تبیان، دستیار زندگی
این جایزه ادبی که هر سال فقط به نویسندگان انگلیسی زبان جایزه خود را می‌دهد و از این جهت بسیار متکبرانه اقدام می‌کند. این جایزه ادبی ادعا دارد که جامع‌نگر است و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به بررسی آثار ادبی می‌پردازد اما این ادعاها به قدری مضحک هستند که هر شخص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوگیری امپریالیستی جایزه من بوکر!


این جایزه ادبی که هر سال فقط به نویسندگان انگلیسی زبان جایزه خود را می‌دهد و از این جهت بسیار متکبرانه اقدام می‌کند. این جایزه ادبی ادعا دارد که جامع‌نگر  است و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به بررسی آثار ادبی می‌پردازد اما این ادعاها به قدری مضحک هستند که  هر شخصی می‌تواند به راحتی آنها را انکار کند.


سوگیری امپریالیستی جایزه من بوکر!

انتقاد نویسنده اسکاتلندی از جایزه ادبی «من بوکر»/ این جایزه سوگیری امپریالیستی دارد

اروین ولش نویسنده اسکاتلندی در حاشیه نمایشگاه کتاب ادینبورگ با انتقاد شدید از جایزه ادبی «من بوکر» گفت: جایزه ادبی «من‌ بوکر» سمت و سوی امپریالیستی دارد.

به نقل از نیویورک دیلی نیوز، اروین ولش نویسنده اسکاتلندی در حاشیه نمایشگاه کتاب ادینبورگ با انتقاد شدید از جایزه ادبی «من بوکر» گفت: جایزه ادبی «من‌ بوکر» سمت و سوی امپریالیستی دارد. برندگان این جایزه مدام میان نویسندگان طبقه بالای انگلیس و شهروندان مستعمره‌های قدیمی انگلیس در چرخش هستند تا به این نشان ادبی اعتبار و مشروعیت ببخشند.

ولش که به کرات از واژگان اسکاتلندی در رمان‌های استفاده می‌کند در ادامه گفت: گردانندگان این جایزه ادبی حتی زحمت انتقاد از نویسندگان ضد اسکاتلندی را به خود نمی‌دهند که این نشان «غرور»، «خود برتر بینی» و «انحطاط روشنفکری» آنهاست.

ولش همچنین گفت: این جایزه ادبی که هر سال فقط به نویسندگان انگلیسی زبان جایزه خود را می‌دهد و از این جهت بسیار متکبرانه اقدام می‌کند. این جایزه ادبی ادعا دارد که جامع‌نگر  است و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به بررسی آثار ادبی می‌پردازد اما این ادعاها به قدری مضحک هستند که  هر شخصی می‌تواند به راحتی آنها را انکار کند.

پیش از این نیز خولیان بارنس در انتقاد خود از جایزه «من بوکر» آن را «دبرنا» خوانده بود و بحث‌های مختلفی را دامن زده بود.

جایزه «من بوکر» در سال 1968 تاسیس شد و از آن به بعد هر ساله یکی از رمان‌های نوشته شده به زبان انگلیسی را به عنوان برنده این جایزه ادبی اعلام می‌کند. تا به حال در میان  برندگان اعلام شده  این جایزه تنها یک اسکاتلندی حضور داشته است.

نامزد‌های جایزه بوکر سال 2010

فهرست اسامی 12 نامزد اولیه‌ی جایزه معتبر ادبی بوکر چندی پیش اعلام شد. نامزد‌های اولیه‌ی جایزه بین‌المللی بوکر 2012 در حالی معرفی شدند که در این فهرست 12 نفره نام ‌نویسندگان سرشناسی چون «هیلاری منتل» و «آلیسون مور» به چشم می‌خورد.

اسامی شش نامزد‌ نهایی این جایزه‌ی ادبی روز یازدهم سپتامبر اعلام می‌شود و برنده جایزه 50 هزار پوندی بوکر روز شانزدهم اکتبر معرفی خواهد شد.

جایزه‌ی ادبی «من بوکر» که به نام جایزه‌ی بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا است که هر سال به بهترین رمان نوشته شده به زبان انگلیسی به قلم نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع و ایرلند تعلق می‌گیرد. رمان‌ها باید در سال اهدای جایزه برای نخستین‌بار در انگلستان منتشر شده باشند و ناشر آن‌ها نویسندگان‌شان نباشند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مسن‌ترین نویسنده این فهرست «مایکل فراین» 78 ساله است و «ند بومان» 27 ساله جوان‌ترین نویسنده‌ی نامزد بوکر امسال لقب گرفته است.

سوگیری امپریالیستی جایزه من بوکر!

فهرست 12 نفری نامزد‌های اولیه‌ی بوکر 2012 به قرار زیر است:

نیکولا بارکر با کتاب «زوزه‌ها»

ند بومان با رمان «تصادف از راه دور»

آندره برینک با اثر «فیلیدا»

تن توان انگ با کتاب «Skios»

راشل جویس با اثر «زیارت احتمالی هارولد فرای»

دبورا لوی با رمان «خانه شناور»

هیلاری منتل با کتاب «بالا‌آوردن بدن‌ها»

آلیسون مور با کتاب «فانوس دریایی»

ویل سلف با اثر «چتر»

جیت تاییل با کتاب «نارکوپولیس»،

و سم تامپسون با کتاب «شهر انجمنی»

یکی از اعضای هیات داوران این جایزه‌ی مهم ادبی، ماندگار‌بودن آثار امسال را تضمین کرد و گفت که داوران حداقل دوبار هریک از آثار ارسال شده را مورد بررسی قرار داده‌‌اند.

«سر پیتر»، «دان استیونز»، «متیو کراولی»، «دینا برچ»، «آماندا فورمن» و «بهارات تاندو» اعضای هیات داوران بوکر امسال هستند.

سال گذشته «جولیان بارنز» با کتاب «حس یک پایان» موفق شد جایزه‌ی بوکر را از آن خود کند. رمان بارنز پس از بردن بوکر به فروشی 100 هزار نسخه‌ای دست پیدا کرد.

جایزه‌ی ادبی «من بوکر» که به نام جایزه‌ی بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا است که هر سال به بهترین رمان نوشته شده به زبان انگلیسی به قلم نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع و ایرلند تعلق می‌گیرد. رمان‌ها باید در سال اهدای جایزه برای نخستین‌بار در انگلستان منتشر شده باشند و ناشر آن‌ها نویسندگان‌شان نباشند.

برنده‌ی نهایی جایزه‌ی «بوکر» 50 هزار پوند (80 هزار دلار و 530 سنت) و هر یک از نامزدهای نهایی، از جمله برنده، مبلغ 2500 پوند و چاپ نفیسی از کتاب خود را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منابع: خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجویان ایران