تبیان، دستیار زندگی
مایکروسافت به زودی ویندوز 8، جدیدترین سیستم عامل خود را روانه بازار خواهد کرد. سیستم عاملی متفاوت با آنچه که تا کنون تجربه کرده‌ایم. احتمالا خیلی‌ها به این سیستم عامل کوچ می‌کنند ولی این به معنی بد بودن سیستم عامل‌های پیشین مایکروسافت، علی الخصوص ویندوز 7
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند


مایکروسافت به زودی ویندوز 8، جدیدترین سیستم عامل خود را روانه بازار خواهد کرد. سیستم عاملی متفاوت با آنچه که تا کنون تجربه کرده‌ایم. احتمالا خیلی‌ها به این سیستم عامل کوچ می‌کنند ولی این به معنی بد بودن سیستم عامل‌های پیشین مایکروسافت، علی الخصوص ویندوز 7 دوست داشتنی نیست. شاید شما خود را یک ویندوزی خبره بدانید ولی این احتمال هم وجود دارد که برخی از امکانات عالی موجود در ویندوز را فراموش کرده باشید. در ادامه با هفت ویژگی فراموش شده ویندوز 7 و کارهای جالبی که با آنها می‌توان انجام داد، آشنا خواهید شد.

به کمک چند فایل عالی و قابل دانلود از اینترنت، شما می‌توانید به راحتی ویندوز 7 خود را تقویت کنید. قابلیت‌هایی بسیار خوبی برای این کار، در ویندوز 7 وجود دارد. قابلیت‌هایی که ممکن است تا به حال نامی‌ از آنها نشنیده باشید.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

شاید هم اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشید ولی توانایی‌های بالقوه آن‌ها را نشناسید. به همین دلیل است که شما اگر یک ویندوزی حرفه ای و متخصص باشید، باز هم ممکن است چیزهایی برای آموختن در ویندوز 7 برایتان وجود داشته باشد. در ادامه این هفت ویژگی فراموش شده را مرور می‌کنیم.

برنامه‌ریز کارها (Task Scheduler): انجام کارها به صورت خودکار

انجام خودکار همه کارها، یک شرط ساده است برای اینکه در دنیای دیجیتال پر بار و موثر باشیم. نرم‌افزار درون سیستمی‌ برنامه‌ریز (همانگونه که از نامش مشخص است)، می‌تواند کارهای کسل کننده و غیرجذاب را به سیستم عامل محول کرده و در برنامه زمانبدی شده، آنها را انجام دهد. شما می‌توانید وظایف ساده و پیچیده ای از شروع یک برنامه و ارسال ایمیل تا اجرای اسکریپت‌های مشخص در زمان خاص را تنها با چند کلیک انجام دهید.

برای استفاده از این نرم‌افزار روی Start کلیک و در قسمت جستجو Task Scheduler را تایپ کنید تا این نرم افزار اجرا شود. با اجرای برنامه پنجره ای باز می‌شود که شامل برنامه زمانبندی‌های فعلی است که ممکن است توسط سایر برنامه‌های نصب شده، ایجاد شده باشند و می‌توانند شامل تاریخ به روز رسانی یک نرم افزار یا شروع یک نرم افزار پس از بالا آمدن ویندوز باشد.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

لیست کتابخانه این نرم‌افزار را از سمت چپ پنجره باز کنید تا وظایف را در دسته‌های مختلف بیابید و ببینید که چه کاری انجام می‌دهند.

نرم‌افزار درون سیستمی‌ برنامه‌ریز (همانگونه که از نامش مشخص است)، می‌تواند کارهای کسل کننده و غیرجذاب را به سیستم عامل محول کرده و در برنامه زمانبدی شده، آنها را انجام دهد

برای ایجاد یک وظیفه بر روی Create Task در پنل سمت راست کلیک کنید. حالا باید یک نام برای آن انتخاب کرده و سپس توضیحات و چند مورد امنیتی مربوط به آن را تکمیل کنید.

سایر برگه‌هایی که در ادامه آمده اند، به شما برای ایجاد یک وظیفه به طور خودکار کمک می‌کنند:

:Trigger

به شما امکان می‌دهد که زمان اجرای وظیفه را تعیین کنید. مثلا به صورت دوره زمانی ( هر روز یا هر هفته) و یا هنگام راه اندازی سیستم و یا حالت‌های پیچیده تر.

