تبیان، دستیار زندگی
علمای نامی شیعه با مشکلات و سختی های بسیار بزرگی همیشه دست به گریبان بوده اند اما آنان چون به آینده امیدوار بودند هرگز تسلیم آن مشکلات و سختی ها نشدند و از سد آنها عبور نمودند و خود را به قله بهروزی و موفقیت رساندند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاران من در گهواره اند !

امام ره

علمای نامی شیعه با مشکلات و سختی های بسیار بزرگی همیشه دست به گریبان بوده اند اما آنان چون به آینده امیدوار بودند هرگز تسلیم آن مشکلات و سختی ها نشدند و از سد آنها عبور نمودند و خود را به قله بهروزی و موفقیت رساندند.

اگر امید به آینده را از انسان بگیرند او تفاوت چندانی با یک مرده نخواهد داشت زندگی انسان به ویژه  زندگی طلبگی همیشه با مشکلات و سختی ها و گرفتاری های گوناگونی  همراه و عجین است .

مشکلات و سختی هایی که در کمتر زندگی ای وجود دارد و گاهی این مشکلات و سختی ها چنان بزرگ و غیر قابل تحمل می شوند که زندگی را به کام طلبه تلخ می سازد و دنیا را برای او و خانواده اش تیره و تار می سازد .

اگر نگاهی هر چند گذرا به زندگی پر فراز و نشیب علمای وارسته و خداجوی شیعه بیندازیم خواهیم دید که بسیاری از آنان با سختی ها و مشکلات فراوان و طاقت فرسایی چون فقر شیدید ، تنهایی و بی کسی ، ظلم حاکمان و جباران روزگار و...دست به گریبان بوده اند اما چون نور امید به آینده ای بهتر و روشن همیشه در دل آنان فروزان و پر نور بود ،

آنان هرگز تسلیم سختی ها و مشکلات نشدند و با توکل به خدا و امید به آینده درخشان به جای زانوی غم در بغل کردن و غصه خوردن و دچار اضطراب و تشویش خاطر شدن با تمام وجود و توان به کار و تلاش شبانه روزی خویش ادامه دادند و هر طور که بود به آرزو ها و خواسته های الهی و انسانی خود جامه عمل پوشاندند و موفقیت و بهروزی و کامیابی را برای خود رقم زدند.

در جای جای قرآن کریم خداوند منان اوصاف بهشت برین را به شکلی زیبا و جذاب برای مومنان بیان می کند همان گونه که جهنم و اوصاف و ویژگی های آن را برای کفار و منافقان بیان می کند .

مثل الجنة التی وعد المتقون فیها أنهار من ماء غیر ءاسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذة للشاربین و انهار من عسل مصفی و لهم فیها من کل الثمرات و مغفرة من ربهم کمن هو خالد فی النار و سقوا ماء حمیما فقطع امعاءهم.

توصیف بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده چنین است : در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بد بو نشده ، و نهر هایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته ، و نهر هایی از شراب (طهور ) که مایه لذت نوشندگان است ، و نهر هایی از عسل مصفا ست ، و برای آن ها در آن از همه انواع میوه ها وجود دارد ، و (از همه بالا تر ) آمرزشی است از سوی پروردگارشان ! آیا این ها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخ اند و از آب جوشان نوشانده می شوند که اندرونشان را از هم متلاشی می کند؟!(1)

این که خداوند وصف بهشت را به این زیبایی و با بیان جزییات آن برای اهل ایمان بیان می کند ، سوای آنکه می خواهد پاداش بزرگ ایمان راستین آنان را برایشان بیان کند ، می خواهد که مومنان هرگز دچار یاس و نا امیدی و غم و اندوه نشوند و دست از ایمان و تلاش مخلصانه در راه خدا بر ندارند و با امید به آینده ای درخشان و زیبا و جذاب با تمام وجود به جنگ با سختی ها و مشکلات بروند و تسلیم شرایط سخت و مشکلات طاقت فرسا نشوند.

در صدر اسلام مسلمانان آن چنان آماج مشکلات سهمگین قرار گرفتند که قابل وصف نیست آنان سه سال در شعب ابی طالب چنان در تنگنا و محاصره مالی و اقتصادی بودند که اگر ایمان و امید به آینده در آنان کم بود بدوند تردید اکنون باید نام اسلام را در صفحات تاریخ جستجو می کردیم امام مسلمانان با امید به آینده درخشان اسلام همه این مشکلات و سختی های طاقت فرسا و کمرشکن را تحمل کردند و بر کفار غلبه نمودند و نام اسلام را بلند آوازه ساختند!

