تبیان، دستیار زندگی
در عصر حاضر که آموزش دستخوش تغییرات گوناگونی شده، آموزش الکترونیکی به عنوان مقوله ای جدید این روند را متحول ساخته است و با قابلیت های بسیاری که دارد توانسته حجم عظیمی از تقاضا را به خود اختصاص دهد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی مبحثی جدید و نتیجه فناوری اطلاعات است و چند سالیست که توسط دانشگاه ها و سازمان ها مورد توجه قرار گرفته و طرح های متعددی در این زمینه پیشنهاد و عملی شده است.

در مجموع فناوری اطلاعات فرصت های جدیدی را پیش روی جوامع قرارداده است و ملت هایی که زودتر این فرصت را شناسایی کنند می توانند بر عقب ماندگی خود در این زمینه غلبه کنند.

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکی

روش های همراه با تکنولوژی در یادگیری الکترونیکی

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکییادگیری متحرک:

از این روش یادگیری اولین بار در امریکا استفاده شد که در آن از وسیله ای به نام دستیار دیجیتال استفاده می شود که کارایی بالا و نتیجه مطلوبی در حوزه یادگیری داشته است و اروپا نیز یادگیری متحرک را آغاز کرده و در نظام آموزش خود ترکیب کرده، البته آمار دقیقی از رشد واقعی این نوع یادگیری دردسترس نیست.

در توضیح این وسیله باید بگوییم که یک دستگاه کوچک همراه با سیستم عامل است و در مواردی که نیاز به رایانه عادی اما قابل حمل نیز باشد، کاربرد دارد.

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکیشبیه سازی:

شبیه سازی به خیلی از مقوله های صنعت وارد شده و به پیشبرد خیلی از بخش های آن کمک کرده است. استفاده از فلش ها تقریبا عمومی شده و فعالان این بخش سعی دارند الگوهای بیش تری در این بخش طراحی کنند.

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکیاستاندارد سازی:

یعنی داشتن یک مدل مرجع مبتنی بر وب برای یادگیری که قابلیت دسترسی به اجزای آموزشی از فاصله دور را داشته باشد، سازگار با نیازهای فردی و سازمانی باشد، تکرارپذیر و تعاملی باشد و هم چنین توانایی هماهنگی با تغییرات فناوری را داشته باشد.

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکی

حوزه های توسعه یادگیری الکترونیکی

1. مدارس:

در مدارس که از آموزش الکترونیکی استفاده می کنند دانش آموزان پردازش بسیاری از اطلاعات را می آموزند و این توانایی را پیدا می کنند که به منابع علمی سایر نقاط جهان دسترسی و با دانش آموزان و معلمان دیگر مدارس ارتباط برقرار کنند و معلمان می توانند نقش راهنمای دانش آموزان در پیگیری پاسخ پرسش هایشان در وب باشند و آن ها را از تحت تاثیر قرار گرفتن سایت های غیر موثق دور بدارند و کلاس را از حالت سخنرانی تک نفره به کلاسی با کارگروهی پویا تبدیل کنند. هدف از این نوع آموزش رشد همه جانبه فراگیران وارتقاء توانایی آنان و تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری روز می باشد.

روش های نوین در حوزه آموزش الکترونیکی

2.  دانشگاه ها:

در دانشگاه ها اساتید می توانند با نرم افزار ATutor که از سرویس های آموزش مجازی است برای امور مرتبط با دروس تدریسی است استفاده کنند که این نرم افزار امکانات ویژه ای را از طریق فایل های html،pdf،word،PowerPoint و text از طریق وب را ارائه می دهد.

هم چنین می تواند برای تحویل پروژه و برگزاری امتحان به فرم تستی و تشریحی  که به صورت برخط  بوده و اعلام نمره و برقراری ارتباط از طریق email، از این سامانه استفاده کند و نه تنها کیفیت مطالب آموزشی به این طریق بالا می رود بلکه از خیلی هزینه ها مانند مصرف کاغذ و چاپ و تکثیر نیز کاسته می شود.

3. صنعت:

با توجه به این که آموزش الکترونیکی مقوله ای فناوری محور و میان رشته ای است می تواند در زمینه توسعه اشتغال زایی سهم به سزایی داشته باشد و نکته ای که در این میان نهفته است آنست که نیاز به سرمایه گذاری کم تری نسبت به صنایع دیگر دارد و درآمدهایی که تاکنون از این بخش حاصل شده شامل: بسته های محتوایی، سرویس های توسعه محتوا، ابزارهای پلتفرم آموزشی و پلتفرم های نصب شده، نرم افزارهای مدیریت دسترسی بوده است که از این میان فروش محتوای آموزشی عمومی و دانشگاهی دارای بیش ترین رقم بوده است.

4. مصارف خانگی:

هم اکنون یادگیری الکترونیکی در این بحث شامل خدمات تفریحی شامل دی وی دی رام ها و اینترنت برای نوجوانان است اما در آینده شاهد محصولات دیگر مستقل از مکان ثابت و قابل حمل خواهیم بود هم چنین پیش بینی می شود ابزارهای چند رسانه ای که بر مبنای شبیه سازی و مونتاژ قطعات می باشد به بازار ارائه گردند و نحوه دسترسی به شبیه سازی ها نیز از طریق دستیار دیجیتال فردی و کامپیوتر و تلویزیون های متصل به اینترنت فراهم شود.

نتیجه این که آموزش الکترونیکی در خیلی از زمینه ها کاربرد دارد و از آن جایی که مبحث تقریبا جدیدی است و اطلاعات کافی در مورد آن به عموم داده نشده، استفاده از آن و کاربردهایش کمی کمرنگ است امید است با این مقاله شناخت مختصری حاصل شده باشد.

فائزه خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان