تبیان، دستیار زندگی
هیرسوتیسم یا رشد بیش از حد موهای زائد در بدن خانم‌ها، معمولا با ابتلا به بیماری‌های غدد یا تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 سئوال و جواب درباره موهای زائد


هیرسوتیسم یا رشد بیش از حد موهای زائد در بدن خانم‌ها، معمولا با ابتلا به بیماری‌های غدد یا تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط است. موهای زائد چه کم باشند و چه زیاد، برای خانم‌ها آزاردهنده‌اند.


موهای زائد صورت در زنان

1- آیا برداشتن موهای ابرو با موچین باعث رشد کندتر آنها می‌شود؟

بله، معمولا ریشه موهای‌ ابرو پس از کنده‌شدن برای مدت بیشتری در فاز استراحت فرو می‌روند و دیرتر رشد می‌کنند، بنابراین اگر مدام ابروها را با موچین بردارید، ممکن است پس از مدتی قسمت‌های خاصی از آن خالی شود و مجبور باشید زمان زیادی را برای پر‌شدن دوباره آن وقت صرف کنید.

پس اگر سابقه کم‌مویی دارید، بهتر است از خیر برداشتن ابروهایتان با موچین بگذرید و از تیغ و قیچی برای مرتب‌کردن ابروها استفاده كنید، زیرا هیچ مشکلی در رشد مجدد موها به وجود نخواهند آورد.

2- آیا اصلاح‌ موها با نخ (بندانداختن)، بهترین روش برای حذف موهای‌زائد صورت است؟

بله، اصلاح‌ سنتی با نخ، فقط برای سطوح صاف پوست که موهایی کرکی و نرم دارند، موثر است. با این روش می‌توانید مطمئن باشید موهای کرکی صورتتان حداقل طی سه هفته تا یک ماه آینده درنخواهند آمد، اما اصلاح موهای ساق پا، زیربغل و قسمت تناسلی با بند کار چندان عاقلانه‌ای نیست، چون معمولا موهای این ناحیه از پوست، ضخیم‌تر هستند و ممکن است در کنده‌شدن آنها، پوست بدن هم آسیب ببیند و محل ریشه موها دچار خونریزی شود.

3- آیا اصلاح‌ موها با تیغ یا ژیلت باعث ضخیم‌تر و تیره‌تر‌شدن آنها می‌شود؟

نه، وقتی موهای بدنتان را با تیغ می زنید، نوک ‌موها کاملا تیز و صاف می‌شوند و پوست بدن هم پس از شیو‌کردن موهای آن، زیباتر و روشن‌تر به نظر می‌رسد، به همین دلیل وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، احساس می‌کنید ضخیم‌تر و تیره‌تر شده‌اند.

با استفاده از روش الکترولیز می‌توان حداقل یکی دو ماه از شر موهای‌زائد خلاص شد

4- آیا لایه‌برداری مرتب پوست، بهترین روش برای پیشگیری از ایجاد موهای زیرپوستی است؟

بله، بسیاری از افراد، به خصوص آنهایی که پوست تیره‌تری دارند، از ایجاد موهای زیرپوستی پس از اصلاح‌ با روش‌های مختلف گله‌ می‌کنند. متخصصان پوست آمریکایی معتقدند ساده‌ترین راه برای رهایی از شر موهای زیرپوستی، لایه‌برداری مرتب پوست با روش‌های سنتی است.

شما می‌توانید ماهی 1 یا 2 مرتبه سلول‌های مرده پوستتان را در حمام و با استفاده از موادی مانند روشورهای سنتی یا شامپوهای حاوی مواد لایه‌بردار ماساژ دهید و با از بین‌بردن این سلول‌های مرده و سطحی پوست، از شر موهای زیرپوستی هم خلاص شوید.

5- آیا موم‌انداختن، ایمن‌ترین روش برای حذف موهای‌زائد تمامی قسمت‌های پوست است؟

وکس یا موم

نه، در این روش مقداری موم مذاب روی پوست قرار می‌گیرد و روی آن را با پارچه یا پدهای مخصوص می‌پوشانند. بعد از خنک‌شدن موم، پارچه را به سرعت از روی پوست برمی‌دارند تا موهای‌زائد همراه موم و پارچه از بدن کنده شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به شدت درباره عوارض این روش هشدار داده و اعلام کرده است که نباید از آن برای از بین‌بردن موهای‌زائد اطراف پستان، ناحیه تناسلی، ابروها، گوش و بینی استفاده کرد. موم‌انداختن گاهی می‌تواند باعث پاره‌شدن مویرگ‌های زیرپوست و حتی کنده‌شدن خود پوست هم شود.

بد نیست بدانید تا به حال موارد فراوانی از ابتلا به عفونت‌ها و حساسیت‌های مختلف پوستی به دلیل انجام این كار در تمام دنیا گزارش شده است.

6- آیا اصلاح موها با روش موم‌انداختن برای افرادی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک هستند، ممنوع است؟

بله، برخی داروها مانند انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خوراکی‌ای که برای درمان آکنه‌های پوستی استفاده می‌شوند، پوست را نازک و حساس می‌کنند و حذف موهای‌زائد با این روش می‌تواند پارگی پوست و رگ‌های زیرپوستی را به دنبال داشته باشد.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است پیش از انتخاب روشی مناسب برای حذف موهای‌زائد بدنتان، با یک متخصص پوست مشورت کنید، یا از ایمن‌ترین روش که همان شیوكردن با تیغ است، استفاده كنید.

لیزر موهای‌زائد تخصص می‌خواهد و باید در مراکز درمانی معتبر و تحت‌نظر متخصص پوست انجام‌شود

7- آیا حذف موهای‌زائد در حجم بالا با روش الکترولیز، ممکن است؟

نه، در روش الکترولیز، با فرو‌کردن سوزنی بسیار نازک در ریشه موها و سوزاندن آنها به وسیله برق، موهای‌زائد از بین می‌‌روند. این روش معمولا برای از بین‌بردن موهای کم موثر است، چون حذف موها باید تک به تک انجام شود. الکترولیز معمولا درد چندانی ندارد، اما باید برای پیشگیری از عفونت یا متورم‌شدن ناحیه تا 24 ساعت، از حمام ‌رفتن یا آب‌زدن به پوست خودداری كرد.

با استفاده از روش الکترولیز می‌توان حداقل یکی دو ماه از شر موهای‌زائد خلاص شد، این را گفتیم که بدانید الکترولیز یک روش موقت برای حذف موهای‌زائد است. ضمن اینکه اگر در این روش سوزن آلوده و غیربهداشتی استفاده شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی افزایش خواهدیافت، بنابراین بهتر است این کار را حتما در مراکز و کلینیک‌های بهداشتی و درمانی و تحت‌نظر متخصص پوست انجام دهید نه در آرایشگاه‌ها.

8- آیا لیزر‌کردن موهای‌زائد زیربغل خطری ندارد؟

نه. لیزر موهای زائد در قسمت‌هایی از بدن که پوست نازک‌تری دارد، موثرتر است، بنابراین قسمت‌های زیربغل، چانه و بیکینی از بهترین بخش‌های پوست برای لیزر‌ موهای‌زائد هستند.

لیزر، یکی از روش‌های دائمی برای از بین‌بردن موهای‌زائد است که معمولا بین 4 تا 6 جلسه طول می‌کشد. فقط حواستان باشد که لیزر موهای‌زائد تخصص می‌خواهد و باید در مراکز درمانی معتبر و تحت‌نظر متخصص پوست انجام‌شود.

آسیب، قرمزی، التهاب و ورم پوست و حتی ناراحتی‌های چشمی فقط بخشی از عوارضی هستند كه در اثر سپردن کار لیزر موهای‌زائد به آرایشگران برای شما اتفاق می‌افتند.

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت - ندا احمدلو

مطالب مرتبط:

6 روش علیه موهای زاید

وکس صورت چیست؟

همه چیز درباره ی اپی ‌لیدی

محدودیت سنی برای لیزر مو نداریم

موهاى زائد و علل آن

درمان موهای زائد

رفع موهای زائد (1) و (2)

پُر مویی، مشکلی شایع در زیبایی

راهکارهایی برای از بین بردن موهای صورت

درباره موکن‌های برقی بیشتر بدانید

مومک برای پوست خطر دارد؟

درباره کرم های موبر چه می دانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.