تبیان، دستیار زندگی
هر انسان طبیعی قادر است در زمینه ها و زمان های مختلف کارهای خلاقانه ای انجام دهد.یکی از نقاشان معاصر معتقد است که انسان امروزی به نوعی بیماری مبتلا شده است که می توان آن را ناظر بودن صرف نامید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الفبای خلاقیت


هر انسان طبیعی قادر است در زمینه ها و زمان های مختلف کارهای خلاقانه ای انجام دهد.یکی از نقاشان معاصر معتقد است که انسان امروزی به نوعی بیماری مبتلا شده است که می توان آن را "ناظر بودن صرف" نامید.

خلاقیت

احساس فزاینده بی حوصلگی، نارضایتی و بی تفاوتی، شاخص های این بیماری است. به عقیده ی او،عاملی که انسان را در مقابل آن، ایمن می کند، خلاقانه اندیشیدن است. اکثر ما فکر می کنیم خلاقیت چیزی است که در یک شخص وجود دارد و مثلاً می گوییم این کودک خیلی خلاق است. شاید مهم ترین مطلب برای فهم خلاقیت این باشد که هر کسی دارای تفکر خلاق است. با این تفاوت که برخی بیشتر و برخی کمتر خلاق اند. ولی هیچ کس نیست که مطلقاً فاقد آن باشد.

همه انسان ها کم و بیش خلاقند و این توانایی به درجات متفاوت در همه ما وجود دارد، مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم، توسعه دهیم و به خدمت بگیریم.

پاول تورنس، به عنوان یکی از پیشگامان مطالعه ی تفکر خلاق معتقد است که خلاقیت عبارت است از توانایی بوجود آوردن یک موضوع بدیع و نو به حدی که کاملاً بی نظیر باشد.

ما  انسان ها ، در دوران کودکی ماهیتاً خلاق و باز می اندیشیم، ولی هر قدر که بزرگتر می شویم بر اساس خواسته های بزرگترها، افکار خلاقانه ما کمتر میدان فعالیت پیدا می کند، زیرا که روز به روز نشان دادن علاقه ی ما به موضوعات مختلف، کنجکاوی و خلاقیت ما در ارزیابی و شناخت دنیای اطراف، کمتر مورد توجه آنها قرار می گیرد.

تعریف تفکر خلاق

خلاقیت توانایی فرد برای تولید ایده ها، نظریه ها، بینش ها یا اشیا جدید و بدیع و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه هاست که توسط متخصصان، اصیل و از نظر علمی، زیبایی شناسی، تکنولوژی و اجتماعی،  با ارزش تلقی گردد.

فکر خلاق مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت های حل مسائل و تصمیم گیری، از افکار یا روابط نو برخوردار می شود وقدرت کشف و انتخاب راه حل های جدید را پیدا می کند.

سازمان جهانی بهداشت، تفکر خلاق را یک مهارت می داند که هم به حل مساله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند. با استفاده از این نوع تفکر؛راه حل های مختلف مساله و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شوند و بدین ترتیب فرد قادر می شود تا مسایل را از ورای راه حل های تجربه شده خود دریابد.

تفکر خلاق با تفکر واگرا رابطه ای مستقیم دارد. افراد با تفکر واگرا سعی می کنند پدیده ها و امورو افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرند، بلکه نگاه متفاوت تری داشته باشند و از قالب های فکری همسان دور شوند

انواع تفکر خلاق

**تفکر واگرا

**تفکر همگرا

تفکر خلاق با تفکر واگرا رابطه ای مستقیم دارد. افراد با تفکر واگرا سعی می کنند پدیده ها و امورو افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرند، بلکه نگاه متفاوت تری داشته باشند و از قالب های فکری همسان دور شوند، به عبارتی پدیده ها را با چشم و منظر دیگری نگاه کنند. امّا در تفکر همگرا، فکرهای جدید و نو کمتر راه پیدا می کند و افراد امور و پدیده ها را آن چنان که هستند می بینند و می پذیرند.

ویژگی های دارندگان تفکر خلاق

**افراد خلاق، راه هایی را جست و جو می کنند که از طریق آن بتوانند فکر خود را به سوی ایده های نو و تازه هدایت کنند.

**به همه جوانب یک موضوع و مسأله توجه دارند

**درحل یک مسأله تمرکز حواس بیشتری را از خود نشان می دهند

**افراد خلاق در زندگی روزمره نو آوریهای بسیاری از خود نشان می دهند.

**سلامت روانی کلامی و بیان سلیس و شوخ طبعی دارند.( شوخی و شوخ طبعی ضمن اینکه خود ، رفتاری خلاق محسوب می شود، تسهیل کننده خلاقیت هم هست.

خلاقیت

اگر بخواهیم شوخ طبعی را بر اساس مولفه های تفکر خلاق ارزیابی کنیم، میبینیم که هر چهار مولفه ی سیالی، ابتکار، تخیل و انعطاف پذیری اجزاء ضروری شوخ طبعی است و می توان نتیجه گرفت که شوخ طبعی، فرآورده تفکر خلاق است. بدین معنی که اگر خلاقانه فکر نکنیم قاعدتاً نمی توانیم شوخ طبع باشیم.

**به راه حل هایی می اندیشند که ممکن است از دید دیگران اهمیت چندانی نداشته باشد- از ربط ایده ها

**هوشمندی و توانایی بالاتر از سطح متوسط و خطر پذیری و ماجراجو بودن دارند

** برای حل مسایل و مشکلات، راه های مختلف را بررسی و تا رسیدن به نتیجه ی دلخواه تلاش کنند.

**فعال و پر انرژی ،داشتن پشتکار فراوان

**سماجت در موضوعات مورد علاقه و زیبا پسندی و علاقمندی به آثار هنری دارند

**آزاد اندیشی و استقلال رای و اندیشه و داشتن اعتماد به نفس بالا دارند.

**کنجکاوی که از برجسته ترین ویژگیهای کودکان خلاق است

** شخصیت انعطاف پذیر و عدم سرسختی

  فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-مهارت های زندگی- حسین ناصری

2-شکوفایی خلاقیت کودکان- دکتر ترزا آمابلی- دکتر حسن قاسم زاده- پروین عظیمی

3-روزنامه اطلاعات، 21 مرداد 1388، مقاله " تفکر خلاق، مهارتی برای دستیابی به راه حل های جدید"، نوشته طاهره شکرچی

4- گروه مشاور ناحیه 5

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.