تبیان، دستیار زندگی
سوده محمدی هستم به همراه دوستم سیده یاسمین فیروزآبادی کلاس دوم دبیرستان، در دبیرستان ثامن تحصیل می کنیم. رشته من تجربی است و یاسمین رشته اش ریاضی است. به راهنمایی دبیرمان خانم فاطمه میرهادی در این جشنواره شرکت کردیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش موزان دبیرستان غیر دولتی ثامن

در هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامن

بررسی خاصیت ضد افسردگی هلیله سیاه روی موش سوری

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان:  با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سوده محمدی هستم به همراه دوستم سیده یاسمین فیروزآبادی کلاس دوم دبیرستان، در دبیرستان ثامن تحصیل می کنیم. رشته من تجربی است و یاسمین رشته اش ریاضی است. به راهنمایی دبیرمان خانم فاطمه میرهادی در این جشنواره شرکت کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

کار ما بررسی خاصیت ضد افسردگی هلیله سیاه روی موش های سوری است. در جوامع امروزی یکی از بزرگترین مشکلات مردم افسردگی است. افسردگی علت های مختلفی دارد: عوامل ژنتیکی و ارثی، عوامل محیطی و یا استفاده ی بیش از حد برخی از داروهای شیمیایی. با شیوع 15 الی 25 درصد این بیماری، دو سوم از افرادی که دچار آن می شوند اقدام به خودکشی می کنند.

افسردگی با راه های مختلفی قابل درمان است: درمان دارویی، مشاوره و یا هر دو یعنی هم مشاوره و هم دارو. از آنجا داروهای شیمیایی مضرات زیادی برای بدن در پی دارند.

ما گیاه هلیله را مورد بررسی قرار داریم و خاصیت ضد افسردگی آن را اثبات کردیم. هلیله گیاهی به طول 20 الی 25 متر است که برگ هایی بیضی شکل و کشیده دارد. این گیاه در هند و یا کوهپایه های هیمالیا رشد می کند.

ما دو نوع هلیله داریم:

 1- سیاه

 2- زرد

که کار ما روی هلیله سیاه می باشد. از دیگر خواص هلیله سیاه این است که سوی چشم را زیاد می کند، ملین است، از عفونت های لثه و خونریزی دندان جلوگیری می کند.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامن

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: خانم یاسمین فیروز آبادی لطفا در مورد نحوه ی کارتان برای ما توضیح دهید؟

ما برای شناسایی موش های افسرده از روش تست شنای اجباری استفاده کردیم که یکی از معتبرترین تست ها ی بین المللی برای شناسایی حیوانات افسرده است. پیرو این تست ما موش های افسرده را به دو گروه تقسیم کردیم. شرایط هر دو گروه یکسان بود با این تفاوت که فقط یکی از گروه ها در طی دو هفته عصاره هلیله را خوردند. تمام رفتارهای آنها نسبت به محرک های بیرونی مورد بررسی قرار گرفت.

با انجام دوباره تست شنای اجباری بعد از درمان و مقایسه ی آن با قبل از درمان به این نتیجه رسیدیم که موش هایی که دو هفته هلیله خورده بودند، افسردگی شان کاهش پیدا کرده بود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که این گیاه خاصیت ضد افسردگی دارد و تا جایی که ما بررسی کردیم این گیاه عوارضی ندارد.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامن

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: چه عواملی باعث شد شما این موضوع را برای جشنواره انتخاب کنید؟

دو عامل باعث شد ما این موضوع را انتخاب کنیم. اول اینکه من علاقه زیادی به روانشناسی دارم و این موضوع با آن بی ربط نیست. دوم اینکه افسردگی یکی از مشکلات جامعه ماست و ما به عنوان یک هم وطن موظفیم برای حل آن تلاش کنیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: یا شما قبل از شروع به این کار با تبیان شنایی داشتید؟

بله من از سایت تبیان بسیار زیاد استفاده می کردم. به خصوص از بخش کتابخانه خیلی استفاده کردم و برای همین کار نیز اولین منبعی که به سراغ آن آمدم سایت تبیان بود.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: شما برای هم سن و سالان خود چه پیامی دارید؟

به این فکر نکنیم که چه امکاناتی داریم، مهم این است که ببینیم به چه چیزی می خواهیم دست پیدا کنیم و از حداقل امکانات بیشترین استفاده را ببریم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامن

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: خانم سوده محمودی شما چه پیامی دارید؟

توصیه من این است که هر ایده ای در ذهن خود دارند حتما پیگیر آن باشند و آن را عملی کنند. مطمئن باشند که حتما یک اتفاق خیلی بزرگ و خوب در زندگی شان می افتد.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ثامنتبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی