تبیان، دستیار زندگی
انگلستان، ۱۱ بار درخواست دسترسی به اطلاعات افراد را نموده و در ۱۸ درصد موارد هم این درخواست ها منجر به افشای اطلاعات اشخاص شده است. طی سال های اخیر ارائه اطلاعات شخصی کاربران خدمات گوگل، مایکروسافت، توییتر و فیس بوک به شرکت های خصوصی به یک روال در جهان غر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توییتر اطلاعات شما را می فروشد؟!


انگلستان، 11 بار درخواست دسترسی به اطلاعات افراد را نموده و در 18 درصد موارد هم این درخواست ها منجر به افشای اطلاعات اشخاص شده است. طی سال های اخیر ارائه اطلاعات شخصی کاربران خدمات گوگل، مایکروسافت، توییتر و فیس بوک به شرکت های خصوصی به یک روال در جهان غرب مبدل شده است.

تویتر

توییتر (Twitter) که از بزرگترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی است در گزارشی افشا کرده که بین ماه های ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی مقامات آمریکایی 679 بار از این شرکت خواسته اند تا اطلاعات مربوط به حساب های کاربری و فعالیت های مختلف کاربران آنها را در اختیار آنان قرار دهد.علاوه بر این، اطلاعات حساب های کاربری 948 کاربر هم به طور تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته و 75 درصد از این بررسی ها منجر به ارائه بخشی یا همه اطلاعات کاربران آن حساب کاربری خاص به دولت آمریکا شده است .ارائه اطلاعات شخصی کاربران به دولت ها محدود به کاخ سفید نیست. دولت انگلیس و برخی دولت های اروپایی هم در زمینه نقض حریم شخصی کاربران فعال بوده اند. به عنوان مثال انگلستان، 11 بار درخواست دسترسی به اطلاعات افراد را نموده و در 18 درصد موارد هم این درخواست ها منجر به افشای اطلاعات اشخاص شده است. طی سال های اخیر ارائه اطلاعات شخصی کاربران خدمات گوگل، مایکروسافت، توییتر و فیس بوک به شرکت های خصوصی به یک روال در جهان غرب مبدل شده است.

"توییتر" تنها سرویسی نیست که چنین محدودیت ‌هایی را اِعمال کرده است. سال پیش، گوگل هم اعلام کرد که از شرکت ‌هایی که استفاده ی بسیار زیادی از نقشه ی گوگل می‌ کنند، پول خواهد گرفت

این در حالی است که چندی پیش، توسعه‌ دهندگان و کاربران سایت "توییتر" از تغییراتی که اخیراً این شرکت برای ایجاد برنامه‌ های کاربردی توسط شرکت ‌های دیگر اعمال کرده است، عصبانی هستند .به گزارش بی ‌بی ‌سی (BBC)، شرکت ‌هایی چون توییتر و گوگل در کنار خدمات خود، معمولاً امکاناتی را فراهم می ‌کنند تا توسعه ‌دهندگان با استفاده از آنها بتوانند نرم‌ افزارهای کاربردی دیگری را ایجاد کنند. اخیرا توییتر اعلام کرده که هر برنامه کاربردی یا اپلکیشنی (Application) که با همین روش تولید شود، در صورتی که بیش از صد هزار کاربر داشته باشد، نیاز به اجازه‌ نامه صریح این شرکت دارد. اپلکیشن‌ هایی که در حال حاضر بیش از این مقدار کاربر داشته باشند، تنها اجازه رشد تا دویست درصد را دارند.

در گزارشی افشا کرده که بین ماه های ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی مقامات آمریکایی 679 بار از این شرکت خواسته اند تا اطلاعات مربوط به حساب های کاربری و فعالیت های مختلف کاربران آنها را در اختیار آنان قرار دهد

منتقدان معتقدند که این سیاست تازه توییتر، نوآوری توسعه‌ دهندگان را از بین خواهد برد. -این موضوع به ظاهر، در پی تغییراتی در رابط برنامه ‌نویسی نرم ‌افزار (API) توییتر رخ داده است اما آیا به راستی حقیقت امر همین است؟- این گونه رابط‌ ها اجازه می‌ دهند تا بخش‌ های مختلف برنامه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در عین حال به ‌اشتراک‌ گذاری محتوا بین اپلکیشن ‌ها ممکن می‌ شود. رابط برنامه‌ نویسی توییتر در بین برنامه ‌نویسان و توسعه ‌دهندگان این گونه نرم‌ افزارها و اپلیکیشن ‌ها بسیار محبوب است و منجر به تولید سرویس ‌های محبوبی چون توییت ‌پیک شده است. این تغییرات کاربران را چندان تحت تأثیر قرار نمی ‌دهد اما روی فعالیت توسعه‌ دهندگان مۆثر خواهد بود.

تویتر

"مایکل سیپی"، مدیر محصولات مصرفی "توییتر کلیک" نوشته است: "اگر شما در حال ساخت نرم ‌افزاری بر پایه ی توییتر هستید که از صفحات تایم‌ لاین توییتر، تنظیمات حساب کاربری و پیام‌ های خصوصی و موارد مشابه استفاده می ‌کند که API را به کار می‌ گیرند، در صورت جذب بیش از صد هزار کاربر نیازمند اجازه‌ نامه ما هستید." "مارکو آرمنت"، بنیانگذار سرویس محبوب "اینستاپیپر کلیک" در وبلاگ خود می ‌نویسد: "توییتر هر زمان که بخواهد می ‌تواند بگوید که اپلیکیشن شما به نحوی قوانینش را زیر پا گذاشته است یا می ‌تواند با افزودن بندی به موافقتنامه خود باعث شکسته شدن قانون توسط اپلیکیشن شما شود و دسترسی به رابط برنامه‌ نویسی نرم ‌افزار را قطع کند  در واقع توییتر با در پیش گرفتن این روند اِشرافی کامل بر امور کاربران خود یافته و اعمال آنها را کنترل می کند. "البته آنها همیشه در موضع قدرت بوده ‌اند اما در حال حاضر می ‌دانیم که آنها در مواردی از آن استفاده خواهند کرد که ما با آنها موافق نیستیم." "من مطمئنم که دیگر کسب و کاری را بر اساس توییتر راه‌ اندازی نخواهم کرد و حتی یک مورد کوچک و بی ‌اهمیت را هم نخواهم ساخت.

"توییتر" تنها سرویسی نیست که چنین محدودیت ‌هایی را اِعمال کرده است. سال پیش، گوگل هم اعلام کرد که از شرکت ‌هایی که استفاده ی بسیار زیادی از نقشه ی گوگل می‌ کنند، پول خواهد گرفت.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / انعکاس آنلاین