تبیان، دستیار زندگی
فیلم پرحاشیه«گشت ارشاد» ساخته سعید سهیلی هفته پیش در شبكه نمایش خانگی توزیع شد. این فیلم نوروز امسال اکران شد اما به خاطر برخی اعتراض ها وزارت ارشاد آن را از پرده سینما پایین کشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخلفات «گشت ارشاد»


فیلم پرحاشیه«گشت ارشاد» ساخته سعید سهیلی هفته پیش در شبكه نمایش خانگی توزیع شد. این فیلم
نوروز امسال اکران شد اما به خاطر برخی اعتراض ها وزارت ارشاد آن را از پرده سینما پایین کشید.

«گشت ارشاد»

تازه ترین ساخته سهیلی بدون هیچ اطلاع رسانی قبلی به خانه ها آمد. جالب آن که مسولان وزارت ارشاد در روز نخست پاسخ گوی رسانه ها نبودند و با کلی گویی جواب اصحاب رسانه را می دادند.

سجادپور: اطلاعی ندارم

در این میان سید علیرضا سجادپور ، مدیر سابق اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد ضمن ابراز بی اطلاعی از توزیع نسخه خانگی «گشت ارشاد» گفت: بنده حدود یک ماه است که مسئولیت‌هایم را در این زمینه واگذار کرده‌ام. این موضوع به جلیل عرفان منش، معاون امور آثار سینمایی بر می‌گردد.

معاون امور آثار سینمایی: به من مربوط نیست

جلیل عرفان منش که در ساختار جدید سازمان سینمایی قرار است متولی صدور مجوز برای انتشار فیلم ها در شبکه نمایش خانگی هم باشد ، در پاسخ به پی گیری های خبرنگار تبیان ، بررسی این مساله را به مهدی عظیمی میرآبادی،  قائم مقام این سازمان ارجاع داد . گویا عظیمی ،که در ساختار قبلی ، جانشین سجادپور در اداره نظارت بود، اشرافش به مسائل بیش از عرفان منش است!

قائم مقام سازمان سینمایی : تخلفی نشده.چرا شده!

نکته جالب واکنش عظیمی بود. او گفت: خبر توزیع بدون سانسور«گشت ارشاد»کذب محض است. این فیلم ، دو بار اصلاح و بعد وارد شبکه نمایش شده است. یک روز بعد اما  عظیمی از موضعی دیگر سخن گفت. او بیان کرد: پس از بازبینی نسخه منتشر شده «گشت ارشاد»، انجام تخلفات در ضمائم اثر مشاهده  شد كه بررسی های تكمیلی توسط كارشناسان برای جمع بندی نهایی ادامه دارد. قائم مقام دفتر ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای ادامه داد: بدیهی است گزارش نهایی به مراجع مربوطه تحویل داده خواهد شد و با متخلفان بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

ورود فیلم گشت ارشاد به شبکه نمایش خانگی در حالی است که دیگر فیلم جنجالی نوروز یعنی زندگی خصوصی هم چندی قبل به‌صورت گسترده و البته غیررسمی وارد بازار شده بود و به‌رغم پیگیری رسانه‌های با هیچ واکنشی از سوی مسئولان مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی مواجه نشد.

کارگردان : تخلف نکرده ایم

کارگردان فیلم هم به این اتفاقات واکنش نشان داد.سعید سهیلی گفت: «من امتیاز این فیلم را 4 ماه پیش به یک فرد حقیقی واگذار کردم، و خبر نداشتم چه زمانی قرار  است «گشت ارشاد» وارد شبکه نمایش خانگی شود. او تاکید کرد: فقط حذفیات فیلم را من انجام دادم. این گونه نیست كه «گشت ارشاد» بدون سانسور وارد شبكه نمایش خانگی شده باشد. در واقع صحنه های حذف شده‌ای كه در دی وی دی فیلم گنجانده شده پلان‌هایی نیست كه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سانسور شده باشد. اینها صحنه هایی است كه قبل از تدوین و اصلاً قبل از جشنواره فیلم فجر به دلیل ریتم و زمان طولانی یا ضعف فنی به صلاحدید كارگردان و تدوینگر از فیلم بیرون گذاشته شده، اما الآن طوری تصور می‌شود كه اینها صحنه‌های سانسوری فیلم است درحالی كه این قسمت‌ها در جشنواره و اكران عمومی هم نبود.

شمقدری: تخلف شده

جواد شمقدری ، رئیس سازمان سینمایی اما در پاسخ به سهیلی گفت: متاسفانه در نسخه تكثیر شده تخلفاتی شده كه در حال بررسی هستیم. می‌خواهیم ببینیم تخلف از ناحیه چه كسی بوده است و طبق ضوابط و آیین‌نامه‌ها با متخلف برخورد خواهیم كرد.

خصوصی هم می آید؟

ورود فیلم گشت ارشاد به شبکه نمایش خانگی در حالی است که دیگر فیلم جنجالی نوروز یعنی زندگی خصوصی هم چندی قبل به‌صورت گسترده و البته غیررسمی وارد بازار شده بود و به‌رغم پیگیری رسانه‌های با هیچ واکنشی از سوی مسئولان مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی مواجه نشد. جالب اینکه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم هم هیچ اعتراضی به این توزیع غیررسمی اما گسترده نداشتند! سازندگان خصوصی پیش از انتشار نسخه قاچاق فیلم قصد داشتند آن را وارد شبکه نمایش خانگی کنند که با مخالف ارشاد مواجه و در نهایت نسخه قاچاقش وارد بازار شد.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان