تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با آزمایشی جالب آشنا کنیم. شما می توانید دوستان و خانواده ی خود را با یک آزمایش علمی ساده سرگرم نمایید. در این آزمایش دو تخم مرغ در اختیار دارید که از روی ظاهر گمان خواهید کرد که یکسان هستند اما ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش تخم مرغ خام یا پخته

آزمایش تخم مرغ خام یا پخته

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با آزمایشی جالب آشنا کنیم. شما می توانید دوستان و خانواده ی خود را با یک آزمایش علمی ساده سرگرم نمایید. در این آ زمایش دو تخم مرغ در اختیار دارید که از روی ظاهر گمان خواهید کرد  یکسان هستند اما در واقع تفاوت بزرگی دارند و آن این که یکی پخته و دیگری خام است.

چیزهایی که نیاز دارید:

دو عدد تخم مرغ (یکی خام و دیگری پخته، اطمینان حاصل کنید تخم مرغ پخته شما به اندازه کافی در یخچال بماند تا از نظر دمایی با تخم مرغ خام شما هم دما شود.)

دستورالعمل ها:

1- در ابتدا تخم مرغ ها را بچرخانید و تماشا کنید چه اتفاقی می افتد. یکی از تخم مرغ ها باید کاملا بچرخد در حالی که دیگری چرخش کمتری دارد.

2- زما نی که تخم مرغ ها می چرخند شما می توانید آن ها را لمس کنید. با لمس کردن، یکی از تخم مرغ ها به سرعت متوقف می شود(تخم مرغ پخته) در حالی که دیگری به حرکت خود ادامه می دهد(تخم مرغ خام).

در این آزمایش چه اتفاقاتی می افتد؟

مرکز گرانش تخم مرغ خام تغییر می کند، به طوری که سفیده و زرده داخل پوسته حرکت کرده و با عث حرکت لرزشی می شود و بعد از هر لمسی به حرکت خود ادامه می دهد. این پدیده به علت اینرسی می باشد.

اینرسی ، لختی، یا ماند، تمایل جسم است به حفظ وضعیت فعلی.

یعنی جسم ساکن تمایل به حفظ سکون دارد و جسم متحرک تمایل به ادامه حرکت بر خط مستقیم، با سرعت ثابت. برای غلبه بر اینرسی نیرو لازم است.

در واقع، اینرسی در مقابل تغییر موقعیت حرکتی نوعی مقاومت ایجاد می کند. اینرسی در محیط تغییر، ماهیت خود را آشکار می کند، و تغییر هر چه که باشد، معمولاً نوعی اینرسی به همراه دارد، در کسی که مستقیماً با تغییر سر و کار دارد، در محیط خارجی، یا در هر دو.

برای مثال، فرض کنید خانواده ای تصمیم به تعویض منزل خود می گیرند، منزلی که روزهایی را در آن سپری کرده اند و طبیعتاً خاطراتی از آن دارند. تصور جاگذاشتن همین خاطرات که لزوماً شیرین هم نیستند، می تواند نقش اینرسی داشته باشد، برای آنان که قصد تعویض منزل دارند، و ناراحتی موقت همسایه ها از این که یک همسایه و دوست خوب را از دست می دهند، یا حسادت یک آشنا، نمونه ای از اینرسی ایجاد شده در محیط اطراف هستند.

آزمایش تخم مرغ خام یا پخته

در این جا اینرسی باعث می شود تخم مرغ خام بچرخد حتی وقتی شما آن را متوقف می کنید .

این یک پروژه خوب برای آزمایش کردن اطرافیانتان است تا بتوانید بفهمید که آیا آن ها تفاوت بین تخم مرغ خام و پخته را تشخیص می دهند.

بخش پژوهش های دانش موزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

تخم مرغ سبز

درون تخم مرغ را ببینید.

مدادرنگی های بازیافتی