تبیان، دستیار زندگی
ده سال است که از نام‌گذاری روزی به نام «شعر و ادب فارسی» در تقویم رسمی کشور می‌گذرد؛ اما هنوز خیلی‌ها از وجود چنین روزی بی‌خبرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز شعر و ادب 10ساله شد


ده سال است که از نام‌گذاری روزی به نام «شعر و ادب فارسی» در تقویم رسمی کشور می‌گذرد؛ اما هنوز خیلی‌ها از وجود چنین روزی بی‌خبرند.

روز شعر و ادب 10ساله شد

با توجه به این موضوع، مرور تاریخچه‌ی نام‌گذاری این روز خالی از لطف نیست.

سال 81، علی‌اصغر شعردوست - یکی از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ـ در گفت‌وگویی که با یکی از رسانه‌‏ها داشت و در یادداشتی که در چند روزنامه‏‌ی صبح منتشر شد، روز درگذشت محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) را در 27 شهریور به‌عنوان روز ملی شعر و ادب در تقویم رسمی کشور معرفی کرد. این انتخاب و نوع انجام آن با واکنش رسانه‌ها و مخالفت جامعه‌ی ادبی کشور مواجه شد؛ اما گویا این تصمیمی بود که گرفته شده بود.

در پی اعلام این نام‌گذاری، رسانه‌ها این موضوع را به بحث گذاشتند و نظرهای مختلفی برای نام‌گذاری روزی به این نام مطرح شد؛ از پیشنهادهایی همچون فردوسی و حافظ و سعدی و دیگر شاعران کلاسیک گرفته تا شاعران معاصری همچون نیما یوشیج و دیگران.

البته پس از گذشت چند سال، در سال 89، دبیر شورای فرهنگ عمومی از طرح پیشنهادهایی برای تغییر «روز شعر و ادب فارسی» به نام یکی از شاعران بزرگ کلاسیک خبر داد.

منصور واعظی در پاسخ به پرسشی، مبنی بر این‌که نام‌گذاری روز درگذشت شهریار (27 شهریورماه) به عنوان «روز شعر و ادب فارسی» در این سال‌ها با انتقادهایی همراه بوده و آیا شورای فرهنگ عمومی برای تغییر این روز به نام شاعر دیگری تصمیم ندارد، گفت که به هر حال، شهریار از برجسته‌ترین شاعران معاصر کشور است که در ترویج خط و زبان فارسی و همچنین ترویج فرهنگ ایرانی بسیار نقش‌آفرین بوده است؛ از این‌رو این تصمیم گرفته شد و در 27 شهریورماه، دو مناسبت است؛ یکی مناسبت بزرگداشت شهریار و دیگری مناسبت بزرگداشت شعر و ادب فارسی. البته پیشنهادهای متعددی از سوی افراد مختلف به شورای فرهنگ عمومی رسیده است که روز شعر و ادب فارسی به نام رودکی، فردوسی، حافظ یا سعدی، نام‌گذاری شود؛ اما هنوز درباره‌ی این مسأله در شورای فرهنگ عمومی بحثی صورت نگرفته و این موضوع هنوز در دستور کار شورا قرار نگرفته است.

به هر حال، شهریار از برجسته‌ترین شاعران معاصر کشور است که در ترویج خط و زبان فارسی و همچنین ترویج فرهنگ ایرانی بسیار نقش‌آفرین بوده است؛ از این‌رو این تصمیم گرفته شد و در 27 شهریورماه، دو مناسبت است؛ یکی مناسبت بزرگداشت شهریار و دیگری مناسبت بزرگداشت شعر و ادب فارسی.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته در این‌باره گفت: اگر اختلاف نظری درباره‌ی تاریخ «روز شعر و ادب فارسی» وجود دارد، فعلا در تقویم ما، 27 شهریور به این عنوان نام‌گذاری شده است و کسانی که پیشنهادهایی برای تغییر تاریخ این روز دارند، پیشنهادهای خود را از روند قانونی پی‌گیری کنند.

سیدمحمد حسینی درباره‌ی انتقاد‌های وارد به نام‌گذاری 27 شهریورماه، روز بزرگداشت شهریار، به نام «روز شعر و ادب فارسی»، گفت: در مورد روز شعر و ادب از اول برخی منتقد بودند. البته این روز به دوره‌ی ما مربوط نیست و از قبل بوده است. ما هم اجرای برنامه‌ها را در این روز ادامه دادیم.

او در ادامه عنوان کرد: پاسداشت شاعری مثل شهریار که شاعر انقلاب بوده، قابل احترام است؛ علی‌رغم این‌که بسیاری به او هجمه کرده‌اند. او راهش را از توده‌یی‌ها و وابستگان به غرب جدا کرده، در دوران دفاع مقدس از دستاوردهای انقلاب حمایت کرده و لازم است به او بپردازیم.

حسینی همچنین گفت: ما در مورد فردوسی و شاعران دیگر هم برنامه داریم و این‌طور نیست که به شاعران دیگر بی‌توجهی شود.

به نظر می‌رسد تغییر روز شعر و ادب فارسی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته و حالا که روزی با این عنوان در تقویم نقش بسته، لازم است در حد نامش مورد توجه شایسته قرار گیرد و برنامه‌هایی برای پاسداشت این روز و شعر و ادب فارسی اجرا شود.

امسال تنها برنامه‌ای که قرار است در این زمینه برگزار شود، ساعت 20 امروز (یکشنبه، 26 شهریورماه) است که مراسمی برای روز شعر و ادب با حضور رییس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از هفت شاعر پیشکسوت برگزار می‌شود.

بخش ادبیات تبیان


منبع: ایسنا