تبیان، دستیار زندگی
در ایران ثبت ازدواج غیرمسلمانان باید در دفاتر مخصوص پیروان آن دین ثبت ‌شود. اما جالب است بدانید که در بخش آداب و سنن و سبك اجرای عروسی، همه چیز تابع فرهنگ مرسوم ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت ازدواج اقلیت‌های دینی


در ایران ثبت ازدواج غیرمسلمانان باید در دفاتر مخصوص پیروان آن دین ثبت ‌شود. اما جالب است بدانید که در بخش آداب و سنن و سبك اجرای عروسی، همه چیز تابع فرهنگ مرسوم ایران است. از خواستگاری تا حنابندان و بله‌برون و حتی مراسم عروسی همه چیز همان عروسی فرهنگ ایرانی است.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید پیروان دیگر دین‌های آسمانی، چه مقدماتی برای عقد و ازدواج‌شان دارند و این اتفاق چطور برایشان می‌افتد:

ثبت ازدواج اقلیت‌های دینی

ثبت ازدواج زرتشتی‌ها

پروسه ثبت ازدواج یك ایرانی زرتشتی با سایر ایرانیان متفاوت نیست. تنها، از آنجا كه در دین ما مهریه وجود ندارد، در ستون صداق كه محل نوشتن میزان صداق و مهریه است، مواد آیین نامه زرتشتیان منظور می‌‌شود.

بین زرتشتیان فرهنگی حاكم است كه هر محلی موبد خاص خودش را دارد. موبد ممکن است هم عقد جاری كند و هم آن را ثبت كند. اما اصولا خطبه عقد را همان روحانی محل جاری می‌كند و بعد برای ثبت به دفتر ثبت ازدواج معرفی می‌كند.

ثبت ازدواج كلیمیان

عقد ازدواج کلیمیان توسط روحانی دارای صلاحیت جاری می‌شود. جاری شدن صیغه‌ عقد یك مرحله از عقد زوجیت است. در كنار آن باید به دفاتر ثبت ازدواج مثل دفاتر ثبت ازدواج مسلمانان مراجعه و ازدواج ثبت شود. در صورتی عقدی رسمی محسوب می‌شود كه هر دو مرحله انجام شده باشد، هم جاری شدن خطبه‌ عقد و هم ثبت در دفتر ازدواج رسمی.

در جریان خطبه‌ عقد دعاهایی از تورات را عروس و داماد تكرار می‌كنند و از طرفین تعهداتی گرفته می‌شود و طرفین متعهد به وفاداری می شوند. مسائل اختصاصی شرعی پیروان مختص در همین مسائل عقد ازدواج و برخی مسائل احوال شخصیه است.

در سایر مسائل همچون نگهداری از فرزندان و سرپرستی كودكان، كلیمیان نیز تابع قوانین مملكتی بوده و مسئولیت و وظیفه‌ طرفین توسط قاضی دادگاه و طبق قوانین مملكتی كشور جمهوری اسلامی ایران تعیین تكلیف می‌شود، اما مساله طلاق، یک مساله‌ شرعی محسوب می‌شود و توسط روحانی صلاحیتدار انجام می‌شود.

صیغه‌ طلاق در حضور طرفین و توسط روحانی جاری می‌شود. نكته‌ حائز اهمیت در این خصوص این است كه جاری‌شدن صیغه‌ طلاق به صورت غیابی در دین یهود وجود ندارد. در بین كلیمیان نیز مهریه معمول است، معمولا در قبال جهیزیه‌ای كه زن می‌آورد مهریه‌ای تعیین و در دفتر ازدواج هم ثبت می‌‌شود.

ثبت ازدواج ارامنه

طبق قانون مصوب سال 1363 قواعد ازدواج مسیحیان پروتستان ایران تعیین و به تصویب مقامات روحانی و هیات های مدیره کلیساهای پروتستان رسیده است كه بخش‌هایی از آن از این قرار است:

ـ انجام تمام تشریفات قانونی مربوط به ازدواج باید صورت گیرد.

ـ ازدواج یا زناشویی در مسیحیت، یك عقد دائمی و عهد و پیمان مقدس كلیسایی، اجتماعی و خانوادگی است. ازدواج باید توسط مقام روحانی یعنی كشیش با رعایت قواعد و عادات متداول كلیسایی و در حضور سه شاهد و دو معرف انجام یابد.

در بخش آداب و سنن و سبك اجرای عروسی، همه چیز تابع فرهنگ مرسوم ایران است. از خواستگاری تا حنابندان و بله‌برون و حتی مراسم عروسی

.ـ قبل از انجام مراسم ازدواج، عاقد باید دقت نماید كه كلیه شرایط مراعات شده و تمامی مدارك لازم، تهیه و تسلیم كلیسا و دفتر رسمی ازدواج شده‌ باشد.

ـ پس از انجام مراسم ازدواج باید نام و مشخصات زن و شوهر و شروط ازدواج در دفتر مخصوص كلیسا و دفتر رسمی ازدواج كلیسا، طبق قوانین و مقررات كشور به ثبت برسد.

ـ سر دفتر ازدواج كلیسایی مكلف است پس از انجام تشریفات قانونی، سند ازدواج یا عقدنامه را در دو نسخه تهیه كرده و یك نسخه از عقدنامه را به شوهر و نسخه دیگر را به زن تحویل دهد.

فرآوری: الهام مرادی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.