تبیان، دستیار زندگی
شخصی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسید: «چه چیز باعث محبوبیت بین مردم می شود؟ فرمودند: ازهد فیما عند الناس یحبک الناس؛ هیچ چشم داشتی به آنچه مردم دارند نداشته باش تا محبوب مردم شوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست دارم محبوب همه باشم!


شخصی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسید: «چه چیز باعث محبوبیت بین مردم می شود؟ فرمودند: ازهد فیما عند الناس یحبک الناس؛ هیچ چشم داشتی به آنچه مردم دارند نداشته باش تا محبوب مردم شوی...


شکر و قلب

هیچ کس توی این دنیا نیست که نخواهد محبوب همه بشه. همه دوست دارند که آدم های دور و برشون اون رو دوست داشته باشند. وقتی میخوان به این هدف برسند خیلی از راه ها رو امتحان می کنند مثلا برای جلب دوستی میان پول زیادی رو خرج می کنند و یا اینکه ساعت ها روبروی آینه می نشینند و به زیبایی خودشون مشغول میشن و یا اینکه مدام تو اینترنت سرک میکشن و اونجا دنبال دوست می گردند و چون به نتیجه ایی نمی رسند اون هدفشون رو کم کم رها می کنند .

آیا واقعا رسیدن به چنین هدفی محاله؟

اگه رسیدن به این هدف محال و غیر ممکن باشه خدا هم نباید این حس رو در وجود ما می گذاشت پس چون این حس محبوبیت در ما وجود داره ، حتما راه حلش هم وجود داره.

اما راز این محبوبیت چیه ؟؟؟

بهتره که این سوال رو از خود خدا بپرسیم.

تو قرآن آیه ایی داریم که می فرماید:

« اِنَّ الَّذینَ آمَنوُا وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدّاً ؛ کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، خداوند رحمان محبت آن ها را در دل ها می افکند.» (مریم: 96)

قرآن کریم در این آیه از «ایمان» و «عمل صالح» به عنوان دو عاملی نام می برد که سبب جلب محبت خدا و مومنان در دنیا و آخرت می شه.

با خوندن تفسیر المیزان پیرامون این آیه متوجه شدم :

"یکی از وعده های الهی در این آیه اومده و اون اینکه انسان ها به شرط اینکه ایمان داشته باشند و عمل صالح هم انجام بدهند ، خداوند محبت آنها را بدون هیچ قید و شرطی در دل دیگران قرار می ده »

بهترین روش رفتار با دیگران و جلب محبت را مى‏توان از کلام رسول ‏اکرم(صلی الله علیه و آله) آموخت که فرمود: هیچ یک از شما مۆمن نیست مگر اینکه براى دیگری آن را بخواهد که براى خود مى‏خواهد» و یا در جاى دیگر فرمود: «دست خود را بر سر هر کس که مى‏خواهى بگذار و براى آن بخواه که براى خود مى‏خواهى

و یا در تفسیر نمونه در مورد این آیه نوشته بود :

« ایمان و عمل صالح ، یک نیروی جاذبه فوق العاده ایی داره چرا که این دو در روح و رفتار و کردار و فکر آدمی تجلی می کنند که باعث میشه شخص ، رو به صفات عالیه ی انسانی بیاره و این مثل یک نیروی مغناطیس قوی دل های افراد رو حتی انسان هایی که دل ناپاکی رو دارند جذب خودش می کنه

روایتی هم از امام علی علیه السلام داریم که می فرمایند :

«هر کس بین خود و خدایش را اصلاح کند خداوند بین او و مردم را اصلاح کند...»(بحارالأنوار، ج 71، ص 366، ح 12)

امام علی

و من حقیقتا به این مطلب ایمان دارم که اگر خدا بخواهد ما را در قلبهای دیگران محبوب کنه به راحتی این کار امکان پذیره چرا که اون مقلب القلوب و الابصاره. تازه نهایت تلاش من برای محبوب شدن، تعداد افراد محدودی بیشتر نمی تونه باشه. پس بهتره که برای موفق شدن ام از راهی که خود خدا گفته برم .

راهکارهای روایی برای محبوب شدن در جامعه:

1. مهمترین کار این است که انسان بکوشد تا خود را محبوب خدای تعالی قرار دهد در اثر این رشد و تعالی خداوند او را محبوب آفریدگانش می کند. هم از این رو فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ؛ به درستی کسانی که ایمان آورده و کارهای نیکو انجام دهند خداوند آنها را محبوب قرار می دهد.»(مریم، آیه 96)

2 و 3. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «سه چیز محبت را به دنبال می آورد: دین داری، فروتنی و دست و دل باز بودن.»(میزان الحکمه، ح 3045)

ایمان و عمل صالح ، یک نیروی جاذبه فوق العاده ایی داره چرا که این دو در روح و رفتار و کردار و فکر آدمی تجلی می کنند که باعث میشه شخص ، رو به صفات عالیه ی انسانی بیاره و این مثل یک نیروی مغناطیس قوی دل های افراد رو حتی انسان هایی که دل ناپاکی رو دارند جذب خودش می کنه

4 و 5. از امام علی(علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «سه چیز موجب محبت است: اخلاق خوب، همراهی و رفاقت نیکو و فروتنی.»(میزان الحکمه، ح 3046)

6. شخصی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسید: «چه چیز باعث محبوبیت بین مردم می شود؟ فرمودند: ازهد فیما عند الناس یحبک الناس؛ هیچ چشم داشتی به آنچه مردم دارند نداشته باش تا محبوب مردم شوی.»(میزان الحکمه، ح 3047) مردم کسی را که چشم داشتی به دارایی آنها ندارد و خالصانه و صمیمانه دوستی می کند، دوست دارند.

7. یکی از تأثیرگذارترین عوامل محبت انگیزی در مردم ابراز محبت به آنهاست. در روایات آمده که اگر کسی را دوست دارید به او بگویید و یا هدیه بدهید. بنابراین آشکار کردن محبت که در زبان عربی «مودت» گفته می‌شد، در جلب دلها و مهر و محبت بسیار نافذ است.

امام علی(علیه السلام) در این باره فرموده‌اند: «بالتودد تکون المحبه؛ با آشکار کردن مهربانی، محبت شکل گرفته و پدید می آید.»(میزان الحکمه، ح 3051)

بهترین روش رفتار با دیگران و جلب محبت را مى‏توان از کلام رسول ‏اکرم(صلی الله علیه و آله) آموخت که فرمود: هیچ یک از شما مۆمن نیست مگر اینکه براى دیگری آن را بخواهد که براى خود مى‏خواهد» و یا در جاى دیگر فرمود: «دست خود را بر سر هر کس که مى‏خواهى بگذار و براى آن بخواه که براى خود مى‏خواهى.»(بحارالانوار، ج 71، ص 234)

فراوری: محمدی             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع: وبلاگ گروهی رهپویان قرآن

سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.