تبیان، دستیار زندگی
کسی پخش نشدن بازی سپاهان ایران و الاهلی عربستان را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را جدی نگرفت. فکر کردند تنها یک مشکل فنی است. چند ماه بعد و تکرار داستان، این بار بازی حیاتی ایران- لبنان.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون تمام قد علیه فوتبال


کسی پخش نشدن بازی سپاهان ایران و الاهلی عربستان را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را جدی نگرفت. فکر کردند تنها یک "مشکل فنی" است. چند ماه بعد و تکرار داستان، این بار بازی حیاتی ایران- لبنان.


اسپادرکم

این مرتبه قضیه جدی‌تر بود. از یک روز پیش از دیدار ایران و لبنان شایعه‌ای در سطح رسانه‌ها مبنی بر پخش نشدن این بازی مطرح شد اما ابتدا کسی این مساله را جدی نگرفت. سابقه نشان می‌داد که نباید خبرهایی این چنینی را باور کرد اما وقتی بازی آغاز شد، خبری از پخش بازی نبود. ادامه داستان را هم که دیگر همه می‌دانند. پخش با تاخیر 20 دقیقه‌ای و کات تصاویر در 20 دقیقه انتهایی. این شد که صدای همه در آمد.

یکی از خبرنگاران تلویزیونی نقل می‌کند که فردای آن روز تلفن 162 صداوسیما از صبح زود تا آخر شب زنگ می‌خورد. همه هم اعتراض داشتند. می‌گفتند درست است که کسی دیگر دل و دماغ این فوتبال را ندارد اما وقتی پای "تیم ملی" به میان می‌آید، ملت نمی‌تواند سکوت کند. حتی آش انقدر شور شد که مدیران ارشد صداوسیما تصمیم گرفتند برای اعاده‌ حیثیت هم که شده در پربیینده‌ترین برنامه تلویزیون از تصمیم‌شان دفاع کنند. 90 جایی بود که مشاور حقوقی صداوسیما تلاش داشت به قول خودش ذهن مخاطبان میلیونی تلویزیون را روشن کند اما عادل فردوسی پور در تلویزیون به نقد صداوسیما پرداخت. او شد وکیل یک ملت و بر خلاف رویه همیشگی مجریان تلویزیون، صدا و سیما را به چهارمیخ کشید.

گفت که یک بار هم که شده صداوسیما ضرر بدهد، آن هم تنها به خاطر مردم و علاقه‌شان به این فوتبال؛ حتی اگر فوتبال ورشکسته باشد. مشاور حقوقی صداوسیما هم تلاش کرد، توجیه کند. می‌خواست توپ را به آن طرف میدان بیندازد و بگوید دادن 10 میلیون دلار از جیب بیت‌المال برای خرید حق پخش بازی‌های چهار سال آینده فوتبال رقم گزافی است اما فردوسی‌پور استدلال کرد.

می‌گویند صدا و سیما به یکی از این دو دلیل این چنین با فوتبال وارد جنگ شده؛ یکی اینکه آنها در چند ماه اخیر به شدت از طرف فدراسیون فوتبال و رسانه‌ها برای دادن حق پخش واقعی به فوتبال زیر فشار بوده و دیگری اینکه پس از درخشش ورزش ایران در المپیک و پارالمپیک، مدیران ارشد صداوسیما به این نتیجه رسیده‌اند بهتر است تلویزیون به جای دادن پول برای پخش بازی‌های فوتبال، برای محبوب کردن رشته‌های دیگر دست به کار شود