:Action

محلی که شما باید تعیین کنید، یک وظیفه دقیقا چه کاری باید انجام دهد که می‌تواند شامل اجرای برنامه، ارسال یک ایمیل، نمایش یک پیام و یا اجرای یک خط دستور در Command باشد. در ادامه با چند ایده هوشمندانه نیز آشنا خواهید شد.

:Conditions

شما در این قسمت می‌توانید شرایط را برای اجرای وظیفه تعریف کنید. مثلا وظیفه تنها در زمان انتظار (Idle) سیستم و به مدت مشخصی اجرا شود و یا وظیفه سیستم را از حالت خواب (Sleep)، بیدار (Wake) کند و ... .

این تنظیمات بسیار سودمند هستند و به شما کمک می‌کنند تا مطمئن شوید، وظیفه دقیقا همان کاری را انجام خواهد داد که شما می‌خواهید.

:Settings

این Tab شبیه تب Conditions است اما برای زمانی تنظیم می‌شود که مثلا وظیفه اجرا نشود (و یا اجرای آن طول بکشد) در این حالت شما می‌توانید به سیستم بگویید که مثلا وظیفه را در زودترین زمان ممکن اجرا کند و یا اگر اجرای آن طولانی شد، وظیفه را متوقف کند و یا اینکه چند نمونه از وظیفه یک بار اجرا شوند.

در صورت تمایل به ایجاد وظیفه به کمک یک ویزارد ساده تر هم می‌توانید از منوی File، روی گزینه Create Basic Task کلیک کنید.

چند استفاده هوشمندانه از برنامه‌ریز وظیفه:

**راه اندازی رایانه و خاموش کردن آن بر اساس زمان تعیین شده

**اجرای برنامه (مثلا CCleaner) برای حفظ سلامت سیستم

**تعیین زمان اجرا برای نرم افزار Disk Cleanup در ویندوز 7 و ویستا

**استفاده از Ninite و برنامه‌ریز وظیفه برای بروز نگه داشتن اجزای رایانه

**آپلود خودکار عکس‌ها به Flickr به کمک پیکاسا

**راه اندازی زودتر در هنگام صبح به همراه آلارم ویدئویی

**تغییر تنظیمات ساعت ویندوز

بازیابی سیستم: خود را از وضعیت «وای، همه چیز پرید!» نجات دهید

گاهی اوقات، نصب یک نرم‌افزار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه یک مشکل جدید هم ایجاد می‌کند. ابزار System Restore  ویندوز برای این مواقع طراحی شده است. آن را اجرا کنید تا سیستم دقیقا به قبل از نصب برنامه یا راه‌انداز (Driver) بازگردد.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

البته System Restore جایگزین یک پشتیبان گیری بدون نقض نیست. چون تنها چند فایل سیستم و رجیستری را مجددا کپی می‌کند. ولی بازهم می‌تواند یک فرصت خیلی خوبی برای جبران یک اشتباه کوچک باشد.

برای استفاده از System Restore کافی است در منوی استارت عبارت System Restore را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. با این کار System Restore تمام نقاط بازگشت (Restore Points)‌ اخیر یا زمان‌هایی که شما امکان بازگشت به آنها را دارید، نمایش می‌دهد.

گاهی اوقات، نصب یک نرم‌افزار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه یک مشکل جدید هم ایجاد می‌کند. ابزار System Restore ویندوز برای این مواقع طراحی شده است

ویندوز به صورت پیش فرض و بدون نیاز به تنظیماتی خاص، پس از نصب هر نرم‌افزار یا راه انداز، یک نقطه بازگشت جدید ایجاد می‌کند. هرگاه هم متوجه بروز مشکلی شدید کافیست System Restore را اجرا کرده و در زمان به عقب بازگردید.

کتابخانه‌ها (Libraries): سازماندهی فایل‌ها و بهبود عملکرد جستجو در ویندوز

کتابخانه‌ها که پس از معرفی، تبدیل به یکی بهترین و پر استفاده ترین امکانات ویندوز 7 شدند، بسیار پر قدرت‌تر از چیزی هستند که به نظر می‌رسند.

