تبیان، دستیار زندگی
ششمین امام نور حضرت صادق علیه السلام در این مورد می فرماید: آن گاه که فرعون، رهبر خودکامۀ مصر دریافت که رژیم بیدادش به دست کودکی از بنی اسرائیل نابود خواهد شد دستور داد تا شکم زنان باردار بنی اسرائیل را بدرند و آنجا بود که در جستجوی آن کودک موعود بیش از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان(عج) و نشان از حضرت موسی(علیه‌السلام)

امام زمان

امام زمان علیه السلام به تنهایی وارث همه پیام آوران خدا و امامان نور است. یک تنه تحقق بخش هدفهای بلند و انسانی آنان، عصاره وجود و چکیده شخصیت و فشرده ارزشهای حاکم بر زندگی آنان است. همچنان که شگفت انگیزترین ویژگی ها و نشانه ها و امتیازات هر کدام از آن قهرمانان تاریخ ساز و افتخار آفرین را با خود به همراه دارد. وقتی که با تامل در اوصاف، والایی ها و نشانه های خاص پیامبران الهی می اندیشیم چکیده همه آن برتری ها را در امام زمان(عج) می توان خلاصه دید،  بیان کردن شباهت های امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و پیام آوران خدا و امامان در این مجال نمی گنجد لذا بر آن آمدیم که در این نوشتار شباهت آن حضرت با حضرت موسی علیه السلام را بیان کرده و شناخت خویش از آن حضرت را بالاتر برده و قدر بزرگترین نعمت خداوند را بشناسیم.


امام زمان ارواحنا له الفداه از جهات بسیاری شباهت فراوان به موسای کلیم، آن پیامبر بزرگ خدا دارد . موسی علیه السلام دوران بارداری مادرش، مراحل رشدش در عالم رحم و ولادتش به طور پنهانی و دور از چشم جاسوسان و جلادان رژیم سیاهکار حاکم انجام پذیرفت.

در زندگی پر فراز و نشیب خویش دو غیبت کوتاه مدت و بلند مدت بسوی میقات و مدین داشت که نخستین آن بیست و هشت سال و دومین غیبت آن حضرت چهل شب به طول انجامید و در هر دو غیبت جامعه و مردم از برکت او به ظاهر بی بهره بودند.(سوره اعراف آیه 143)

او زیر فشار رژیم سفاک و فرعونی بود و جان گرامی اش در خطر.(سوره قصص،آیه21)

مردمش در زمان غیبتش در سخت ترین فشارها و سهمگین ترین استبداد، اختناق و سانسور گرفتار بودند که پسرانشان را اعدام و دخترانشان را به خدمت می گماشتند.(سوره بقره آیه 40)

ششمین امام نور حضرت صادق علیه السلام در این مورد می فرماید: آن گاه که فرعون، رهبر خودکامه مصر دریافت که رژیم بیدادش به دست کودکی از بنی اسرائیل نابود خواهد شد دستور داد تا شکم زنان باردار بنی اسرائیل را بدرند و آنجا بود که در جستجوی آن کودک موعود بیش از بیست هزار نوزاد را نابود کرد اما توان کشتن موسی را نیافت و او در پرتو قدرت بی مانند و حفاظت خدای توانا زنده ماند و بارگاه بیداد فرعون را در هم کوبید و وعده خداوند به انسان ها تحقق یافت

فرزند گرانمایه حضرت عسگری علیه السلام در همه این موارد به موسای کلیم آن پیامبر یزرگ شباهت دارد و چکیده ای از ویژگی ها و امتیازات او را خداوند به این اصلاحگر بزرگ جهانی عنایت کرده است.

حضرت موسی

آری همانگونه که بیدادگران سیاهکار عصر موسی علیه السلام در رویارویی با ارداه تاریخ ساز آفریدگار هستی، نقشه کشیدند تا از ولادت آن قهرمان دگرگون ساز جلوگیری کنند و به خیال خام خویش، همچنان خود روند تاریخ را رقم زنند و یکه تاز میدانها باشند، درست خلافت سیاهکار بنی عباس نیز در همان حال و هوا بود و با همه وجود و امکانات بر این پندار بود که از تحقق وعده خدا در مورد ولادت آخرین امام نور جلوگیری به عمل بیاورد. به همین جهت پدر گرانمایه آن قهرمان موعود را در دل اردوگاه نظامی و در حلقه جاسوسان و مزدوران زندانی ساخت تا بدینوسیله از کوچکترین رویداد در بیت رفیع خاندان وحی و رسالت با خبر باشد. غافل از اینکه ارداه ای قادر و آگاه بر کران تا کران طبیعت و تاریخ حاکم است.

آنچنان که خداوند فرموده است:

ما بر آن هستیم که بر پایمال شدگان و تضعیف شدگان روی زمین نعمت ارزانی داریم و آنان را به برکت آگاهی و تقوا، پیشوایان عصرها و نسلها ساخته و وارثان زمین و زمان سازیم.(سوره قصص آیه5)

و تاریخ گواه است که همانگونه که زورپرستان کور دل عصر طلوع کلیم الله از تحقق وعده تغییر ناپذیر خدا، عاجز و زبون بودند و او به اراده خدا در قلمرو قدرت پوشالی آنان به دنیا آمد و در پرتو اراده خدا آن بساط سیاه و بیداد را به امواج توفنده نیل سپرد.

ارتجاع وامانده عباسی نیز با همه سیاهکاری ها همه نقشه هایش بی اثر ماند و در سحرگاه جاودانه پانزده شعبان در محاصره دژخیمان و جاسوسان دوازدهمین خورشد جهان افروز جهان را را به نور خویش نورباران ساخت.

امام زمان علیه السلام به تنهایی وارث همه پیام آوران خدا و امامان نور است. یک تنه تحقق بخش هدفهای بلند و انسانی آنان، عصاره وجود و چکیده شخصیت و فشرده ارزشهای حاکم بر زندگی آنان است.همچنان که شگفت انگیز ترین ویژگی ها و نشانه ها و امتیازات هر کدام از آن قهرمانان تاریخساز و افتخار آفرین را با خود به همراه دارد

ششمین امام نور حضرت صادق علیه السلام در این مورد می فرماید:

آن گاه که فرعون، رهبر خودکامه مصر دریافت که رژیم بیدادش به دست کودکی از بنی اسرائیل نابود خواهد شد دستور داد تا شکم زنان باردار بنی اسرائیل را بدرند و آنجا بود که در جستجوی آن کودک موعود بیش از بیست هزار نوزاد را نابود کرد اما توان کشتن موسی را نیافت و او در پرتو قدرت بی مانند و حفاظت خدای توانا زنده ماند و بارگاه بیداد فرعون را در هم کوبید و وعده خداوند به انسان ها تحقق یافت. جریان دودمان اموی و عباسی نیز با خاندان پیامبر اینگونه است. آنان نیز هنگامی که در یافتند که استبداد سیاه آنان و دیگر بیدادگران تاریخ به دست توانای قائم ما نابود خواهد شد از این رهگذر با ما خاندان وحی و رسالت به کینه توزی پرداختند و با همه قدرت و شقاوت به کشتن اهل بیت برخاستند تا به پندار بیهوده و پوچ خویش قائم آل محمد را از میان بردارند. اما خدای توانا هرگز اجازه نداد که رازش بر انان فاش شود و کسی توان زیان رساندن به آن وجود گرانمایه و عزیز را داشته باشد، چرا که خدای توانا جز به کمال رسانده نور خویش اذن نمی دهد گرچه کافران را خوش نیاید.(ینابیع الموده ص116، منتخب الاثر ص205)

امام علی علیه السلام در این باره در نهج البلاغه شریف می فرماید:

آری بسان کلیم الله و در شرایط ویژه ای جهان را به نور وجودش روشن ساخت.

و همانطور که در زمان غیبت حضرت موسی مردم در سخت ترین فشارها و سهمگین ترین استبدادها به گفته قرآن کریم قرار داشتند هم اکنون نیز مردم مسلمان جهان در زیر بار ظالمان تاریخ به سر می برند و شیعیان آن حضرت در فراق و نبود آن امام همام در اندوه و فشار زیادی به سر می برند.

به امید ظهورت یا صاحب الزمان...

فرآوری: فاطمه زین الدینی

بخش مهدویت تبیان    


منابع:

قران کریم

نهج البلاغه

ینابیع الموده

منتخب الاثر

دیدار یار،ج1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.