تبیان، دستیار زندگی
هیجانات و عواطف در زندگی شخصی و خانوادگی از اهمیت فراوانی برخوردار است. می بایست هیجانات مثبت در محیط امن خانواده و میان فردی بیان و از طرف مقابل نیز پاسخ های مناسب دریافت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیچ و خم‌های ابراز علاقه


هیجانات و عواطف در زندگی شخصی و خانوادگی از اهمیت فراوانی برخوردار است. می بایست هیجانات مثبت در محیط امن خانواده و میان فردی بیان و از طرف مقابل نیز پاسخ های مناسب دریافت شود. این امر موجب نزدیک شدن اعضای خانواده و تفاهم بیشتر خواهد شد از طرفی دیگر باید روش درست ابراز هیجانات منفی را پیدا کرد تا مبادا به واکنش های افراطی مخرب تبدیل شود.

ابراز علاقه، محبت

مردم در طول زندگی خود هیجانات گوناگونی را احساس می کنند. این هیجانات ممکن است عواطف مثبت و خوشایندی باشد (همچون محبت، مهربانی، لطافت، حمایت، عشق، تسکین خاطر، خوشبختی و لذت)؛ یا هیجانات منفی و ناخوشایند (مانند: ترس، خشم، غمگینی، ناامیدی و افسردگی را).

از سوی دیگر، یکی از ابعاد زندگی زناشویی همانا پاسخ گویی و دلبستگی عاطفی است که تأثیر زیادی بر سلامت هیجانی و جسمی اعضای خانواده دارد. پاسخگویی و دلبستگی عاطفی یعنی میزان و گستره ی عاطفی و هیجانی افراد و میزان ابراز علاقه و اهمیت دادن خانواده به این هیجانات و عواطف. در این مورد کیفیت، کمیت و تناسب پاسخ های اعضای خانواده کانون توجه است. هر چه روابط بین زن و شوهر کارآمدتر باشد، هیجانات گسترده تر و پاسخ ها متناسب تر خواهد بود.

البته باید این نکته را متذکر شویم که نبود ارتباط و پاسخگویی عاطفی لزوماً نشان دهنده ی عدم عاطفه در فرد نیست. مردان معمولاً نسبت به زنان، تودارترند، به طوری که برخی از زنان از پاسخ گو نبودن همسرانشان نسبت به عواطف خوشایند از یک سو و پاسخ گویی هیجانی افراطی نسبت به هیجانات ناخوشایند در همسران خود از سویی دیگر، گلایه دارند.

میزان علاقه به یکدیگر و شیوه ی ابراز علاقه گستره ای از سبک های مختلف را شکل می دهد که از فقدان پاسخ گویی تا پاسخ گویی افراطی را دربر می گیرد. در فقدان پاسخ گویی و دلبستگی عاطفی، زن و شوهر هیچ علاقه یا پیوند عاطفی نسبت به یکدیگر ندارند و مانند دو غریبه با هم رفتار می کنند. در آن سوی ماجرا نیز همسرانی قرار دارند که آن قدر از لحاظ عاطفی و هیجانی درهم آمیخته هستند که مرزها مشخص نیست و گاهی روابط حتی مختل می شود. هر دوی این حالت ها ممکن است در زندگی موجب عدم رضایت، تفاهم کم و اختلاف شود.

اگر در احساس و ابراز هیجانات خود به شریک زندگیتان مشکل دارید، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

راهکارهایی برای ابراز هیجانات سالم

اگر در نشان دادن هیجانات سالم خود دچار مشکل هستید و همسرتان و حتی فرزندانتان از شما گلایه می کند و شما را بی عاطفه می نامند، روش های زیر می تواند کارساز باشد.

**هنگام ترک منزل یا بازگشت از سر کار، همسر خود را نوازش کرده، در آغوش بگیرید و وی را ببوسید. این رفتارها نشانه از توجه شما به همسرتان و بیانگر دلتنگی شما به خاطر دوری از اوست.

**فرزندان خود را در آغوش بگیرید و نوازش کنید. لمس شدن و دریافت محبت فیزیکی والدین برای فرزندان بسیار لذت بخش است و علاوه بر ایجاد رابطه مثبت بین والدین و فرزندان، باعث رشد عاطفی فرزندان نیز می شود.

**به هنگام فعالیت هایی مانند تماشای تلویزیون و صرف غذا در نزدیکی یکدیگر بنشینید. این قبیل رفتارها صمیمیت و گرمی روابط را افزایش می دهند و اوقات خوشی را در محیط خانواده رقم می زنند.

**برای اعضای خانواده هدایایی در مناسبت های مختلف تهیه کنید. این برخورد شما نیز نشان از توجه شما به اعضای خانواده و بخصوص همسرتان دارد.

از انجام وظایف توسط هر عضو خانواده، از وی تشکر کنید. تشکر از او به خاطر انجام درست وظیفه این حس را در وی ایجاد می کند که اعمالش برای دیگر اعضای خانواده مهم و شایان تقدیر است و آن را به یک وظیفه ی اجباری نمی بینند، در نتیجه، احساس همبستگی با خانواده را بیشتر حس خواهد کرد

**محبت خود را کلام هم ابراز کنید. محبت کلامی در بسیاری از موارد از محبت فیزیکی کارسازتر است و افراد را بیشتر به هم جذب می کند. جملاتی چون دوستت دارم. برایم بسیار عزیز هستی، همیشه به فکر تو هستم و ... حتی اگر بارها تکرار شوند، جذابیت خود را از دست نمی دهند، به شرط آن که از صمیم قلب بیان شوند.

**از موفقیت های شغلی، تحصیلی و اجتماعی همسر و فرزندان خود تقدیر کلامی بکنید. این گونه رفتارها از جانب شما باعث دلگرمی طرف مقابل می شود و او تلاش بیشتری خواهد کرد تا موفقیت های بیشتری کسب کند.

**پس از انجام وظایف توسط هر عضو خانواده، از وی تشکر کنید. تشکر از او به خاطر انجام درست وظیفه این حس را در وی ایجاد می کند که اعمالش برای دیگر اعضای خانواده مهم و شایان تقدیر است و آن را به یک وظیفه ی اجباری نمی بینند، در نتیجه، احساس همبستگی با خانواده را بیشتر حس خواهد کرد.

راهکاریی برای ابراز درست هیجانات ناخوشایند

راهکارهای زیر به شما کمک می کند که اگر در بیان هیجانات ناخوشایند خود دچار مشکل هستید و این هیجانات را یا ابراز نمی کنید یا نباید افراطی واکنش نشان می دهید، روش مناسب اظهار عواطف خود را پیدا کنید.

**به یاد داشته باشید که ابراز هیجانات ناخوشایند نباید به برون ریزی افراطی منجر شود. بسیاری از افراد از بیان و بروز هیجانات ناخوشایند خود، مانند خصومت و خشم، امتناع می کنند؛ زیرا گمان دارند اگر این هیجانات را بروز دهند، واکنش هایشان شدید خواهد بود و دیگر نمی توانند خود را کنترل کنند. در حالی که سرکوب هیجانات ناخوشایند علاوه بر ایجاد مشکلات روانی و جسمی، گاهی باعث می شود که طرف مقابل نیز دستخوش هیجانات منفی شود. پس بیان احساسات و هیجانات ناخوشایند به صورت درست و کنترل شده قطعاً سودمند است.

پیچ و خم‌های ابراز علاقه

** هیجانات منفی و ناخوشایند طبیعی است. در بسیاری از موارد وقتی کسی متوجه می شود که همه دچار هیجانات ناخوشایند می شوند و حتی گاهی به خود حق می دهند که مثلاً عصبانی یا غمگین شوند، در ایجاد آرامش به فرد کمک شایانی می کند.

**موقعیت هایی را که احتمال بروز هیجانات ناخوشایند می رود پیش بینی کنید. به این ترتیب، این امکان کنترل هر چه بهتر هیجانات ناخوشایند را به دست می آورید و طبیعتاً می توانید واکنش مناسب را نیز پیش بینی کنید.

** قبل از هر کاری، به عواقب و پیامدهای ابراز هیجانات ناخوشایند خود بیندیشید. این کار خود نوعی آینده نگری است که باعث جلوگیری از ابراز شدید هیجانات ناخوشایند می شود.

**شیوه های درست ابراز هیجانات ناخوشایند را بیاموزید. مثلاً روش جرئت مندانه و محترمانه در این روش فرد ضمن ابراز هیجان ناخوشایند خود نسبت به موضوعی، به صورت محترمانه تقاضا و درخواست خود را نیز از طرف مقابل مطرح می کند.

** می توانید از همسر خود بخواهید هنگامی که میزان ابراز هیجانات ناخوشایند شما افزایش یافت به شما اطلاع دهد. در واقع زمانی که هیجانات خود را به صورت افراطی ابراز می کنید که شاید ادامه آن باعث کدورت شود، به وسیله قراردادی بین خودتان، علامتی مانند نگه داشتن دست، این پیام را به شما برساند که دیگر فراتر از این نروید. این راهکار در واقع هشداری است جهت جلوگیری از افراطی شدن واکنش شما.

**اگر در ابراز هیجانات ناخوشایند خود همچنان مشکل داشتید، به یک روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید. گاهی کنترل هیجانات نیاز به جلسات مشاوره دارد تا کسی بتواند راه ابراز درست هیجانات خود را یاد بگیرد. بنابراین، همواره می توانید از کمک متخصصین در این مورد استفاده کنید.

برای دیدن کلیپ زمان های ابراز علاقه ،کلیک کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : سپیده دانایی

مطالب مرتبط:

فن رفع دلخوری بین همسران

منازعات آدم و حوایی!!

تابلو خطرهای زناشویی

رمز پریشانی در زندگی زناشوئی

از تطبیق همسر تا زن ذلیلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.