در جنگ خندق آن زمانی که تمام احزاب و گروه های کفر و نفاق دست در دست هم دادند و با هم هم قسم شدند تا اسلام را در هم شکنند و ریشه آن را از بیخ و بن برکنند پیامبر اسلام آن بزرگ مرد همیشگی تاریخ بشریت در هنگامی که با مسلمانان مشغول حفر خندق به دور مدینه بودند در آن شرایط حساس و سخت تاریخی نور امید به آینده را در دل مسلمانان روشن ساختند و اجازه نداندند که مسلمانان امید خود را از کف دهند و با وعده این که آنان در آینده نزدیک پادشاهان ساسانی را از تخت به زیر خواهند کشید ، شور و نشاط را در کالبد مسلمانان جاری ساختند و آنان را به مبارزه و دفاع از اسلام تشویق و ترغیب نمودند.

طلبه اگر دوست دارد به جایگاه های بالای علمی و عرفانی دست یابد ، باید امید به آینده را در خود تقویت نماید .

کم نبودند کسانی که با شور و اشتیاق فراوان وارد حوزه شدند اما از آن جا که سست اراده بودند و امید به آینده بهتر و روشن در وجود آنان نبود نتوانستند مشکلات و سختی های عالم طلبگی را تحمل نمایند و لذا به ناچار از حوزه بیرون رفتند و خود را برای همیشه هم نشین غم و اندوه ساختند .

امام علی علیه السلام آن رادمرد تاریخ که هیچ گاه دچار یأس و نا امیدی نشد و دست از تلاش در راه خدا بر نداشت می فرماید : الرجاء مع الجائی ، و الیاس مع الماضی . به آینده امیدوار و از گذشته نا امید باشید . (2)

امید به آینده شور و نشاط را در انسان صد چندان می سازد و قدرت و انرژی بی کران انسان را از قوه به فعل در می آورد و تحمل مشکلات و سختی ها را برای انسان آسان می سازد و انسان را به خواسته ها و آرزو هایش می رساند .

امام علی علیه السلام در این باره می فرمایند :

عند تناهی الشدة تکون الفرجة ، و عند تضایق حلق البلاء یکون الرخاء . چون سختی ها به نهایت رسد ، گشایش پدید آید ، و آن هنگام که حلقه های بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد . (3)

طلبه یا باید امید به آینده داشته باشد و با نور درخشان آن ،امید را در دل خود زنده نگه دارد و به کار و تلاش بی وقفه و شبانه روزی ادامه دهد و از سد مشکلات و سختی های راه موفقیت عبور نماید و خود را به سرزمین رویاهایش برساند و یا باید هم نشین غم و اندوه شود و زندگی را برای خود تیره و تار سازد و کام خود را تلخ سازد و برای همیشه با آرزو های شیرینش و موفقیت برای همیشه وداع نماید .

امام علی علیه السلام در نامه ی خود به امام حسن علیه السلام نتیجه نا امیدی را این گونه بیان می کند : فی القنوط التفریط . نتیجه نا امیدی کوتاهی در کار است . (4)

عالم و عارف و جهادگر بزرگ و نامی و رادمرد کبیر  امام خمینی زمانی که در سال 42 قیام الهی مردم ایران به رهبری این ابرمرد به خاک و خون کشیده شد و امام حاضر نشدند دست از حق خواهی خود بردارند کسی به امام گفت که شما دیگر یاری ندارید . یارانتان را یا کشته اند و یا به زنجیر کشیده اند .

 شما با یاری چه کسانی می خواهید به قیام خود ادامه دهید ؟

امام در جواب فرمودند : یاران من در گهواره اند . این امید به آینده در سال 57 به ثمر نشست . طلبه هم اگر چون امام خمینی امید به آینده را در خود تقویت کند هم چون آن بزرگ مرد به خواسته های الهی خویش خواهد رسید و بر مشکلات و سختی های بزرگ غلبه خواهد نمود .


پی نوشت :

1-قرآن کریم /سوره محمد /آیه 15

2-نهج البلاغه /خطبه 114/ص222

3-نهج البلاغه /حکمت 351/ص712

4-تحف العقول/ص136

منابع:

1-قرآن کریم

2-نهج البلاغه /ترجمه محمد دشتی/ نشر الهادی /سال 79

3- تحف العقول / ترجمه صادق حسن زاده/ال علی / 1385

تهیه و تولید : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان