تبیان، دستیار زندگی
«با کاروان حوله» طنزهای امید مهدی‌نژاد در زمینه شعر و ادبیات از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد. مطالب این اثر از میان طنزنوشته‌های مطبوعاتی مهدی‌نژاد انتخاب شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با کاروان حوله


«با کاروان حوله» طنزهای امید مهدی‌نژاد در زمینه شعر و ادبیات از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد. مطالب این اثر از میان طنزنوشته‌های مطبوعاتی مهدی‌نژاد انتخاب شده‌اند.

با کاروان حوله

کتاب «با کاروان حوله» (طنزی به شعر و ادب) در سه پرده و دو میان پرده تدوین شده است.

پرده نخست این اثر «محفل انس» نام دارد و مطالب «حال و احوال با خدا»، «گفت‌و‌گوی شیخ و شاعر در بستر سوزش شمع و پروانه»، «دیوانگی و عاقلی»، «عاشق پیشرفته ترکیب شیمیایی گازی لیلی» و «خشاب اعتراف» را شامل می‌شود. در همین بخش و در میان پرده نخست مطلبی با عنوان «همه‌چیزشناسی مرگ» آمده است.

در پرده دوم که «فالنامه حافظ» (بی‌معنی) نام دارد، مطالبی چون «وصلت فرخنده»، «بر سر دو راهی»، «تکنیک‌های آخر بازی»، «یادآوری خاطرات»، «در محضر فلانی»، «امان از آشنا»، «استدلال مناسب»، «پیغام سروش» و «باغچه بغلی»‌ گنجانده شده است. میان پرده دوم نیز به موضوع «یک انجمن ادبی» و مطلبی با عنوان «انجمن ادبی اخسیکتی» اختصاص یافته است.

در پرده سوم با عنوان «کتاب‌سرا» مطالبی چون «باد حافظانه»، «بهار در پامنار»، «صیفی‌جات در آینه ادبیات»، «رمان فرانو، در گذر از تصلب انگاره‌های پدیدارشناسانه» و «محور عاشق و معشوق» را می‌خوانیم.

به‌طور کلی مهدی‌نژاد در مطالب این کتاب شرح‌ و توضیحاتی را به زبان طنز و درباره برخی از اشعار یا کتاب‌ها به رشته تحریر در آورده است. در حقیقت این طنزپرداز در پرده نخست به شرح و تاویل چند شعر و ترانه معاصر پرداخته است.

همچنین طبق گفته مهدی‌نژاد از پرده دوم کتاب می‌توان مانند یک فالنامه حافظ استفاده کرد. وی توضیحاتی به طنز درباره چگونگی فال گرفتن با شرح طنزگونه غزلیات حافظ در آغاز این بخش نوشته است. وی در پرده سوم نیز چند اثر در حوزه شعر و داستان را به زبان طنز معرفی کرده است.

خواننده عزیز، فهیم و فرهیخته! از این‌که بعد از خواندن این چند سطر در پشت جلد «با کاروان حوله»؛ کتاب را از فروشنده ابتیاع می‌کنید و مثل مردم عوام و کتاب‌نخوان آن‌را دوباره سر جایش در قفسه کتابفروشی‌ نمی‌گذارید؛ از شما سپاسگزاریم.

در پشت جلد این کتاب آمده است:

«خواننده عزیز، فهیم و فرهیخته!

از این‌که بعد از خواندن این چند سطر در پشت جلد «با کاروان حوله»؛ کتاب را از فروشنده ابتیاع می‌کنید و مثل مردم عوام و کتاب‌نخوان آن‌را دوباره سر جایش در قفسه کتابفروشی‌ نمی‌گذارید؛ از شما سپاسگزاریم.»

امید مهدی‌نژاد، شاعر، نویسنده و طنزپرداز، متولد سال 1358 در تهران است. تاکنون مجموعه شعرهای «رجز مویه‌ها»، «پیش از اقیانوس»، «از قبیل زندگان» و «دادخواست» از این شاعر منتشر شده است. کتاب‌های طنز «کتاب سوم» و «هولوکاست» نیز از دیگر آثار منتشر شده اوست.

کتاب «با کاروان حوله» (طنزی به شعر و ادب) در 168 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)