تبیان، دستیار زندگی
آرایش زنان در خیابانها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباسهای محرک چه صورتی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا چادر ریشه ی دینی و قرآنی دارد؟

چادر مشکی


واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم(علیهم السلام) و نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است.


کلمه ی چادر واژه ای است که به دو صورت«چادُر و چادَر»  به کار رفته و مترادف آن در زبان عربی، «جلباب»  است. چادر با وقارترین و بارزترین نمود عینی پوشش زن مسلمان است که سراسر بدن او را می پوشاند. این حجاب برتر ریشه در قرآن هم دارد.

خداوند متعال خطاب به پیامبرش فرموده است: (یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لاَِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُۆْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یۆْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً): ای پیغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مۆمنان بگو که خویشتن را با چادر خود بپوشانند، که این کار برای آن ها بهتر است، تا به عفت و حریت شناخته شوند و از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند: و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.

«جلابیب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتاب های لغت معتبر، مثل لسان العرب، به «ملحفه» معنا شده است و ملحفه پوششی گسترده است که زن خود را در آن می پیچد. علامه طباطبایی در کتاب المیزان در ذیل همین آیه شریفه، جلباب را لباسی می داند که زن با آن تمام بدن خود را می پوشاند.

و در اینجا پرسش و پاسخ هایی را در مورد حجاب که از مراجع عظام پرسیده شده مرور می کنیم:

سوال: آرایش زنان در خیابانها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباسهای محرک چه صورتی دارد؟

آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

حرام است.

آیت الله بهجت(ره):

حرام است.

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله):

بدون شک جایز نیست.

آیت الله تبریزی(ره):

جایز نیست.

آیت الله سیستانی(دام ظله):

جایز نیست.

سوال: پوشیدن جوراب نازک برای خانمها در مقابل نامحرم چه صورتی دارد؟ آیا با پای بدون جوراب، حضور در مقابل نامحرم جایز است؟

آیت الله خامنه ای(دام ظله):

جوراب نازک اگر به گونه ای باشد که جوراب محسوب نمی شود، حضور با چنین جورابی در حضور نامحرم جایز نیست.

آیت الله بهجت(ره):

خیر، جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله):

الف: اگر به قدری نازک باشد که پای آنها معلوم باشد برای پوشیدن کافی نیست.

ب: سزاوار است کف و روی پای خود را نیز بپوشاند.

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

هیچ یک از دو مورد جایز نیست.

آیت الله سیستانی(دام ظله):

جایز نیست.

آیت الله سبحانی(دام ظله):

جایز نیست.

سوال: پوشیدن مانتوهای کوتاه، تنگ و رنگارنگ با رنگهای روشن که جلب نظر نامحرم را می کند چه صورت دارد؟

آیت الله بهجت(ره):

هر چه جلب نظر نامحرم کند، جایز نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

با فرض اینکه نظر نامحرم را جلب کند در مرآ و منظر نامحرم جایز نیست.

آیت الله تبریزی(ره):

چنانچه زن لباسی بپوشد که زینت حساب شود، باید آن لباس را هم از نامحرم بپوشاند.

آیت الله سیستانی(دام ظله):

لازم است که آن را از نامحرم بپوشانند.

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله):

در صورتی که تنگ و چسبان و زینتی نباشد و تمام بدن زن به جز گردی صورت و دستها تا مچ پوشیده باشد، اشکالی ندارد ولی چادر حجاب برتر است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت حوزه

جهان نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.