تبیان، دستیار زندگی
این گیاه ضد التهاب است، برای درمان تب خال و تسکین سوختگی‌های خفیف مفید است، باعث هضم بهتر غذا می‌شود و با یبوست مقابله می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلوئه‌ورا؛ فراتر از یک گیاه ساده (2)


این گیاه ضد التهاب است، برای درمان تب خال و تسکین سوختگی‌های خفیف مفید است، باعث هضم بهتر غذا می‌شود و با یبوست مقابله می‌کند.

آلوئه‌

در قسمت اول این مطلب گفتیم که آلوئه‌ورا خواص متعددی دارد و تأثیر زیادی روی سلامت می‌گذارد. این گیاه ضد التهاب است، برای درمان تب خال و تسکین سوختگی‌های خفیف مفید است، باعث هضم بهتر غذا می‌شود و با یبوست مقابله می‌کند. در ادامه شما را با خواص دیگر این گیاه شگفت انگیز و روش استفاده از آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آلوئه‌ورا دوست دیابتی‌ها

در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هندی) این اعتقاد وجود دارد که آلوئه‌ورا خواص هیپوگلیسمی دارد یعنی قند خون را پایین می‌آورد. در سال 1985 نیز پژوهشگران هندی ثابت کردند که مصرف روزانه 100 گرم ژل آلوئه‌ورا به همراه 10 گرم اسفرزه‌ی گیاهی باعث کاهش میزان قند خون افراد دیابتی می‌شود.

روش استفاده

بهتر است افراد دیابتی روزانه دو مرتبه بعد از غذا یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مصرف کنند. البته توجه داشته باشید که بدون نظر پزشک و سرخود از این گیاه استفاده نکنید. حتماً قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید. مصرف خوراکی این گیاه برای کودکان زیر 6 سال و زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

آلوئه‌ورا و ویتامین‌ها

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید و یا دچار کمبود ویتامین هستید آلوئه‌ورا می‌تواند کمکتان کند. این گیاه سرشار از املاح معدنی (مثل کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، روی و غیره)، اسیدهای آمینه، ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B1، B2، B3، B6، B9، B12، C و E می‌باشد.

روش استفاده

برای مصرف آلوئه‌ورا بهتر است اول با پزشک مشورت کنید. اگر پزشک تشخیص کمبود بدهد میزان و مدت مصرف آلوئه‌ورا را با توجه به کمبودتان تجویز می‌کند.

مصرف خوراکی این گیاه برای کودکان زیر 6 سال و زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود

خمیردندان‌های حاوی آلوئه‌ورا چقدر موثرند؟

نتایج پژوهش‌های آمریکایی که در سال 1998 انجام شد نشان می‌دهد که خواص ضد باکتریایی آلوئه‌ورا از تشکیل جرم دندان و التهاب لثه پیشگیری می‌کند. البته امروزه خمیر دندان‌هایی تولید می‌شود که حاوی آلوئه‌ورا هستند. در سال 2008 نیز نتایج یک پژوهش برزیلی نشان داد که خمیردندان‌های حاوی آلوئه‌ورا هیچ برتری نسبت به خمیردندان‌های حاوی فلوراید ندارند. در واقع تأثیر این خمیردندان‌ها برای مقابله با جرم دندان و التهاب‌های لثه بیشتر از خمیردندان‌های معمولی حاوی فلوراید نیست. خمیردندان‌های حاوی آلوئه‌ورا در داروخانه‌ها وجود دارند و مانند خمیردندان‌های معمولی استفاده می‌شوند.

آیا آلوئه‌ورا ضد سرطان است؟

در ژاپن از آلوئه‌ورا برای درمان قربانیان بمباران‌های هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی استفاده کردند. دلیل این کار کاهش تعداد قربانیان سرطان بعد از این واقعه‌ی تلخ بوده است. همه‌ی ما می‌دانیم که ژاپنی‌ها به سلامت و بهداشت اهمیت زیادی می‌دهند و شهرت تغذیه‌ی سالم و ضدسرطانی آن‌ها  زبانزد است. اما باید بدانید که خواص ضد سرطانی آلوئه‌ورا همچنان جای بحث و تردید دارد. در واقع متخصصان معتقدند که باید در این زمینه پژوهش‌های گسترده‌ای انجام و سپس نظرات قطعی اعلام شود. البته باید بدانید که می‌توان از این گیاه برای درمان آسیب‌های پوستی ناشی از تشعشعات استفاده کرد.

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا؛ بهترین ضدچروک

آلوئه‌ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاوونوئیدها، ویتامین C، بتاکاروتن می‌باشد و خواص ضدچروکی دارد. نتایج پژوهشی که در سال 2009 در ترکیه انجام شد نشان می‌دهد این گیاه باعث احیای بافت‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این، آلوئه‌ورا پوست را مرطوب و تغذیه می‌کند. اگر از خشکی پوست رنج می‌برید به سراغ آلوئه‌ورا بروید.

روش استفاده

بعد از شستشوی پوست ژل آلوئه‌ورا را روی پوست صورت و بدنتان بمالید، اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه بماند و بعد شستشو دهید. توجه داشته باشید که ممکن است در بعضی از پوست‌های خیلی حساس استفاده از این گیاه باعث خارش، التهاب و حساسیت شود. در این صورت استفاده از ژل آلوئه‌ورا را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

آلوئه‌ورا: ژل یا صمغ؟

صمغ آلوئه‌ورا زرد رنگ و تلخ است و روی لایه‌ی خارجی برگ‌های آلوئه‌ورا قرار دارد.

ژل این گیاه بخش داخلی برگ‌ها را پر کرده است. این روزها محصولات آرایشی بهداشتی متفاوتی با آلوئه‌ورا تولید می‌شود مثل شامپو، انواع کرم‌ها، خمیر دندان، لوازم آرایشی و غیره. برای مصرف خوراکی کپسول، نوشیدنی و کمپوت‌های این گیاه نیز موجود است.

توجه داشته باشید که صمغ این گیاه می‌تواند باعث حساسیت پوست و مخاط شود. مصرف خوراکی این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان مورد منع مصرف دارد.

آلوئه‌ورا در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آلوئه‌ورا؛ خوراکی یا موضعی؟

اثر آلوئه ‌ورا بر پوسیدگی دندان

صبر زرد(آلوئه ورا)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.