تبیان، دستیار زندگی
بله. آیفون جدید تغییر کرده است. اما صرفا کمی کشیده‌تر و لاغرتر از نسخه قبلی. هر دو نسخه آیفون 4 و 5 را کنار هم قرار دهید. واقعا اپل تصور میکند این یک تغییر بزرگ است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیفون 5؛ همش همین بود؟!


بله. آیفون جدید تغییر کرده است. اما صرفا کمی کشیده‌تر و لاغرتر از نسخه قبلی. هر دو نسخه آیفون 4 و 5 را کنار هم قرار دهید. واقعا اپل تصور میکند این یک تغییر بزرگ است؟

«آیفون 5 برترین تلفن هوشمند دنیا است. با کیفیت‌ترین سخت‌افزار را همراه با چیپ قدرتمند A6 و نمایشگر 4 اینچی شگفت‌انگیز رتینا دارد. سیستم عامل آن، iOS 6، مست‌کننده‌تر از شراب شعر حافظ است. بدنه فوق نازکش که تماماً از آلومینیوم و شیشه ساخته شده، طاق نصرت طراحی صنعتی است. این تلفن هیچ چیزی نیست... جز شاهکار، شاهکار، و باز هم شاهکار.»

اصلاً بیایید فرض کنیم که جملات فوق سرتاسر درست باشند؛ ولی حتی با این جملات هم نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که طراحی آیفون 5 به طرز ظالمانه‌ای ملال‌آور است!

آیفون 5؛ همش همین بود؟!

آیفون 5 بهتر از آیفون 4S است، ولی نه به طرز چشمگیر بلکه درست به همان اندازه که سایر تلفن‌های موجود در بازار از آن بهتر هستند. عملکرد دستگاه سریع‌تر و نمایشگر بزرگتر شده؛ با قابلیت LTE (که به کار ما ایرانی‌ها نمی‌آید) می‌توان محتواهای آنلاین را بلعید درست همان‌طور که قهرمان‌های وزنه‌برداری، یک پیتزای خانواده را یک لقمه می‌کنند؛ ولی روند تکامل آیفون‌ها به طرز عجیبی شبیه روند تکامل پورشه‌ها شده است.

انگار تا ابد قرار است چراغ‌ها و جلوبندی پورشه همین‌طوری باقی بماند و هر آیفون نیز مثل آیفون‌های قبلی. بله طراحی داخلی که بخش مهم‌تر طراحی صنعتی تلفن به حساب می‌آید تغییر کرده ولی مشتریان عادی، معمولاً توجهی به آن نمی‌کنند. برای همین هم هست که ظاهر تلفن‌ها (و اتومبیل‌ها و تقریباً تمام محصولات مصرفی) اینقدر مهم است.

شما هم مثل من پول خرید پورشه را ندارید؟ پس یک مثال دیگر می‌زنم. آیفون را می‌شود به نوعی با تویوتا Prius  مقایسه کرد. پریوس یک خودرو دو گانه برقی است. یک شاهکار تکنولوژی که سال به سال بهتر و بهتر می‌شود ولی با این حال پیشرفت‌های آن بسیار آرام است و قرار نیست زندگی شما را به یک باره دگرگون کند یا حتی تجربهء کاملاً متفاوتی از نسل قبلی رقم بزند. ولی سواری با آن لذت خاصی دارد.

پارادوکس عجیبی شد! آیفون 5 می‌تواند همزمان بهترین تلفن موجود در بازار باشد، و البته خیلی خیلی ملال‌آور. و این مطلقاً هیچ ربطی به اپل ندارد، و تماماً مربوط به انتظارات شما است.

وقتی یک شرکت نوآوری‌هایش را متوقف می‌کند آسیب پذیر می‌شود. این موضوع امروز و فردا اتفاق نمی‌افتد اما به تدریج شرایطی رافراهم می‌کند که محصولات یک شرکت رو به سقوط پیش روند.

مشکل فقط آیفون نیست. چندین محصول اخیرا معرفی شده اپل ( همانند سابق ) خط شکن و انفجاری از نوآوری نیستند.

آیفون 5؛ همش همین بود؟!

