تبیان، دستیار زندگی
اردیبهشت‌ امسال وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس در پنجشنبه‌ها خبر داد، اما حالا با گذشت چهارماه اعضای این كمیسیون آموزش با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس موافق نیستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان رمان تعطیلی پنج شنبه مدارس!!


اردیبهشت‌ امسال وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس كشور در پنجشنبه‌ها خبر داد، اما حالا با گذشت چهارماه از اعلام این خبر و فرصت چند روزه تا شروع سال تحصیلی جدید، رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: اعضای این كمیسیون با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس مخالف هستند.

بچه تر كه بودیم وقتی معلم املا می گفت تمام حواسمان را جمع می كردیم تا مبادا اشتباهی پیش بیاید كه بخواهیم با پاك كن سفید خود آن اشتباه را تصحیح كرده و از دیگر دوستانمان عقب بمانیم.

مدارس

بچه تر كه بودیم برایمان اهمیت داشت كه هیچ اشتباهی در دفتر املایمان وجود نداشته باشد تا از نعمت بیست های مزین شده به مهر صدآفرین خانم معلم جا بمانیم.

اصلاً بچه تر كه بودیم دنیای قشنگ تری داشتیم چراكه همش به این فكر نبودیم كه آیا آن معلمی كه ما با عشق سر كلاسش حاضر می‌شویم به همان اندازه ای كه ما فكر می كنیم بزرگ است یا خیر؟ لازم نبود كه به این بیندیشیم كه آیا آنچه درس می دهد درست است یا غلط؟

بچه تر كه بودیم همه چیز زیباتر بود و از این دعواهای زرگری بر سر چگونگی نوشتن یك املا هیچ خبری نبود؛ گویا در آن زمان دغدغه گرفتن نمره بیست شیرین‌ترین معضل دنیا بود كه قدرش را ندانستیم.

توجیهات در خور نبود

سكانداران نظام آموزش و پرورش كشور در طی این سالها بارها و بارها اعلام كرده اند كه برای ارتقای سطح آموزشی كشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی كنند و تمام همتشان بر آن است كه حتی به پایه بدنامی خود برای كودكان و نوجوانان این مرز و بوم شرایط بهتری را فراهم آورند.

آقای وزیری كه گویا یك تنه می خواهد كاستی های موجود در طی این نظام سی ساله را تشخیص داده و با توجه به حمایت های موجود تمام آنها را از بین ببرد.

حمیدرضا حاجی بابایی اگرچه یك روز خودش به عنوان نماینده قانون در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌كرد اما طی این سالهای وزارت معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است كه كارشناسی های نمایندگان مردم را قبول ندارد.

قضیه باز می گردد به همان طرح تعطیلی پنج شنبه های مدارس كه به طور رسمی از پارسال آغاز به كار كرد و در حالیكه كمتر از سی روز دیگر سال جدید تحصیلی آغاز می شود اما هنوز وزارت آموزش و پرورش نتوانسته پاسخگوی اعتراض های نمایندگان مردم در بهارستان باشد.

محمود نگهبان‌سلامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص طرح دو فوریتی طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در صحن علنی مجلس،‌ اظهار داشت: دیدگاه‌های متفاوتی با یک سال اجرا شدن این طرح وجود دارد، ضمن اینکه ارزیابی و جمع‌بندی کاملی از اثرات اجرای آن بر دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها صورت نگرفته است.

