تبیان، دستیار زندگی
تهیه‌كننده «بی‌خداحافظی» كه از شرایط اكران این فیلم نسبتا ناراضی است، در گفت‌وگویی صریح از مشكلات این فیلم در اكران، هزینه تولید 840 میلیونی آن، مقایسه فروشش با «كلاه قرمزی و بچه‌ننه»، مشكل صدای رضا صادقی روی تیزر‌های تلویزیونی و دستمزد 100 میلیون تومانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای بی خداحافظی

مشکلات بی خداحافظی،از دستمزد رضا صادقی تا تبلیغات تلویزیونی


تهیه‌كننده «بی‌خداحافظی» كه از شرایط اكران این فیلم نسبتا ناراضی است، در گفت‌وگویی صریح از مشكلات این فیلم در اكران، هزینه تولید 840 میلیونی آن، مقایسه فروشش با «كلاه قرمزی و بچه‌ننه»، مشكل صدای رضا صادقی روی تیزر‌های تلویزیونی و دستمزد 100 میلیون تومانی این خواننده برای بازیگری و آهنگ‌سازی در «بی‌خداحافظی» گفت.

دردسرهای بی خداحافظی

محمد نشاط درباره شرایط فعلی اكران گفت: اكنون همه چیز با «كلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» سنجیده می‌شود در حالی كه این فیلم یك پدیده است كه نمی‌شود فروش آن را به وضعیت مطلوب اكران در سینماها ارتباط داد. بعید می‌دانم كسی قبول نداشته باشد كه كلاه‌قرمزی برای خود یك برند پرقدرت است. بنابراین باید فروش این فیلم را از وضعیت كلی اكران جدا كرد.

وی ادامه داد: در 6 ماه گذشته سینمای ما با حواشی، ‌اختلافات و مسایل مختلفی روبرو بوده كه همه این موارد باعث شد مجموع سینما لطمه بخورد. اكنون كه خدا را شكر بسیاری از مشكلات حل شده است طبیعتا كمی زمان می‌برد كه اكران به حالت عادی و مطلوب بازگردد. امیدوارم این شرایط مطلوب در آینده نزدیك ایجاد شود تا فیلم‌ها بفروشند. ما باید به مجموع سینما فكر كنیم.

نشاط در پاسخ به سوالی درباره گله‌هایش از فروش «بی‌خداحافظی» و توجه به این فیلم اظهار كرد: مشكلات فروش برای فیلم‌ها به یكی دو عنوان خلاصه نمی‌شود. این مشكلات از تعداد سینمای مطلوب آغاز می‌شود و تا مسایلی مانند تبلیغات و ... ادامه می‌یابد.

به عنوان مثال اكنون مخاطب طبیعتا ترجیح می‌دهد برای فیلم دیدن سینمایی را انتخاب كند كه همه چیز كنار هم دارد. مثلا سینما «آزادی» را در نظر بگیرید. این سینما زیر نظر سعیدی‌پور كه مدیر بسیار خوبی هست، هم از نظر مشتری و هم از نظر تبلیغات وضع خوبی دارد و می‌بینیم كه مدیر آن سینما بابت جذب مخاطب و دیده شدن فیلم‌ها تلاش می‌كند.

در همان سینما مخاطب می‌تواند بدون دغدغه اتومبیلش را در پاركینگ بگذارد، از فیلم‌های مختلف استفاده كند، به رستوران و كافی‌شاپ پردیس برود و در كل با خیال راحت تفریح كند اما آیا در یك سینمای تك سالنه چنین امكاناتی فراهم است؟ خیر.

تهیه كننده «بی‌خداحافظی» در عین حال با بیان اینكه تلاش زیادی برای اكران فیلم در عید فطر كرده است، گفت: سینمای ایران 6 ماه اول سال كه برای اكران بسیار مهم است را از دست داده‌ اما ما خودمان قبول كردیم كه فیلم‌مان را عید فطر اكران كنیم. مسۆلان دولتی و خصوصی سینما می‌دانند كه من چقدر برای اكران شدن این فیلم دوندگی كردم اما آخر هم مجبور شدیم هفته اول بدون سینما «آزادی» و هفته دوم بدون سینماهای شهرستان فیلم را نمایش دهیم.

بعید می‌دانم كسی شك داشته باشد كه تبلیغات برای ما، با فیلمی مانند «كلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» یكسان نیست، چرا كه تلویزیون برای تیزر، پشت كلاه‌قرمزی ایستاده است وتبلیغات محیطی بیشتری هم دارد. طبیعی است چون مخاطب هم دارد سینمادار كه می‌خواهد چرخ سینمایش بچرخد بیشتر آن را نمایش می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش به بحث تبلیغات «بی‌خداحافظی» اشاره و عنوان كرد: بعید می‌دانم كسی شك داشته باشد كه تبلیغات برای ما، با فیلمی مانند «كلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» یكسان نیست، چرا كه تلویزیون برای تیزر، پشت كلاه‌قرمزی ایستاده است وتبلیغات محیطی بیشتری هم دارد. طبیعی است چون مخاطب هم دارد سینمادار كه می‌خواهد چرخ سینمایش بچرخد بیشتر آن را نمایش می‌دهد.

نشاط همچنین درباره تبلیغات این فیلم در تلویزیون خاطرنشان كرد: ما تا چند روز قبل برای تبلیغات تلویزیونی «بی‌خداحافظی» با مشكل روبرو بودیم اما خدا را شكر این مشكل حل شد. در واقع ما برای استفاده از صدای رضا صادقی بر روی تیزر فیلم مشكلاتی داشتیم اما با این سۆ‌ال روبرو بودیم، پس چگونه ایشان عید نوروز به عنوان میهمان به تلویزیون آمدند و اتفاقا آهنگ‌هایی كه برای این فیلم ساخته بودند را خواندند.

اتفاقا آن آهنگ‌ها طبق قرارداد، برای «بی‌خداحافظی» بود و ما می‌توانستیم معترض شویم كه چرا قبل از اكران فیلم این اتفاق افتاده است اما این كار را نكردیم. خدا را شكر پس از صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌ها، مشكل تیزرهای‌مان حل و تیزر «بی‌خداحافظی» با صدای صادقی پخش ‌شد.

تهیه كننده «بی‌خداحافظی» در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اظهار دلخوری از برخی اقدامات علیه فیلم بیان كرد: من در هنگام اكران «بی‌خداحافظی» برای اولین بار با پدیده عجیبی در سی سال اخیر روبرو شدم.

چندی قبل یكی از رسانه‌های كشور انتقادی را از قول كیوان كثیریان به عنوان منتقد به صورت گسترده نسبت به فیلم پیامك كرد در حالی كه در همان پیامك‌ها از دو فیلم دیگر تمجید شده بود.

دردسرهای بی خداحافظی

تاكنون ندیده بودم یك رسانه رسمی و متعلق به یكی از نهادهای رسمی كشور كه از بودجه عمومی ارتزاق می‌كند اینگونه فیلمی را در مقابل دو فیلم دیگر بكوبد. من برای این اقدام متاسفم.

نشاط در بخش پایانی سخنانش درباره هزینه بالای تولید «بی‌خداحافظی» كه گفته می‌شود بیش از 800 میلیون بوده است، اظهار كرد: هزینه تولید «بی‌خداحافظی» حدودا 830 تا 840 میلیون تومان بوده است. ما فقط در بخش بازیگری‌مان 240 تا 250 میلیون دستمزد داده‌ایم كه رقم قابل توجهی است.

وی توضیح داد: «بی‌خداحافظی» فیلمی است كه بازیگران مطرح و بسیار خوبی در آن حضور دارند. تنها به عنوان یك نمونه می‌گویم كه دستمزد رضا صادقی برای بخش بازیگری‌شان 70 میلیون تومان و برای آهنگ‌هایی كه در فیلم ساخته‌اند 30 میلیون تومان بوده‌ است.

بازیگرانی مانند محمدرضا فروتن، پگاه آهنگرانی، تهامی و ... هم هر كدام در سینمای ما مطرح هستند و طبیعتا دستمزدهای‌شان پایین نیست. ضمن آنكه دوستان پشت دوربین «بی‌خداحافظی» جزو افراد مطرح حرفه خودشان هستند و با این روند هزینه تولید‌مان منطقی است.

این سینماگر با اشاره افزایش بسیار زیاد هزینه‌های پشت صحنه فیلم‌سازی اظهار كرد: یكی دیگر از مشكلاتی كه امروز برای فیلم‌سازی با آن مواجه هستیم هزینه‌های پشت صحنه و به عنوان نمونه هزینه سنگین اجاره لوكیشن‌ است.

به عنوان مثال شما برای فیلمبرداری در یك منزل مسكونی باید روزی سه میلیون تومان پرداخت كنید، آن هم در شرایطی كه برای‌تان ساعت تعیین می‌كنند و اگر بیش از آن ساعت كارتان طول بكشد باز هم باید هزینه بپردازید!

محمد نشاط در پایان این گفت‌وگو درباره اینكه به نظر می‌رسد با توجه به حضور رضا صادقی و بازیگران مطرح، «بی‌خداحافظی» فروش قابل توجهی در شبكه نمایش خانگی داشته باشد، گفت: اطلاع‌رسانی، تبلیغ مناسب،‌ در دسترس مردم قرار گرفتن، معرفی نوع كالا و ... از جمله فاكتورهای معرفی خوب یك محصول هستند.

همان طور كه گفتم ما در معرفی این فیلم در تلویزیون هم با مشكل مواجه بودیم. ضمن آنكه هنوز باید برای خیلی‌ از مخاطبان‌مان و حتی گاها برخی سینماداران، تفاوت فیلم موسیقیایی با سایر گونه‌ها مانند درام و ... را توضیح دهیم. امیدوارم فیلم بتواند در شبكه نمایش خانگی با استقبال گسترده روبرو شود

بخش سینما و تلویزیون تبیان  


منبع:ایسنا