تبیان، دستیار زندگی
یکی از اشتباهات رایج در صنعت خودرو برابر دانستن خرید خودرو با سرمایه گذاری است. در شرایط کنونی این نگاه غلط زمینه ای برای افزایش قیمت خودرو را فراهم آورده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید خودرو سرمایه گذاری نیست!!


یکی از اشتباهات رایج در صنعت خودرو برابر دانستن خرید خودرو با سرمایه گذاری است. در شرایط کنونی این نگاه غلط زمینه ای برای افزایش قیمت خودرو را فراهم آورده است....

ایران‌خودرو در صدا وسیما با تیزر تبلیغاتی جدیدی پا به عرصه گذاشته که به طور تلویحی خرید خودرو را سرمایه‌گذاری می‌داند و در آن به سرمایه‌گذاری شش ماهه یا یک‌ساله هم اشاره دارد.

بازار خودرو

این اقدام شاید یکی از راه‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز صنعت خودروسازی است که با افزایش نرخ ارز به گفته قطعه سازان و خودرو سازان نیاز سرمایه در گردش آنها را دوبرابر سال قبل کرده است.

اما در نگاهی دیگر حلقه تکمیلی از تغییر نگاه مردم به خودرو است که سال‌ها با تلاش و تولید تغییر پیدا کرده بود؛ حلقه‌ای که همزمان با افزایش فاصله نرخ ارز مرجع و بازار تا 80 درصد در بازار خودرو‌های خارجی آغاز شد و سرمایه برخی را طی یک‌سال اخیر حداقل دوبرابر کرده است.

این تغییر نگاه مصرفی به نگاه سرمایه‌ای به خودرو طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و اکنون به خودرو همچون طلا و ارز به چشم سرمایه نگریسته می‌شود و لذا تقاضا را برای چنین بازاری بیشتر کرده و قیمت‌ها را نیز به فلک نزدیک‌تر می‌کند.

نگاهی به آمار رسمی گمرک در پنج ماهه اخیر سال جاری نشان می‌دهد 15 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار به کشور وارد شده که متوسط ارزش هر خودرو 21 هزار و 700 دلار است و نسبت به سال گذشته از نظر تعداد واردات خودرو 29 درصد رشد یافته و با همین نسبت و کشش بازار داخلی، پیش بینی می‌شود حدود 820 میلیون دلار واردات خوردو تا پایان سال محقق شود که به نظر با شرایط اقتصادی کنونی کشور و اقتصاد مقاومتی مغایر است.

تأسفبارتر آنکه هرچه خودرو لوکس‌تر وخارجی‌تر است، کشش بازار برای خرید و نگاه سرمایه‌ای به آن بیشتر شده است.

تغییر نگاه مصرفی به نگاه سرمایه‌ای به خودرو طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و اکنون به خودرو همچون طلا و ارز به چشم سرمایه نگریسته می‌شود و لذا تقاضا را برای چنین بازاری بیشتر کرده و قیمت‌ها را نیز به فلک نزدیک‌تر می‌کند

هم اکنون بسیاری از افراد با ورود به این بازارها و ثبت نام برای خرید خودروهای خارجی که تحویل آن بیش از یک‌سال هم برآورد می‌شود، قیمت‌ها را به شکل کاذب و با بهانه افزایش دلار فراتر از قیمت‌های منطقی کشانده‌اند. این به معنای هدر روی ارزهایی است که شاید در شرایط موجود نیاز به مدیریت بیشتری دارد، در حالی که تحریم‌ها راه‌های مبادلاتی ارز را تنگ‌تر وتنگ‌تر کرده‌اند.

خودرو

هر چند که برخی معتقدند دریافت مالیات یا همان تعرفه که با احتساب شماره‌گذاری و عوارض و. . . حداقل 122 درصد است به نوعی عدالت را برای متقاضیان این خودرو‌ها محقق کرده و درآمد خوبی را برای دولت کسب می‌کند اما باید توجه داشت که ارزهای با ارزش صرف چنین کالاهای لوکس شده و بازارهای خودروهای داخلی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. به نحوی که خرید خودروهای داخلی متوسط را نیز دیگر برای طبقه متوسط غیرقابل دسترس کرده و از سوی دیگر خودرو را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کرده است. حاصل این موضوع که نمود آن در تبلیغات خودرو‌سازان هم بروز یافته در میان‌مدت کاهش خرید از سوی متقاضیان واقعی و نگاه سوداگری به این محصولات خواهد بود لذا دولت باید با هوشیاری نسبت به تغییر سیاست در این حوزه مانع از هجوم سوداگرانه سرمایه به این بخش شود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : جوان آنلاین