آیفون 4s چندین بهبود داخلی به همراه دستیار صوتی Siri را ارایه کرد. new Ipad صفحه نمایش رتینا را به همراه آورد که اگرچه چشم‌نواز به نظر می‌آمد اما به زحمت می‌شد دلیلی برای به روزکردن آی‌پدش دانست. بعد هم که مک بوک پرو به همین صفحه نمایش رتینا مجهز شد . حتی iPad 2 هم که لیستی از بهبودهارا به دنبال خود داشت شبیه محصولی بود که فاقد بسیاری از امکانات اصلی است و یک قدم رو به جلو به حساب نمی‌آمد.

تیم کوک مدیر عامل اپل، فیل شیلر عضو هیات مدیره و جاناتان او (Jonathan Ive) تاکید زیادی روی چهاراینچی شدن آیفون 5 کردند. اما آیا این امکان که یکسال پیش، پیش بینی شده بود واقعا هیجان آور بود؟/سوتیتر

محصول احتمالی بعدی اپل آی‌پد مینی است. اما آی پد مینی (‌در صورت معرفی ) پاسخی به رقبایی چون آمازون و گوگل و جست و جو به دنبال مشتری بیشتر است تا یک نوآوری واقعی.

اشتباه نکنید. همه این محصولات طراحی خوبی دارند. آنها هر کدام نمونه‌یی از موفقیت اپل و رهبری بر بازار را نشان می‌دهند. اما درست در همین زمان رقبای اپل در حال تجهیز و رشد هستند و من اما انتظار داشتم آیفون 5 یک اتفاق بزرگ و پاسخی برای آنها باشد.

آیفون 5؛ همش همین بود؟!

نوآوری کم قطعا به سرعت باعث فروش کم آیفون نخواهد شد آن هم در وضعیتی که بسیاری به دنبال محصول جدید اپل هستند. حتی آیفون 4S هم شاهد صف‌های مشتاقان خرید این محصول بود و این صف‌ها برای آیفون 5 طولانی‌تر هم خواهد بود.

به نظر می‌رسد اپل به یک خشنودی و رضایت از وضعیت رسیده است. وضعیتی که نیازی به یک محصول تخریب‌گر( رقبا) در ‌آن دیده نمی‌شود.

با این حال این شرکت با معرفی آیفون تغییرات وسیعی را در بازار و در صنعت ساخت گوشی تلفن همراه ایجاد کرد.

آیفون 3G یک محصول انقلابی بود که با قیمت 199 دلاری ( همراه با قرارداد) و همراه با فروشگاه نرم‌افزار و یک تجارت جدید برای برنامه‌نویسان به بازار معرفی شد. این محصول باعث شد که سایر شرکت‌های سازنده موبایل یا سیستم عامل مانند بلک بری، ویندوز و … فروشگاه و اکوسیستم برنامه‌نویسی خود را ایجاد کنند.

اپل پس از آن رده بندی جدیدی از لپ تاپ‌ها را با معرفی مک بوک ایر معرفی کرد. محصولی که باعث شد اینتل رده جدیدی از اولترابوکها را به خط تولید پردازنده‌های PC اضافه کند.

آیفون 5؛ همش همین بود؟!

نخستین آی‌پد که آن هم مدل کشیده‌ شده‌یی از آی‌فون به حساب می‌آمد نیز حتی باعث ایجاد راه جدیدی برای تعامل با اینترنت به حساب آمد. همین باعث لپ‌تاپ‌خواری و افت شدید فروش آن در جهان شد. هنوز هم بخش عمده بازار تبلت در اختیار اپل است و سایر تولید کننده پشت او قرار دارند.

برای مقایسه بیایید نگاهی به امکانات آیفون 5 بیندازیم. اپل زمان زیادی را برای صحبت کردن درباره ارتباطات نسل چهارم 4G LTE از دست داده است . امکانی که از یک سال پیش روی برخی گوشی‌ها وجود داشته است.

امکان گرفتن عکس از یک فیلم ویدیویی هم اکنون در گالاکسی اس 3 و One x وجود دارد. امکان پانوراما یا گرفتن و چسباندن چندین عکس به یکدیگر که هم اکنون در گوشی های جدید موتورولا Droid Razr وجود دارد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا، نارنجی