اگر شما هنوز با کتابخانه آشنا نشده‌اید باید گفت، کتابخانه‌ها محتویات پوشه‌های مختلف را از جای جای رایانه شما جمع کرده و در یک مکان نمایش داده و را بر اساس همان محتویات مرتب می‌نماید. برای مثال اگر مجموعه موزیک‌های شما در سه پوشه مختلف درون سیستم شما پخش باشند، شما می‌توانید هر کدام از آنها را به کتابخانه موزیک خود اضافه کنید. پس از آن هرگاه پوشه موزیک کتابخانه خود را باز کنید تمام آهنگ‌های خود را در آن می‌بینید به طوری که انگار همه آنها در یک جا ذخیره شده‌اند. عملکرد کتابخانه وقتی به شدت قدرتمند می‌شود که یک پوشه به اشتراک گذاری شده در شبکه را به آن اضافه کنید.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

با تمام این‌ها، بهترین قسمت کتابخانه‌ها، ادغام شدن آن با جستجوی ویندوز است. از آنجا که جستجوی ویندوز، تمام سیستم را جستجو نمی‌کند، گاهی در عمل فوق‌العاده بی‌استفاده به نظر می‌رسد. ولی کافیست با وارد کردن یک پوشه به کتابخانه‌ها، آن را اندیس گذاری (Index) کنید. با این کار ویندوز اکسپلورر بسیار سریع این فولدر را جستجو می‌کند و این کار تنها یکی از راه‌هایی است که می‌تواند جستجوی ویندوز را خیلی بهتر کند.

شبکه خانگی: اشتراک آسان تر فایل‌ها

اگر در منزل خود بیش از یک رایانه داشته باشید، شاید زمانی لازم باشد یک فایل را بین آنها جابه جا کنید، مثل یک فایل که در حال کار روی آن هستید یا یک موزیک و یا فایل ویدئویی و یا چیزهایی از قبیل.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

شبکه خانگی یا بر اساس گفته ویندوز، Homegroups، ساده‌ترین راه برای انجام این قبیل کارهاست که به شما اجازه دسترسی دائمی‌ به هر فایلی که در شبکه به اشتراک گذاشته شده است را می‌دهد. علاوه بر این شما می‌توانید چاپگر خود را بین تمام دستگاه‌ها Share کنید و خب دیگر نیازی نیست که در هر اتاق یک چاپگر داشته باشید.

تمام کاری که باید انجام دهید، تایپ کردن عبارت Homegroups در منوی استارت ویندوز و اجرای ویزارد ایجاد شبکه خانگی است. از این به بعد شما می‌توانید کتابخانه مورد نظر خود را در شبکه به اشتراک بگذارید. حالا کافی است رایانه‌های مورد نظر خود را به شبکه متصل (Join) کنید تا دسترسی دائمی‌ به فایل‌های موجود در کتابخانه‌های Share شده امکان‌پذیر شود.

علاوه بر این، به کمک شبکه خانگی شما قادر به راه اندازی یک مرکز رسانه‌ای قدرتمند برای آماتورها خواهید بود.در نهایت، اگر شبکه خانگی برای شما کاربردی ندارد به راحتی می‌توانید آن را غیر فعال کنید.

شبکه خانگی یا Homegroups، به شما اجازه دسترسی دائمی‌ به هر فایلی که در شبکه به اشتراک گذاشته شده است را می‌دهد. علاوه بر این شما می‌توانید چاپگر خود را بین تمام دستگاه‌ها Share کنید

لیست‌های پرش (Jump Lists): دسترسی به امکانات دلخواه تنها با یک کلیک

لیست‌های پرش یکی از ویژگی‌های پر استفاده ویندوز هستند که به شما امکان دسترسی به آخرین ابزارها یا برنامه‌ها، لیست پر استفاده ترین برنامه‌ها و چیزهایی از این قبیل را، تنها از طریق نوار وظیفه (Taskbar) می‌دهد.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

هر اپلیکیشن موجود در نوار وظیفه، لیست پرش مخصوص به خود را دارد. (لیست پرشی که برای ویندوز 7 طراحی شده است)، در نتیجه شما به راحتی می‌توانید با یک کلیک به بهترین امکانات یک نرم افزار دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی به لیست پرش، تنها کافی است روی آیکون نرم افزار در نوار وظیفه راست کلیک کنید. با این کار یک منوی کشویی از نوار وظیفه باز می‌شود که شما را قادر به اجرای فایل‌های Word یا اجرای ایمن (Private Browsing) گوگل کروم و یا کنترل یک فایل Winamp می‌سازد. شما همچنین می‌توانند یک جستجوی ویندوز اکسپلورر را به لیست پرش خود بچسبانید (Pin) و آنرا برای کارهای روزمره خود کاربردی تر نمایید.

