تبیان، دستیار زندگی
بالاخره در کنفرانس شرکت اپل نسل جدید آیفون یعنی نسخه 5 معرفی شد. این محصول دارای بسیاری از ویژگی هایی می باشد که در اطلاعات درز شده بیان شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد و بررسی آیفون 5


بالاخره در کنفرانس شرکت اپل نسل جدید آیفون یعنی نسخه 5 معرفی شد. این محصول دارای بسیاری از ویژگی هایی می باشد که در اطلاعات درز شده بیان شده بود. آیفون 5 دارای صفحه نمایش Retina با اندازه 4 اینچ و رزولوشن 640*1136 می باشد که از فناوری LTE و وای فای دو بانده پشتیبانی می کند. نسخه جدید آیفون نازک تر از قبل شده و ضخامت آن به 7.6 میلیمتر رسیده است. وزن آن نیز 112 گرم می باشد.

نقد و بررسی آیفون 5

این محصول جدید اپل از جدیدترین چیپ شرکت یعنی A6 بهره میگیرد که دارای پردازش و قدرت گرافیکی دو برابر بیشتر نسبت به نسخه قبلی می باشد. البته این کیفیت به معنای واقعی است و هیچ ربطی به عدد فرکانس و تعداد هسته های پردازشگر ندارد.

دوربین آیفون 5 دارای سنسور 8 مگاپیکسلی است همان طور که در آیفون 4s به کار رفته ولی اندازه آن 25 درصد کوچکتر می باشد.

هم چنین قابلیت های جدیدی مثل عکاسی پانوراما بر روی آن قرار دارد که به کمک این ویژگی می توان تصاویری را با کیفیت 28 مگاپیکسل ثبت کرد.

در قسمت دوربین تماس تصویری نیز شاهد ارتقا بوده ایم که کیفیت آن به HD یا همان 720p رسیده است.

دیگر ویژگی های جدید شامل میکروفون ها، حذف صداهای اضافی، بلندگوهای کوچکتر و درگاه اتصال جدید Lightening (رعدوبرق) می باشند. این کابل اتصال 80 درصد نسبت به نسخه قبلی خود کوچک تر است. البته تمامی این جزییات به کنار زیرا شیرین تر بخش آیفون 5 سیستم عامل iOS 6 موجود بر روی آن می باشد.

این نسخه از آیفون از ابتدا بر روی نسخه ششم iOS کار می کند. البته شرکت اپل در کنفرانس خود ویژگی های جدیدی را به لیست قابلیت های iOS 6 اضافه نکرد زیرا در کنفرانس پیشین به آنها پرداخته بود

پیش فروش آیفون 5 از 14 سپتامبر شروع شد. در کشور های آمریکا، کانادا، انگستان، فرانسه، آلمان، استرالیا، ژاپن، هنگ کنگ و سنگاپور در 21 سپتامبر شاهد فروش رسمی خواهیم بود. البته 22 کشور دیگر نیز از تاریخ 28 سپتامبر به این لیست اضافه خواهند شد.

با عرضه آیفون 5 نسخه قدیمی این خانواده یعنی 3GS نیز دیگر از رده خارج محسوب می شود. قیمت آن نیز با قرار دادی دو ساله به صورت 199 دلار خواهد بود. نسخه 4s نیز در ازاری مبلغ 99 دلار به صورت قرار دادی در دسترس می باشد. آپدیت رایگان دستگاه های آیفون نیز از تاریخ 19 سپتامبر شروع خواهد شد.

نقد و بررسی آیفون 5

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، آیفون جدید 18ظھ کوچک‌تر آیفون 4 به اندازه 0,30 و 0,37 باریکی می‌باشد. اپل اعلام کرد که این آیفون جدید باریک‌ترین اسمارت‌فون جهان می‌باشد، بله درست است اما این مسابقه‌ای می‌باشد که اپل نمی‌تواند زیاد در آن اول باقی بماند، دیر یا زود اسمارت‌فون‌های دیگر باریک‌تر خواهند آمد. حال این باریکی وزن آیفون 5 را نسبت به 4 حدود 20ظھ کاهش داده است که معادل 112 گرم می‌باشد. صفحه نمایش Retina از 3.5 اینچی آیفون 4 به 4 اینچ در آیفون 5 تغییر پیدا کرد اما این بزرگی صفحه نمایش هیچ تأثیری در رزولوشن نداشت و آیفون 5 همچنان همانند آیفون 4 از رزولوشن 326 پیکسلی برخوردار است که معادل 1136أ—6400 و دارای 16:9 نسبت بعد می‌باشد.

برای کاربران این تصویر بزرگ به این معناست که صفحه آیفون از پنج ردیف آیکون تشکیل شده است که این به نظر جالب می‌آید وقتی می‌توانید برنامه‌های بیشتری بر روی صفحه خانه خود مدیریت کنید. نه تنها برنامه بلکه به وسیله این صفحه نمایش شما می‌توانید در تقویم تمام هفت روز هفته را مشاهده کنید و دیگر نیازی به slide نیست. برنامه‌های جانبی که هنوز به روز رسانی بر روی آن‌ها انجام نشده است همچنان قابل استفاده می‌باشند اما به دلیل اینکه برنامه‌های جانبی مربوط به صفحه نمایش 3.5 اینچی می‌باشند به همین دلیل شما در استفاده از آن‌ها شاهد خط سیاهی در اطراف صفحه نمایش هستید. اپل قول داده است که در حالت صفحه نمایش پهن آیفون جدید نسبت به آیفون 4 از 44% اشباع رنگ بیشتری دارد.

نقد و بررسی آیفون 5

اگرچه این خبر تازه‌ای نیست اما آیفون جدید از شبکه4G LTE  پشتیبانی ‌می‌کند، که این شبکه را می‌تواند در کنار شبکه‌های دیگر یعنی GPRS، EDGE،EV-DO  و HSPA که LTE پشتیبانی ‌می‌کند قرار داد. از یک چیپ برای ارتباط صدا و داده، چیپ دیگر برای رادیو و آنتن استفاده می‌کند که این چیب به طور اتوماتیک بین شبکه‌ها در صورت نیاز تعویض می‌شود.

حال چه خطی LTE آیفون جدید را پشتیبانی می‌کند؟ در ایالت متحده آمریکا AT&T، Sprint و Verizon Wireless و طبق معمول T-Mobile جز این لیست نیست. در کانادا Bell، SingTel و SK Telecom در استرالیا Telstra، Optus و Virgin Mobile در اروپا فقط مربوط به Deutsche Telekom و ‌EE می‌باشد. در بقیه شبکه‌ها و خط‌ها آیفون جدید بر روی 3.5G دو باند +HDPA به اجرا در‌می‌آید.

نقد و بررسی آیفون 5

اگرچه شبکه LTE مصرف انرژی زیادی به همراه دارد اما باطری آیفون جدید طوری طراحی شده است که میزان مناسبی عمر باطری به کاربر هدیه دهد، بله درست است ممکن است این عمر باطری در واقعیت وجود نداشت باشد اما چیزی که اپل بیان کرده است به این صورت است:

**زمان مکالمه بر روی شبکه 3G حدود 8 ساعت می‌باشد.

**وبگردی بر روی شبکه 3G حدود 8 ساعت امکان‌پذیر است.

** وبگردی بر روی شبکه LTE حدود 8 ساعت امکان‌پذیر است.

**وبگردی بر روی شبکه Wi-Fi حدود 10 ساعت امکان‌پذیر است.

**گوش دادن به موزیک حدود 40 ساعت امکان‌پذیر است.

**نگه داشتن گوشی در حالت Standby حدود 225 ساعت امکان‌پذیر است.

نقد و بررسی آیفون 5

دوربین اصلی یا همان iSight Camera همچنان از 8 مگا پیکسل (به همراه رزولوشن 3264أ—2448) برخوردار است. این دوربین به همراه امکاناتی از جمله illumination، hybrid IR Filter،Five-element lens  و f2.4 aperture ارائه شده است. Dynamic light مد جدیدی است که به آیفون اضافه شده است. همچنین با چیپ A6 شما قادر هستید 2.1 برابر سریع‌تر عکس‌برداری کنید. عملکرد دیگری که چیپ A6 برای کاربران به همراه داشته است پردازش تصاویر است، به این صورت که باگ در تصاویر و محیط‌های کم‌نور را به وسیله Smart Filter گرفته است. نهایتاً تکنولوژی panorama مد جدید دیگر می‌باشد که با کیفیت تصویر 28 مگا پیکسل برای شما تصویربرداری می‌کند به آیفون اضافه شده است.

دوربین جلوی توانایی تصویربرداری 720p HD  را دارا می‌باشد و همان‌طور که با انتشار iOS6 در ماه June شنیدیم FaceTime  را می‌توان از طریق شبکه 3G به اجرا درآورد. بعضی شبکه‌ها همانند AT&T امکان استفاده از FaceTime را محدود کرده‌اند.

تصویربرداری دوربین اصلی همچنان 1080p HD باقی مانده است اما تکنولوژی شناسایی صورت به 10 نفر ارتقاء پیدا کرده است و نکته آخر اینکه در هنگام فیلم‌برداری می‌توانید به راحتی همزمان عکس هم بگیرید.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: گویا