تبیان، دستیار زندگی
نیاز مبرم به آموزش مهارت ها در کوتاه ترین زمان و با مطلوب ترین بازدهی سبب می شود که نظام آموزشی پودمانی اهمیت بیشتری نسبت به سایر نظام های آموزشی داشته باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکی

از آن جایی که تدوین پودمان در مقایسه با آموزش های سنتی از محدودیت های کم تری از قبیل داشتن سن و سواد معین برخوردار است و معمولا پودمان در دوره های کوتاهی بازدهی دارد، بنابراین تربیت نیروی انسانی از این طریق دارای مزیت های بیش تری است.

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکی

جهت فهم بهتر این مطلب چند خطی در مورد مفهوم پودمان آورده ایم در صورت نیاز به اطلاعات بیش تر اینجا  کلیک کنید.

******************************
در علوم تربیتی واژه پودمان تحت عنوان پیمانه كردن، بخش كردن، واحد كردن یا آموزش گام به گام است.

اما مرز مشترك همه تعاریف در آن است كه پودمان، واحدی مستقل و مجزا است عملكرد این واحد در چارچوب خود، كامل و دارای شخصیت است و نیازمند عوامل و عناصر بیرون از خود نیست.

نظام یا سیستم پودمانی متشكل از واحدها و یا ابعاد استاندارد است كه قابلیت انعطاف و سازگاری دارد. در آموزش های فنی و حرفه ای، پودمان عبارت است از مجموعه ای از معلومات و مهارت‌هایی كه به مدد آن ها اجرای یك مرحله مفید از كاری به طور مستقل ممكن می گردد.

بدین ترتیب هر پودمان آموزشی را می توان به معنی درسی مستقل دانست كه یادگیری محتوای آن، فارغ از هر درس دیگری امكان‌پذیر است.

******************************

به طور کلی می توان گفت پودمان یک منبع یادگیری است که دانش پژوهان با توجه به نیازهایشان از آن بهره می گیرند. پودمان ها به دلیل جز به جز بودن، سبب افزایش مهارت و کارائی می شود .

در پودمان های دیجیتالی خطاهای سیستم به گونه ای است که به همان پودمان محدود می گردد و این موضوع استقلال هر پودمان را نشان می دهد.

یادگیری الكترونیكی شبكه ای است و امكان تجدید، ذخیره، بازیابی سریع ، توزیع و مشاركت آموزش و اطلاعات را عملی می سازد. کاربر با استفاده از كامپیوتر و به كارگیری فناوری استاندارد اینترنت از یادگیری الكترونیكی بهره مند می شود.

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکی

در یادگیری الکترونیکی میزان یادگیری، ارزشیابی برای تعیین میزان تاثیر دوره ، تقویت خود کنترلی، کاهش هزینه آموزش و شکل گیری ساختار پودمانی براساس نیاز شاگرد انجام می گیرد .

در یادگیری الکترونیکی در صورتی که یادگیرنده از آموزش پودمانی استفاده کند سطح یادگیری فرد به جایی می رسد که بتواند ابزار جدیدی تولید کند، به یافته های جدیدی دست پیدا کند، مساله ها را از طریق شبیه سازی حل کند و یافته های جدیدی را کشف کند.

از آن جا که کاربران از کامپیوتر به عنوان وسیله اصلی در یادگیری الکترونیکی بهره می برند، بهره بردن از پودمان در نظام یادگیری الکترونیکی نیز نیاز به استفاده از کامپیوتر دارد.

قابل ارائه بودن محتوا در اینترنت و توسعه آموزش مبتنی بر وب ، وسیله ای برای انفرادی کردن آموزش، تشکیل واحدهای الکترونیکی کوچک اطلاعاتی که قابلیت انعطاف برای سطوح مختلف را دارد از جمله مواردی است که این ضرورت ( به کارگیری کامپیوتر) را ایجاد می کند .

پودمان تاثیر به سزایی در یادگیری الکترونیکی فرد به صورت انفرادی دارد چرا که آن ها می توانند با سرعت های یادگیری متفاوت و نیز با تفاوت های گوناگون فردی کاربران در جنبه های مختلف مثل هوش و علایق، آموزش دهند .

سنجش و ارزیابی پودمان ها و سفارشی کردن آن ها براساس نیاز و علاقه کاربر، قابلیت تغییر و به روز شدن محتوای پودمان ها، آسان شدن آموزش توسط پودمان ها، دسترسی به انواع برنامه های آموزشی بدون محدودیت زمان و مکان از جمله مواردی است که ایجاد فرصت های یادگیری متنوع از طریق یادگیری الکترونیکی پودمانی را به وجود می اورد .

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکی

از جمله اثرات مثبتی که یادگیری الکترونیکی پودمانی دربر دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیآماده سازی آموزش های پایه برای افرادی که نیاز به آموزش های مکمل و یا جبرانی دارند.

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیتوجه به تفاوت های فردی و ارائه آموزش با توجه به این تفاوت ها

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیدر نظر گرفتن نکات اساسی درس و جلوگیری از بیان شدن موارد غیر مرتبط

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیآسان بودن آموزش در ورود و نیز دریافت گواهی نامه در پایان

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیبهره گیری از منابعی هم چون کتابخانه ها به صورت آنلاین در کنار محتوای اصلی

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیکمتر شدن هزینه ایجاد محصولات اموزشی پودمان ها به علت هماهنگی ان ها با یکدیگر

وارد شدن نظام پودمانی در آموزش الکترونیکیسریع تر شدن مراحل تولید و تغییر

پودمان تاثیر بسزایی در یادگیری الکترونیکی فرد به صورت انفرادی دارد چرا که آن ها می توانند با سرعت های یادگیری متفاوت و نیز با تفاوت های گوناگون فردی کاربران در جنبه های مختلف مثل هوش و علایق، آموزش دهند.

وارد کردن پودمان به حوزه یادگیری الکترونیکی سبب تقویت تسلط یادگیرنده بر موضوع می شود.

تدریس توسط معلم یا نرم افزار آموزشی تا حدی انجام می گیرد که یادگیرنده بر موضوع تسلط کامل پیدا کند اما با وارد کردن پودمان و مواردی مانند آزمون های متنوع ، گذاشتن واحد جبرانی، ارجاع مکرر به یک واحد باعث تقویت تسلط افراد بر موضوع درس می گردد .

فائزه خاموشی

گروه آموزش مجازی تبیان