تبیان، دستیار زندگی
بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها سهم آن‌ها از زندگی اجتماعی است. نه جایی دعوت می‌شوند و نه کسی به دیدنشان می‌رود. مردم از آن‌ها می‌ترسند و تا جایی که ممکن است دوری می‌کنند. در نهایت به گوشه‌گیری روی می‌آورند و کتمان حقیقت را بهترین راه می‌بینند. اما همواره این سؤ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سانسور ها ایدز می آورد!


بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها سهم ن‌ها از زندگی اجتماعی است. نه جایی دعوت می‌شوند و نه کسی به دیدنشان می‌رود. مردم از ن‌ها می‌ترسند و تا جایی که ممکن است دوری می‌کنند. در نهایت به گوشه‌گیری روی می‌ورند و کتمان حقیقت را بهترین راه می‌بینند. اما همواره این سۆال را با خود تکرار می‌کنند:«یا تنها گناهکاران جامعه‌ای ناگاه ما هستیم؟»


ایدز-روابط جنسی

بین مبتلایان به ویروس ایدز، افراد بسیاری هستند که بی‌خبر مبتلا شده‌اند. بیمارانی که قربانی یک بیماری بی‌رحم هستند و سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. پای درد و دل این افراد که بنشینی، از رنج ناآگاهی مردم می‌گویند. از جامعه‌ای که آن‌ها را از خود می‌راند. از سر کار اخراجشان می‌کند و کودکانشان را در مدرسه نمی‌پذیرد. از پزشکانی که حاضر به مداوایشان نیستند و خویشانی که به میهمانی دعوتشان نمی‌کنند. با این وجود بسیاری از آن‌ها دیگر نگران خود نیستند؛ بلکه نگران انفجار موج سوم ایدز در جامعه‌اند.

امروز دیگر از روزهایی که ایدز در ایران یک بیماری ناشناخته بود بسیار گذشته و کمتر کسی است که نام این بیماری را نشنیده باشد. با این حال آنچه جای نگرانی دارد، اطلاعات ناقص و نادرستی است که گاهی راجع به این بیماری وجود دارد و باعث می‌شود در پیشگیری از این بیماری اقدام مثبتی صورت نگیرد.

یکی از هشدارهایی که چند سال است در این رابطه داده می‌شود این است که اطلاع‌رسانی درباره موارد انتقال این ویروس کافی نیست. به ویژه از آنجا که روی انتقال از طریق رابطه جنسی تاکید نمی‌شود و این موضوع به دلایل گوناگون نادیده گرفته می‌شود،‌ کارشناسان نسبت به ورود موج سوم ابتلا به ایدز در کشور یعنی ابتلا از طریق مسائل جنسی ابراز نگرانی می کنند.

کارشناسان بر این باورند که چون رفتارهای جنسی به اندازه اعتیاد قابل کنترل نیست، اگر راه‌های مقابله با آن در جامعه به خوبی به کار گرفته نشود،‌ بعید نیست که این رفتارهای ناسالم جنسی در کشور ما نیز همچون سایر کشورهای جهان به اولین دلیل ابتلا به ایدز تبدیل شود

حالا در  آماری که از سوی اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام شده، باز هم روی افزایش موارد انتقال از طریق روابط جنسی تاکید شده است.

بنابر گزارش، تا کنون 3305 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و4562نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 5/46 درصد از مبتلایان به ایدزدر زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در سنین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

علل ابتلا به ایدز در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد (7/69 درصد)، رابطه جنسی (3/10 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (9/0 درصد) بوده است و راه انتقال در 1/18 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است ، اعتیاد تزریقی 1/66 درصد، برقراری روابط جنسی 7/20 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/2 درصد را تشکیل داده است.

ایدز

اما رئیس مرکز تحقیقات ایدز در این رابطه با بیان این که آمار موارد شناسایی شده ایدز در وزارت بهداشت بیانگر وضعیت این بیماری در کشور نیست، می‌گوید: به جز 23 هزار بیمار شناخته شده، حدود 100 هزار مبتلای ناشناخته داریم، از بین بیماران بنده نیز 99 درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند. مهمترین مسئله‌ای که از این آمار می‌توان استباط کرد، ‌افزایش شیوع جنسی بیماری ایدز است که در این آمار 10.3 درصد ذکر شده که البته واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از این است.

وی گفت: از بین بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند، اگر نگویم 100درصد، ‌99 درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شیوع جنسی ایدز حساس نشوند و اطلاع رسانی و برنامه ریزی کافی نداشته باشند، آینده نگران کننده‌ای خواهیم داشت.

موج سوم ایدز؛ بیخ گوش زنان و کودکان

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان داده‌های آماری، هشدار داده است که موج سوم ایدز در کشور آغاز شده است. هرچند آمارهای جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از کاهش تعداد موارد جدید ابتلا به ایدزخبر می‌دهند، ولی از طرف دیگر سهم انتقال جنسی در مبتلا کردن افراد جدید در حال افزایش است.

در سال 1389، ارتباط جنسی محافظت نشده، تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم را به این بیماری دچار کرده که از این بین 329 مورد شناسایی شده‌اند. همین مسئله خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور را پررنگ می‌سازد.

در این بین زنان و کودکان مهم‌ترین قربانیان موج سوم هستند. سهم زنان در جامعه آماری مبتلایان بیشتر شده است و کودکانی که با ویروس پا به این جهان می‌گذارند از حدود 14 مورد ابتلا به 38 مورد رسیده است.

از بین بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند، اگر نگویم 100درصد، ‌99 درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شیوع جنسی ایدز حساس نشوند و اطلاع رسانی و برنامه ریزی کافی نداشته باشند، آینده نگران کننده‌ای خواهیم داشت

نقش مردان در انتقال ایدز

بر اساس بیانیه ای ، مقامات بهداشتی هشدار دادند، مردانی كه به دنبال روابط نامشروع جنسی هستند به عنوان مهم ترین واسطه های انتشار و شیوع ایدز به ویژه در منطقه آسیا فعالیت می كنند. بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی كمیسیون ایدز در آسیا، رئیس یونیسف در اداره منطقه ای آسیا-اقیانوسیه اعلام كرد كه به طور تقریبی 75 میلیون مرد آسیایی به طور منظم و دائمی مشتری روابط نامشروع با حدود 10 میلیون زن آسیایی هستند كه این آمار برای شیوع ایدز در منطقه هشداردهنده و خطرناك است. در این منطقه بسیاری از زنان توسط شوهران شان كه در خارج از خانه روابط نامشروع و كنترل نشده دارند آلوده به ویروس ایدز می شوند در حالی كه بسیاری از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند و از همین طریق وقتی زنان از شوهران آلوده خود صاحب فرزند می شوند این بیماری به نسل آینده انتقال پیدا می كند.

ایدز در خانم های باردار

افزایش شمار زنان باردار مبتلابه ایدز

از همه عوامل شیوع ایدز كه بگذریم، افزایش شمار زنان باردار مبتلابه ایدز در كشور موضوعی است كه رئیس انجمن تحقیقات ایدز مطرح كرد. در حال حاضر كمتر از یك درصد كودكان از طریق مادر مبتلابه ایدز شده اند. تعداد كودكان مبتلابه ایدز به صورت كلی به دلیل كم بودن زنان مبتلابه ایذر نسبت به مردان در سطح كشور كم است اما با همین ارقام نیز باید نگران شد.

کارشناسان بر این باورند که چون رفتارهای جنسی به اندازه اعتیاد قابل کنترل نیست، اگر راه‌های مقابله با آن در جامعه به خوبی به کار گرفته نشود،‌ بعید نیست که این رفتارهای ناسالم جنسی در کشور ما نیز همچون سایر کشورهای جهان به اولین دلیل ابتلا به ایدز تبدیل شود.

سانسور در اطلاع‌رسانی و ادامه یک فاجعه

پیش از این اعتیاد مهم‌ترین دلیل ابتلا به ویروس ایدز محسوب می‌شد و رفتارهای محافظت نشده جنسی در مرحله دوم قرار داشت. اما به نظر می‌رسد که عامل دوم یعنی رفتارهای جنسی به سرعت در حال نزدیک شدن به عامل نخست است. کارشناسان بر این باورند که چون عامل دوم به اندازه اعتیاد قابل کنترل نیست، اگر راه‌های مقابله با آن در جامعه به خوبی به کار گرفته نشود،‌ بعید نیست که این رفتارهای ناسالم جنسی در کشور ما نیز همچون سایر کشورهای جهان به اولین دلیل ابتلا به ایدز تبدیل شود.

بسیاری از محققان اطلاع‌رسانی، برنامه‌های مقابله و پیشگیری را در مقابله با تهدید بزرگی که کمین است، ناچیز قلمداد می‌کنند. رئیس مرکز تحقیقات ایدز نیز معتقد است که ایران تا کنون هیچ گونه موفقیتی در کنترل رفتارهای پرخطر جنسی به دست نیاورده است و در شرایط فعلی با محدودیت در ارائه اطلاعات نمی‌توان از کنترل ایدز صحبت کرد.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1-روزنامه اعتماد / 2- خبرآنلین / 3- فرارو