کنترل کننده منابع: آنچه را که برنامه‌هایتان انجام می‌دهند، بیبنید

Task Manager ویندوز چندین گراف برای بررسی منابع سیستم، درون خود جای داده است که به کمک آنها می‌توان به رفتار غیر عادی برنامه‌ها در سیستم عامل پی برد.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

اما ابزار دیگری نیز در ویندوز وجود دارد که به آن Resource Monitor گفته می‌شود و به شما جزئیات بیشتری در مورد پردازنده، حافظه، دیسک سخت و فعالیت شبکه داده و کمک می‌کند تا متوجه شوید درون سیستم چه می‌گذرد.

برای استفاده از این ابزار باید در منوی استارت عبارت Resource Monitor را تایپ کنید. با انجام این کار به شما، با نمایش پنجره گزارش کلی، خوش آمد گفته خواهد شد و خلاصه‌ای از فعالیت CPU،‌ هارد، شبکه و حافظه به نمایش در خواهد آمد. در سایر برگه‌ها می‌توانید جزئیات بیشتری از هر منبع را ببینید. برای مثال با کلیک روی حافظه (Memory)  گرافی نمایش داده می‌شود که به کاربر می‌گوید چه مقدار از حافظه در حال استفاده است، چه مقدار از آن در حالت آماده باش (Stand By) و چه مقدار از آن آزاد است. به همین صورت می‌توانید ببینید که آیا یک نرم افزار باعث کند شدن سیستم شما شده است یا اینکه یک نرم‌افزار چه مقدار از پهنای باند شبکه را در اختیار گرفته است.

اگر از افرادی هستید که این ابزار برای شما بسیار کاربردی است، می‌توانید یک میانبر از آن تهیه کنید تا در دسترس شما قرار بگیرد.

کنترل کننده قابلیت اطمینان سیستم: زمانی که ابزارها ضعیف‌تر می‌شوند

اگر به صورت مرتب در سیستم خود پیام‌های خطا و خرابی دریافت می‌کنید و به طور دقیق هم نمی‌دانید چگونه آنها را مرتفع کنید، ابزار کمتر شناخته شده‌ای به نام Reliability Monitor برای کمک به همین مسأله ساخته شده است. این ابزار به طور مرتب خطا‌های نرم افزار یا سیستم عامل، پیام‌های هشدار و اطلاع رسانی‌های مهم سیستم را دنبال کرده و در تایم‌لاین خود ذخیره می‌کند. شما نیز به کمک این تایم‌لاین می‌توانید ببینید چه اتفاقی در چه زمانی رخ داده است. همچنین می‌توانید روی تایم‌لاین به عقب بازگشته و ببینید که پیام خطا اولین بار چه زمانی نمایش داده شده و آیا الگو یا دلیلی خاص برای این خطا قابل مشاهده است یا خیر.

هفت ویژگی فوق العاده در ویندوز 7 که فراموش شده‌اند

برای اجرای این نرم افزار هم کافی است عبارت Reliability Monitor را در منوی استارت تایپ کرده و Enter را بفشارید. با اجرای نرم‌افزار با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که آخرین خطاها و مشکلات سیستم را نمایش می‌دهد. برای نمایش جزئیات یک روز خاص هم کافیست درون گراف، روی ستون مربوط به آن کلیک کنید تا لیستی از خطاها، هشدارها و اطلاعات مهم آن روز نمایش داده شود. علاوه بر این شما می‌توانید گراف را به صورت روزانه یا هفتگی بررسی کرده و به دنبال راه حل مشکل خود بگردید و جزئیات بیشتری را در مورد ایجاد مشکل ببینید.

به طور خلاصه اگر با مشکلی در رایانه خود مواجه شدید، Reliability Monitor را چک کنید تا به راه حل مطلوب برای مشکل خود برسید.

بخش دانش و زندگی تبیان

برگرفته از زومیت، لایف هکر