تبیان، دستیار زندگی
روبات‌ها به تمام عرصه‌های زندگی انسان راه یافته‌اند و انسان شاهد حضور رقبای رباتیکی خود در مشاغلی مانند خیاط، آشپز، معلم، کمک جراح و فضانورد است، اما آیا روباتها به درد تمامی مشاغل می خورند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام مشاغل به احساس نیاز ندارند؟


با توسعه فناوری‌های طراحی روبات پیش ‌بینی می‌شود که تا چند دهه آینده روبات‌ها دنیای انسان‌ها را به تسخیر خود در آورند. در این بین انجام برخی امور به دست روبات ها امكان پذیر است و برخی دیگر نیست.

حضور رقبایی برای انسان ها همچون ربات و انجام كارهای مختلف توسط آن ها، هم می تواند حس  همیاری برای انسان را به همراه داشته باشد و هم اینكه تهدیدی برای انسان مبنی بر از دست دادن شغلش باشد.

وجود مكانی كه در آن تماما از ربات استفاده می شود می تواند نمونه ای از كمك به انسان باشد.

رستوران چینی

یك رستوران چینی در اقدامی جالب از ربات‌ها به عنوان گارسون، آشپز، راهنما و ... برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود استفاده كرده است .

پس از سفارش غذا، ربات‌ها در آشپزخانه مشغول پخت غذا می‌شوند. با آماده شدن غذا، یك ربات گارسون كه در امتداد مسیر طراحی شده روی زمین حركت می كند آن را از آشپزخانه به روی میز مشتری منتقل می‌كند.

پس از دو ساعت شارژ ربات می‌تواند پنج ساعت متوالی كار كند.

عده ای بر این باورند كه حضور ربات ها در محل كار می تواند كارهای انسان را تا حدودی انجام دهد.

ربات

حضور از راه دور

در حقیقت شما می توانید از طریق ربات، حضور از راه دور داشته باشید .

این روبات‌ها توسط یك مرورگر اینترنتی كنترل می شوند و به مدیران شرکت‌ها اجازه می دهند تا از آن سوی دریاها بر کارخانه‌هایشان نظارت کنند و یا به گروه‌های چند ملیتی امکان می‌دهد تا در یک پروژه با هم همکاری کنند بدون آنکه حتی قدم در هواپیما بگذارند.

ربات

اگر روبات‌ها بخواهند در کارهای پزشکی وارد شوند و مثلا در بیمارستان به پرستارها کمک کنند، چه پیش خواهد آمد ؟

‌آیا روبات‌ها در بیمارستان‌ها به اندازه کارخانه‌ها با استقبال روبرو می شوند؟ مدت‌ها است که روبات‌ها در انجام کارهای سخت و حتی خطرناک به کمک انسان‌ها آمده‌اند و این بار ربات ها در عمل های جراحی حضور پیدا كرده اند.

ربات

اولین بارجراحی پیوند كبد توسط ربات انجام شد

با استفاده از ربات تنها پنج سوراخ کلیدی و یک برش 3.5 سانتی متری برای انجام کل جراحی ایجاد شد. این اولین عمل جراحی در دنیا است که به طور کامل با استفاده از روش رباتیک انجام شد. این عمل جراحی، هپاتکتومی نام دارد.

استفاده از تکنولوژی جدید در جراحی پیوند عضو بسیار موثر است و باعث کاهش آسیب روحی بیماران و افزایش اشتیاق افراد زنده به اهدای عضو می شود.

ربات

طراحی برخی ربات ها به گونه ای است كه به راحتی می توان آن ها را جایگزین انسان ها كرد و افراد را به نوعی بیكار كرد!!!

ربات فریدا که با هدف استفاده در خط تولید کارخانه ها طراحی و ساخته شده است می تواند از بازوهای شبه انسانی خود برای به دست گرفتن و تغییر دادن اجسام مختلف استفاده کند.

ربات فریدا که با هدف استفاده در خط تولید کارخانه ها طراحی و ساخته شده است می تواند از بازوهای شبه انسانی خود برای به دست گرفتن و تغییر دادن اجسام مختلف استفاده کند

این روبات اولین نوع از نسل جدیدی از روباتهای تولیدی است که سبک وزن تر بوده و ارزان قیمت تر هستند. همچنین برای هرچه ایمن تر کردن این روبات موتورها از قدرت رانشی محدودی برخوردار هستند و لایه ای نرم و ایمن سرتاسر بدن آن را پوشانده است .

ربات

اما در این بین مشاغلی وجود دارند که روبات‌ها هیچ گاه قادر به انجام آن نیستند و انسان را كمی آسوده خاطر می كند !!

·احساس و روان حوزه‌ای است که پیشرفته‌ترین روبات‌ها نیز قادر به درک پیچیدگی‌های آن نیستند و حتی در صورت طراحی برنامه‌ای برای درک احساسات انسانی، هیچکس حاضر به مشاوره خواستن از یک روبات نیست  به همین علت ربات ها نمی توانند روانپزشك یا مشاور باشند .

· روبات‌های خبرنگار تنها می‌توانند گزارش‌هایی را با استفاده از کلمات کلیدی و تعیین شده بنویسند، اما نوشتن داستان، شعر یا قطعه ادبی به احساس و قریحه انسانی نیاز دارد و نویسنده بودن از عهده آن ها خارج است .

·روبات‌ها شاید بتوانند نقش‌های کوچکی را ایفا کنند؛ اما هرگز نمی توانند مانند یک انسان حالت چهره، احساس و خلاقیت را در اجرای یک نقش از خود بروز دهند یعنی نمی توانند بازیگر باشند.

· تولد نوزاد نیاز به همراهی و ارتباط انسانی دارد و هیچ مادری دوست ندارد این لحظه را با یک روبات بی جان سپری کند در این صورت كسی مامای ربات را دوست ندارد .

· با وجود پیشرفت های گسترده در حوزه برنامه ریزی و طراحی روبایتک، هیچ روباتی نمی تواند روبات پیشرفته‌تری از خود طراحی کند به عبارتی ربات ها نمی توانند مهندس رباتیك باشند.

فراوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: خبرآنلاین، زومیت، پزشک