از جمله دلایل مسئولان آموزش و پرورش آن است كه در بیشتر کشور های دنیا که نظام آموزشی موفقی داشته اند،2 روز در هفته بچه ها تعطیل بوده اند اما آنچه در قبال این اظهار نظر مورد توجه قرار نمی گیرد آن است كه آیا این كشورها بواسطه این تعطیلی دو روزه به این ارتقای آموزشی رسیده اند یا آنكه در پرتو برنامه ریزی های كارشناسی شده و منسجم ارتقا در نظام آموزشیشان حاصل شده است؟

در کمیسیون آموزش مجلس نسبت به حذف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس راهنمایی و دبیرستان بحث‌هایی مطرح است، اما اعضای کمیسیون آموزش مجلس هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌اند و در تلاشند که با یک نظر منسجم این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از دلایل پیشنهاد حذف این تعطیلی را با توجه به بازتاب و نظرات معلمان و اولیا، عدم اتمام کتب درسی با کیفیت مناسب اعلام کرد و گفت: ارائه دروس به صورت کیفی نیاز به وقت بسیاری دارد که با این تعطیلی، اتمام دروس به صورت فشرده صورت می‌گیرد.

وی از دیگر دلایل پیشنهاد حذف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس را، فاصله زمانی دو روز از چهارشنبه تا روز شنبه عنوان کرد و افزود: این فاصله زمانی موجب بی‌میلی و نداشتن رغبت به خواندن کتاب و دروس توسط برخی دانش‌آموزان می‌شود.

یکی از اهداف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، افزایش اوقات فراغت معلمان و دانش‌آموزان برای مطالعات جانبی بود اما در عمل مشخص شد که چنین امری اتفاق نیفتاده است. وی ملاک برخی از طراحان این تعطیلی را بحث هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: این تعطیلی موجب کاهش هزینه‌ها و در نتیجه صرفه‌جویی در کل کشور می‌شود البته ملاک‌های دیگری نیز که می‌تواند به روند آموزشی دانش‌آموزان کمک کند، وجود دارد.

فقط اجرای طرح مهم است

اما در حالیكه اكثر نمایندگان مجلس بر بی پایه بودن شرایط اجرایی این طرح می‌گویند اما مسئولان بلند پایه نظام آموزش معتقدند كه تنها خواستار اجرای این طرح هستند.

مدارس

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش تاكید دارد: تا زمانی كه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را در این باره نداشته باشد طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها كماكان به قوت خود باقی است چرا كه دارای مصوبه قانونی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش آنرا اجرا خواهد كرد.

نوید ادهم در پاسخ به این سوال كه آیا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی كه یك مرجع قانونگذار بالا دستی است برای اجرا نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز هست یا خیر،می گوید: اینكه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در تصمیمات یكدیگر ورود پیدا كنند یا نه بحثی است كه باید مشخص شود چرا كه توافق بر این بوده كه این دو مرجع در خصوص تصمیمات یكدیگر اظهارنظری نداشته باشند.

این موضوع یك بحث داخلی دو مرجع قانونی است كه آموزش و پرورش مداخله‌ای در آن نمی‌كند اما با توجه به اینكه طرح تعطیلی آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد تا زمانی كه قانون جدیدی به وزارتخانه ابلاغ نشود طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اجرایی خواهد شد.

ابراهیم سحرخیز ، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره اجرا و یا منتفی شدن طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و اینكه مجلس اجرای آن را عامل افت تحصیلی دانش آموزان می‌داند، عنوان می كند : آموزش و پرورش مطیع قانون است و هر مرجع قانونی كه مصوبه‌ای را در خصوص مباحث آموزشی به وزارتخانه اعلام كند آنرا اجرایی خواهد كرد و در حال حاضر با توجه به اینكه قرار شده از مهر امسال طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در دوره راهنمایی و دبیرستان اجرا شود برنامه‌های آموزشی مدارس پنج روزه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از دلایل پیشنهاد حذف این تعطیلی را با توجه به بازتاب و نظرات معلمان و اولیا، عدم اتمام کتب درسی با کیفیت مناسب اعلام کرد و گفت: ارائه دروس به صورت کیفی نیاز به وقت بسیاری دارد که با این تعطیلی، اتمام دروس به صورت فشرده صورت می‌گیرد

مدیریت مشكل دار و طرح های رویایی

اما در حالیكه این بازی های غیر قابل درك در میان ارگان های تاثیرگذار مملكتی ادامه دارد آنچه اهمیت دارد آن است كه بواقع آیا اجرای این طرح سبب ارتقای نظام آموزش می شود یا آنكه تنها دلیلی برای رسیدن به اهداف نچندان درست آموزشی است.

از همین رو نیما اسحاقی ، كارشناس آموزشی با ابراز نگرانی به بی برنامگی های موجود می گوید: تا كنون بارها و بارها اعلام شده كه طرح تعطیلی پنج شنبه های نظام آموزش هیچ گونه توجیه آموزشی ندارد و دلایل وزارتخانه برای اجرای آن غیر قابل قبول است.

وی به عنوان مثال از جمله معضل های اجرای چنین طرحی را مطلوب نبودن کیفیت آموزشی در مدارس اعلام می كند و ادامه می دهد: ساعات تدریس در مدارس ما نسبت به مدارس در برخی از کشور ها خیلی کم تر است در نتیجه می توان به این نتیجه رسید که این طرح می تواند باعث بروز مشکلاتی در سیستم تعلیم و تربیت کشور شود.

از جمله دلایل مسئولان آموزش و پرورش آن است كه در بیشتر کشور های دنیا که نظام آموزشی موفقی داشته اند،2 روز در هفته بچه ها تعطیل بوده اند اما آنچه در قبال این اظهار نظر مورد توجه قرار نمی گیرد آن است كه آیا این كشورها بواسطه این تعطیلی دو روزه به این ارتقای آموزشی رسیده اند یا آنكه در پرتو برنامه ریزی های كارشناسی شده و منسجم ارتقا در نظام آموزشیشان حاصل شده است؟

ورزش صبحگاهی مدارس

این كارشناس آموزش با بیان اینكه این قبیل دلایل كودكانه تنها باعث خوشحالی همان دانش آموزانی می شود كه تعطیلی را بر همه چیز ترجیح می دهند،تصریح می كند: بی شك آنچه در اجرای این طرح به عنوان هدف اول قرار می‌گیرد ارتقای سطح نظام آموزشی نیست.

اما آنچه اسحاقی برایش جای تعجب بیشتر دارد آن است كه مسئولان نظام آموزش كه از همراهی هم جانبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره می برند تا كنون نتوانسته اند با مجلس شورای اسلامی بر سر این قضییه به نتایج قابل قبولی برسند.

همین امر نشان می دهد مدیریت در سطح كلان كشور ما با مشكلات دنباله داری مواجه است، وقتی كلان مدیریتی كشور نمی تواند بر سر مسائل ساده آموزشی توافق نظر داشته باشد نمی توان انتظار داشت كه ساختار آموزشی و علمی كشور پایه های ترقی را طی نموده و به افق های روشن برسد.

حرف آخر

شاید اگر در دنیای بچگی قدرشناس همان مداد عروسكی خود بودیم و با عشق غلط هایمان را با پاك كن خرسی خود پاك می كردیم به دنیای حال حاضر نمی رسیدیم.

دنیایی كه در آن هیچ پاك كن و غلط گیری پاسخگوی اشتباهات دنباله دار نیست و تنها این اشتباهات هستند كه بی هیچ جایگزینی زندگی را طعم دار می كنند. اشتباهات دنباله داری كه بی هیچ علم و دركی و تنها برای خالی نبودن عریضه رخ نمایی می كنند و دفتر سفید زندگی بچه هایمان را به تیرگی می كشانند. دفتر تیره شده ای كه با هیچ پاك كنی پاك نمی شود و تا ابد رنگ سیاهشان بر لوح زندگی كودكانمان نقش می بندد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:سیاست روز/جام جم آنلاین

مقالات مرتبط:

از نخبه پرانی تا بازیکن سالاری

اینجا با پول خط کشی می‌کنند

6.3.3،از شتابزدگی تا اصرار وزیر