواناترین شما بر آن است و آگاه ترین شما به امر خدا در آن»

علما و بزرگان شیعه به تبع این حکم عقل و نقل، علی رغم برخورداری از ملکه اجتهاد، تابع حکم ولی فقیه بوده، و همواره در راه اعتلای این امر کوشیده اند.

آیت الله بهاءالدینی(ره)

آیت الله بهاء الدینی(ره) می فرمود: ما بحث قضا داشتیم، به احترام امام تعطیل کردیم. چون نخواستیم از نظر مبانی به فرعی برسیم که نظر ما بر خلاف نظر امام باشد و این را تضعیف ایشان می دیدیم، لذا درس را تعطیل کردیم. (3)

مرحوم آیت الله مدنی(ره) اولین شهید محراب

ایشان می فرمودند: برای من با این ریش سفید شاید زیبنده ترویج این و آن نباشد، اما تکلیف الهی است که من خم شوم و امام(ره) روی کمر من برود و یک سر و گردن بلندتر در عالم جلوه کند(4)

آیت الله العظمی میلانی(ره)

این عالم نفس کشته و تارک پست و مقام در نامه ای که به مناسبت تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه، به امام نوشته، این گونه نسبت به این وجود مقدس اظهار ارادت و همدستی می کند:

«خوشا به سعادت آن سرزمین که حضرت عالی در آن تشریف دارید. قلوب همه مردم با ایمان متوجه شماست، فإنه تعالی «جعل افئدة من الناس تهوی الیک» و همگی بر نصرت و تأیید شما، که لسان ناطق همه مجامع روحانی و دینی هستید و گفته شما کلام حق و حقیقت است، دعا می نمایند... راه شما که وارث انبیاء(ع) هستید، همان راه است که خدا برای پیغمبران الوالعزم و أئمه هدی (ع)  معین فرموده...»(5)

و همچنین بعد از رحلت حضرت امام(ره) و انتصاب به حق آیت الله خامنه ای به جانشینی ایشان، باز هم علمای با بصیرت از دفاع و تشویق به پیروی ایشان فروگذار نبوده و از أصلح بودن ایشان برای رهبری سخن گفته اند:

حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی:

 برای رهبر معظم عبای ظریفی هدیه فرستادند و فرمودند: اگر دیدم كاری را شما انجام می‌دهید و خلاف مطلب اسلامی است، من تذكر می‌دهم، اگر تغییر دادید بسیار خوب، اگر تغییر ندادید من دیگر صحبت نمی‌كنم و تضعیف شما را حرام می‌دانم. عمده عظمت شماست. شما رهبر مسلمین هستید و نمی‌خواهم صحبتی كنم در یك فرعی كه شما را تضعیف كرده‌ام.(6)

آیت الله بهاءالدینی(ره)

ایشان می فرمودند: «ما خیلی کم برخورد با آقای خامنه ای داشتیم، شاید دو سه مرتبه، ولی دلخوشی ما از قبل از فوت امام(ره) به ایشان بود برای بعد از امام(ره)».(7)

آری ایشان سه سال قبل از رحلت امام خمینی (ره) در سه نشست، که در سه جمعه پیاپی برگزار شد فرمودند: قضیه قائم مقامی سر نمی گیرد. کسی که ما دلخوش به او هستیم، آقای خامنه ای است.(8)

روزی حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) به دیدن ایشان می روند. فردای آن روز که ما به محضرش مشرف شدیم یکی از دوستان از آقا پرسید: دیروز آقا (مقام معظم رهبری) آمده بودند اینجا؟ معظم له فرمودند: «بله، چند دقیقه خورشید تابید اینجا و رفت. او دارای خیر و برکات است چون خورشید». (9)

آیت‌الله مصباح یزدی می‌فرمایند: اگر امثال بنده شبانه‌روز تسبیح به دست بگیریم و فقط خدا را شكر كنیم كه خدا چنین رهبری را به ما داده، والله معتقدم كه از عهده شكر این نعمت برنمی‌آییم.(10)

علامه عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی، جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌كنند. حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند: این كار را نكنید! علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یك مكروه از شما سراغ داشتم این كار را نمی‌كردم. ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است. (11)

فرزند آیت‌الله العظمی بهجت با اشاره به همزمانی روزهای پایانی عمر پدر بزرگوارشان با سفر رهبر انقلاب به استان كردستان، در بیان حالت روحی ایشان، به حساسیت این مرجع تقلید نسبت به سلامت رهبری اشاره می‌كند و می‌گوید: این موضوع سبب شد تا مظعم‌له برای سلامتی رهبر انقلاب چندین ختم ویژه صلوات و ذكر را گرفتند و مداومت بر این ختم‌ها كه برای سلامتی رهبر انقلاب بوده است تا آخرین ساعت عمر حضرت آیت‌الله بهجت ادامه داشته است.(12)

ارزش و اعتلاء ولی فقیه، به خاطر شخص نیست، بلکه اعتلاء اسلام و مسلمین است؛ چرا که ولی فقیه در رأس امت اسلام قرار دارد و تضعیف او، تضعیف اسلام و انقلاب اسلامی است؛ این رمز ولایت پذیری بزرگان ماست. آینده انقلاب و اسلام مرهون همین امر است همان طور امام راحل(ره) فرمودند:

«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد».


منابع:

1)     الغیبة، شیخ طوسی، ص291

2)     نهج البلاغة، خطبه 173

3)     سیری در آفاق، حسین حیدری کاشانی، ص275

4)     همان، ص278

5)     اسلام مجسم، آیت الله حسین نوری همدانی، ج1، ص359؛ سیمای فرزانگان، رضا مختاری، ص125

6)     فارس نیوز

7)     سیری در آفاق، ص 218

8)     همان، ص365

9)     همان، ص220

10)، (11) و(12) فارس نیوز

تهیه و تولید : مسلم زمانیان ، گروه حوزه علمیه تبیان