گفت که وقتی صداوسیما برای یک سریال میلیاردها تومان خرج می‌کند، نباید از علایق مردم بگذرد و بازی "تیم ملی" را پخش نکند. گفت که صداوسیما پول زیادی از راه تبلیغات به دست می‌آورد و باید این پول را جایی خرج کرد. از این هم گفت که وقتی تلویزیون خصوصی نیست مردم چاره‌ای جز تماشای این تلویزیون ندارند. حتی از اصطلاحات فوتبالی هم استفاده کرد و گفت وقتی مردم "پلن B" ندارند و همه چیز در انحصار صداوسیماست باید تلویزیون به خواست همه مردم توجه کند. با این حال حرف مرد یکی است. مشاور حقوقی صداوسیما زیر بار حرف نمی‌رفت؛ حرفی که حرف میلیون‌ها ایرانی بود اما از زبان مجری 90 زده شد و سرانجام غلامرضا رفیعی که خودش از علاقه‌مندان متعصب به فوتبال است و این تعصب را در یکی از برنامه‌های 90 هم نشان داده، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت از این به بعد ممکن است به خاطر "زیاده‌خواهی‌" برخی شرکتهای خارجی بعضی بازی‌ها پخش نشود. با سابقه‌ای که صداوسیما از خود به جای گذاشته بود، ذهن‌ها رفت به سمت بازی ایران و کره‌جنوبی و اینکه هشدار مشاور حقوقی صداوسیما به این بازی مربوط می‌شود اما 24 ساعت بعد این هشدار رنگ واقعیت به خود گرفت.

صدا و سیما

ایسنا یک روز بعد از برنامه 90 و حرفهای مشاور حقوقی صداوسیما اعلام کرد که تلویزیون تصمیمی برای پخش بازی سپاهان ایران و الاهلی عربستان ندارد و این نشان از جدالی تمام عیار علیه فوتبال در بزرگترین رسانه کشور بود. سپاهان که در تمامی این سالها در میادین خارجی جز افتخار نتیجه‌ای دیگر برای فوتبال ایران رقم نزده اولین بار نیست که طعم این تصمیم را چشیده‌ است. آنها یک بار هم در مرحله گروهی همین دوره از مسابقات با تصمیمی مشابه روبه‌رو شدند اما وضعیت آن زمان مثل حالا نبود. دیروز دقایقی پس از رسانه‌ای شدن تصمیم تلویزیون سرپرست تیم سپاهان به شدت اعتراض کرد و گفت: این كار بسیار زشتی است كه سیما یك بار دیگر تكرار كرد. در یك بازی دیگر سپاهان كه فكر می‌كنم برابر الاهلی بود، مسابقه نماینده ایران را برای مردم پخش نكردند.

بعد از آن اقدام، مردم اعتراض‌های شدیدی نسبت به این مساله داشتند و شكایت‌هایشان را به باشگاه سپاهان عرضه می‌كردند. الان هم متاسفیم كه تصمیم گرفته‌اند آن حركت را دوباره تكرار كنند.وی افزود: صداوسیما برای مردم است و تلویزیون ایران باید به احترام مردم مسابقه تنها نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا كه در ایران برگزار می‌شود و آن هم مقابل نماینده عربستان است را از شبكه سوم سیما پخش كنند. چرا مردم نباید حق دیدن این مسابقه را داشته باشند؟ سرپرست تیم فوتبال سپاهان با كنایه گفت: انگار پخش تلویزیونی از طریق برداشتن تصاویر از روی شبكه‌های خارجی به تلویزیون مزه كرده است. الان تمام تلویزیون‌های كشورهای عربی قرار است این مسابقه را پخش كنند، اما چطور است كه وقتی یك طرف این مسابقه ایران است و بازی هم در كشور خودمان برگزار می‌شود آن را برای مردم پخش نمی‌كنیم؟ امیدوارم صداوسیما در این تصمیم تجدیدنظر كند و به خواست مردم احترام گذاشته و بازی را پخش كنند.

می‌گویند صدا و سیما به یکی از این دو دلیل این چنین با فوتبال وارد جنگ شده؛ یکی اینکه آنها در چند ماه اخیر به شدت از طرف فدراسیون فوتبال و رسانه‌ها برای دادن حق پخش واقعی به فوتبال زیر فشار بوده و دیگری اینکه پس از درخشش ورزش ایران در المپیک و پارالمپیک، مدیران ارشد صداوسیما به این نتیجه رسیده‌اند بهتر است تلویزیون به جای دادن پول برای پخش بازی‌های فوتبال، برای محبوب کردن رشته‌های دیگر دست به کار شود و رشته‌های دیگر را از صفحه جادویی پخش کند. این سیاست جدید سیماست؛ سیاستی که طول می‌کشد موافقانی را همراه خود کند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان