تبیان، دستیار زندگی
عربستان سعودی در سایه فروش نفت و هم‌سویی با سیاست های غرب و آمریکا، تبدیل به کشوری به اصطلاح تاثیرگذار در منطقه شده است در حالی که تنش‌های این کشور با همسایگانش رو به فزونی گذاشته و در کنار مسایل داخلی این کشور شرایط نامطلوبی را برای آینده عربستان پدید آو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داربی سرخابی‌ها از نگاه آمار


 داربی شماره 75 در حالی روز جمعه بار دیگر شیرینی مصاف سنتی سرخابی‌ها را زیر زبان فوتبالی‌ها می‌آورد كه نه استقلال و نه پرسپولیس با وجود تیم‌های خوبی كه برای فصل جدید بسته‌اند هنوز نتوانسته‌اند انتظارهای هواداران پرشمار خود را برآورده كنند.

داربی

پرسپولیس با قرار گرفتن در رده شانزدهم و باخت در آخرین بازی و استقلال هم با حضور در رتبه نهم و تساوی در دیدار ماقبل داربی گام به این میدان می‌گذارند. هرچند گفتن این جمله كه "در داربی تهران جایگاه دو تیم در جدول و شرایط آنها پیش از داربی اهمیت چندانی ندارد" كمی كلیشه‌ای و تكراری می‌نماید، اما همین كه توجه كنیم استقلال سال گذشته در شرایطی داربی رفت را با دو گل از پرسپولیس برد كه در بازی قبل از آن مغلوب تراكتورسازی شده بود و همین اعتقاد به این جمله كلیشه‌ای را بیشتر می‌كند!

در فاصله دو روز مانده به دیدار مجدد دو رقیب سنتی فوتبال ایران بد نیست نگاهی به برخی آمار و ارقام جالب از رویارویی‌های این دو تیم داشته باشیم.

* بیشترین حضور در داربی در اختیار علی پروین با 20 بازی است و پس از آن محمود فکری با 18 بازی در رتبه دوم قرار دارد.

* موفق ترین مربی پرسپولیس در داربی علی پروین بوده که طی 25 بازی 6 برد، 13 مساوی و 6 شکست کسب کرده و در آن سو منصور پورحیدری طی 18 بار مربیگری استقلال 6 برد، 8 تساوی و 4 شکست در كارنامه خود ثبت كرده است.

* ورزشگاه آزادی 58 بار میزبان این بازی بوده است. 14 بازی هم در ورزشگاه شیرودی (امجدیه سابق) برگزار شده، 1 بازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز و 1 بازی هم در ورزشگاه آزادی بندرعباس انجام شده است.

* بیشترین فاصله ای که بین دو برد یکی از دو تیم افتاده است 11 بازی است که تیم پرسپولیس از بازی سی و یکم تا چهل و دوم نتوانست استقلال را شکست بدهد( یعنی برابر با 3106 روز)

* بازیکنانی که در داربی سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را دارند، بیشتر از 10 نفر هستند اما در این میان مهدی هاشمی نسب، غلامرضا فتح آبادی و شاهرخ بیانی از جمله بازیکنانی هستند که برای هر دو تیم گلزنی کرده‌اند.

* بهترین گلزنان استقلال علی جباری و غلامحسین مظلومی با 5 گل و عباس مژدهی با 4 گل هستند.

* بهترین گلزنان پرسپولیس نیز صفر ایرانپاک با 7 گل، حسین کلانی با 6 گل و همایون بهزادی و مهدی هاشمی نسب با 4 گل هستند.

بازیکنانی که در داربی سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را دارند، بیشتر از 10 نفر هستند اما در این میان مهدی هاشمی نسب، غلامرضا فتح آبادی و شاهرخ بیانی از جمله بازیکنانی هستند که برای هر دو تیم گلزنی کرده‌اند

* علی جباری و غلامحسین مظلومی برای استقلال و حسین کلانی، ایرج سلیمانی، صفر ایرانپاک، شاهرخ بیانی و هادی نوروزی هم برای پرسپولیس، بازیکنانی هستند که توانسته‌اند در یک بازی دو گل بزنند.

* صفر ایرانپاک و مهدی هاشمی نسب از پرسپولیس و فرهاد مجیدی از استقلال سه بازیکنی هستند که در سه بازی متوالی گلزنی کرده‌اند.

* همایون بهزادی و ایمون زاید تنها بازیکنانی هستند که توانسته‌اند در یک بازی 3 گل بزنند و هت‌تریك كنند.

* عیسی ترائوره نخستین بازیكن خارجی شهر‌آورد بوده كه تا به حال موفق به گلزنی شده است. ایمون زاید هم تنها بازیكن خارجی است كه توانسته در داربی هت‌تریك كند.

* پرگل ترین بازی مربوط به داربی معروف شهریور 1352 است كه طی آن پرسپولیس با نتیجه 6 بر صفر استقلال را شكست داد.

* بیشترین مصاف دو تیم در یك سال به سال 1390 مربوط است كه در آن سرخابی‌ها 5 بار به مصاف هم رفتند. حاصل این بازی‌ها 3 برد برای استقلال، یك پیروزی برای پرسپولیس و یك تساوی بود.

داربی

* مسعود مژدهی، صمد مرفاوی، غلامرضا عنایتی، امیدرضا روانخواه و فرهاد مجیدی برای استقلال و حسین کلانی، همایون بهزادی، ادموند بزیک و محسن خلیلی هم برای پرسپولیس در دو بازی متوالی موفق به گلزنی شده‌اند.

* محمود فکری با 12 بار کاپیتانی استقلال در دیدار دو تیم رکورد دار است. پس از او علی جباری با 11 بار کاپیتانی و همایون بهزادی با 9 بار كاپیتانی در رتبه های بعد قرار دارند.

* احمدرضا عابدزاده 13 بار در مصاف‌ سرخابی‌ها حضور داشته و در یك ركورد جالب در هیچ کدام از این بازی‌ها چه با پیراهن استقلال و چه با پیراهن پرسپولیس شکست نخورده است. مهدی هاشمی نسب نیز از این نظر آماری شبیه به عابدزاده دارد و در 9 داربی بازی كرده که در هیچ یك بازنده از زمین خارج نشده است.

* اما ركورد جالب دیگر در این زمینه مربوط به مهدی مهدوی‌كیا است كه تا به حال 4 بار در دیدار سنتی سرخابی‌ها حضور داشته و در هر 4 مسابقه با پرسپولیس پیروز شده است! او به احتمال فراوان در داربی 75 نیز برای تیمش به میدان خواهد رفت.

* تاكنون سه بازیکن بازی داربی را برای بازی خداحافظی خود انتخاب کرده‌اند که هر سه بازیکن از تیم پرسپولیس بوده‌اند. جعفر کاشانی در سال 51، محمد دادگان در سال 61 و فرشاد پیوس در سال 76.

* اکبر کارگرجم مدافع آبی‌ها در 15 بازی متوالی داربی بازی کرده كه یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود.

* در تاریخ داربی 32 داور خارجی قضاوت كرده‌اند که از این بین 10 داور از آسیا و 22 داور از اروپا بوده‌اند.

* سریعترین گل تاریخ داربی در ثانیه 37 بازی پنجاه و سوم توسط علی سامره برای استقلال به ثمر رسید.

* دیرهنگام ترین گل تاریخ داربی به وسیله اسماعیل شریفات در دقیقه 105 داربی شماره 73 زده شده است.

* 14 بازی از 74 بازی برگزار شده با تساوی بدون گل به پایان رسیده است.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا