تبیان، دستیار زندگی
این روزها در همه محافل علمی صحبت از تصاویری است که کنجکاوی، مریخ نورد ناسا به زمین ارسال می‌کند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این تصاویر با کیفیت چند مگا پیکسلی گرفته می شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟


این روزها در همه محافل علمی صحبت از تصاویری است که کنجکاوی، مریخ نورد ناسا به زمین ارسال می‌کند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این تصاویر با کیفیت چند مگا پیکسلی گرفته می شود؟ در ادامه علاوه بر جواب این پرسش، چند ترفند مفید برای استفاده بهتر از دوربین آیفون را معرفی میکنیم.

مریخ نورد Curiosity به تازگی توانسته با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمده و با عکس های ارسالی خود ، همه طرفداران دانش و کیهان شناسی را به وجد آورد. اما شاید داستان دوربین هایی که این تصاویر را برای مان تهیه دیده و به زمین ارسال می کنند، جذاب تر از خود تصاویر باشد. فکر می کنید دوربین های «آزمایشگاه علمی مریخ» چند مگاپیکسلی باشند؟

این مریخ نورد به 12 دوربین تصویربرداری مختلف مجهز شده است که دقیقا نمی دانیم هر یک چه رزولوشن و کیفیتی دارند. اما آنچه که مشخص است، دوربین های اصلی این ربات از سنسورهای 2 مگاپیکسلی! بهره می برند

مایک ریوین، مدیر پروژه عکسبرداری کنجکاوی، در این باره به Digital Photography گفته است: همه طراحی‌ها در سال 2004 انجام شد. شما نمی توانید یک سیستم خاص را ارائه دهید و بعد از مدتی آن را خارج کرده با مدل پیشرفته تر جایگزین کنید. دوربین 2 مگاپیکسلی با 8 گیگابایت حافظه برای سال 2004 خیلی هم بد نبود. بنابراین مقایسه دوربین کنجکاوی با دوربین قوی آی‌فون‌های امروزی درست نیست.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

اگر به میزان پهنای باند و سرعت انتقال داده از مریخ به سیاره ما توجه کنید، تصاویری با کیفیت 2 مگاپیکسل توجیه عقلانی‌تری پیدا می‌کند. اگر ناسا روی میزان رزولوشن تمرکز کرده بود، دریافت به موقع تصاویر دشوارتر می شد.

شاید از اینکه دوربین های سه بعدی ویژه ای که توسط جیمز کامرون برای «آواتار» ابداع شد، در این پروژه مورد استفاده قرار نگرفته اند، تاسف بخورید. اما باید پذیرفت که تکنولوژی هنوز آماده استفاده از این گونه ابزارها در جاهایی با چنان فاصله ای نیست و احتمالا باید منتظر دریافت عکس های رنگی سه بعدی از مریخ نورد نسل های آینده باشیم.

در عکس پایین می توانید محل قرارگیری دوربین های مریخ نورد Curiosity را ببینید.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

اگر جزو آیفون دارها هستید با این حساب دوربین آیفون شما از مریخ نورد ناسا رزولوشن بهتری دارد. در ادامه با چند‌ ترفند برای استفاده بهتر از دوربین آیفون آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید. افرادی که تجربه کار با آیفون و آیپد را داشته‌اند احتمالا می‌دانید که iOS سرشار از نکته و‌ترفندهای جالب است، ترفندهایی که انجام یک کار را راحت‌تر و یا امکان تازه‌ای را به یک سرویس می‌افزایند.

دوربین آیفون ابزاری فوق العاده است. در دنیای عکاسی یک قول معروف وجود دارد که در مورد دوربین آیفون صدق می‌کند، و آن جمله این است: «بهترین دوربین، آن است که در زمان نیاز به راحتی در دسترستان باشد»!

ثبت موقعیت

برای اینکه عکس‌های گرفته شده با دوربین (مانند عکس‌هایی که به iPhoto آپلود یا به فلیکر می‌فرستید) کاربردی‌تر شوند، به آنها تگ موقعیت جغرافیایی اضافه کنید. شما با این کار سازماندهی و مشاهده آنها را در گوشی آسان‌تر می‌کنید، به خصوص اگر از آن دسته از افراد هستید که زیاد عکس می‌گیرید، این قابلیت برایتان بسیار کاربردی خواهد بود.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

هنگامی‌که برای اولین بار آیفون خود را فعال می‌کنید، اجازه دسترسی به موقعیت جغرافیایی شما، برای بعضی از ابزارها نظیر دوربین در خواست می‌شود. اگر اجازه دسترسی را رد کردید، بعدا می‌توانید آن را فعال کنید.

برای اینکه عکس‌های گرفته شده با دوربین (مانند عکس‌هایی که به iPhoto آپلود یا به فلیکر می‌فرستید) کاربردی‌تر شوند، به آنها تگ موقعیت جغرافیایی اضافه کنید

برای این کار، از صفحه اصلی به منوی تنظیمات (Setting) بروید، سپس پس از ورود به قسمت General، گزینه Location Services را انتخاب کرده و گزینه دوربین (Camera) را «On» کنید.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

از حالا به بعد هر عکسی که بگیرید، بر اساس موقعیت جغرافیایی شما ذخیره و مرتب می‌شود. برای مشاهده این قابلیت در عمل، به قسمت Photos وارد شوید و Camera Roll (آلبومی‌در قسمت Photos که عکس‌های شما در آن ذخیره می‌شود) را انتخاب نمایید. حالا در پائین صفحه باید گزینه Places را مشاهده کنید. با انتخاب گزینه Places، نقشه‌ای شروع به بارگزاری می‌کند که حاوی نقاطی قرمز رنگ است. این نقاط معرف مکان‌هایی هستند که در آن‌ها قبلا عکس گرفته‌اید. با لمس کردن هر یک از نقاط، تعداد عکس‌هایی که به آن موقعیت مکانی تگ زده شده‌اند و امکان مشاهده آنها برای شما فراهم می‌شود.

عکس‌هایی بدون لرزش

تکان‌های دوربین در دستگاه‌های کوچک، همیشه مسأله ساز هستند. یعنی اگر در زمان لمس صفحه برای عکس گرفتن، دست‌تان بلرزد باعث می‌شود عکس تیره و تار گردد.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

از نظر فنی، شما نباید برای گرفتن عکس روی صفحه لمس کنید. دکمه دوربین تا وقتی که انگشت خود را از روی آن برنداشته باشید عکس نمی‌گیرد. اگر قصد دارید وضوح تصویر را بهتر کنید، دکمه دوربین را فشار داده و نگه دارید، وقتی شات دلخواه خود را بدست آورید، برای گرفتن عکس، به آرامی‌ انگشت خود را بردارید.

تپ و زوم کردن

دوربین آیفون، به‌ اندازه‌ای خوب است که با آن می‌توانید سوژه را یافته و سریع عکس بگیرید و البته خیلی از افراد هم فقط همین کار را می‌کنند. اما ویژگی‌هایی نیز وجود دارد که به کمک آنها می‌توان عکس‌های بهتری گرفت.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

شما می‌توانید، با لمس کردن هر کجای صفحه که مایلید، روی آن قسمت فوکوس کنید (با این کار، مشابه تصویر سمت راست، یک مربع آبی در محل فوکوس پدیدار می‌شود.)

این کار علاوه بر فوکوس، به طور خودکار، نوردهی و تعادل رنگ سفید را نیز در منطقه اصلی عکس تنظیم می‌کند. این ویژگی برای ویدئوها نیز به خوبی عمل می‌کند.

علاوه بر این، هنگام عکاسی (نه ضبط ویدئو) وقتی مربع آبی فوکوس نمایش داده شود، شما یک نوار لغزنده (Slider Bar) نیز در پایین صفحه مشاهده می‌کنید که برای زوم دیجیتال کاربرد دارد. برای زوم کردن، کافیست دستگیره نوار را به چپ یا راست بکشید.

به یاد داشته باشید، این بزرگنمایی، بیشتر از اینکه اپتیکال باشد، دیجیتال است. به این معنی که مجبورید کیفیت تصویر را فدای بزرگنمایی کنید. بهترین راه این است که اگر برای شما مقدور است، به جای زوم کردن روی سوژه، به آن نزدیک‌تر شوید.

Copy و Paste کردن تصاویر

شما به راحتی می‌توانید عکس‌های مورد نظرتان را از وب سایت‌ها، کپی کرده و در ایمیل یا پیام‌های چند رسانه‌ای (MMS) مورد نظر، Paste کنید. برای مثال در سافاری آیفون، کافی است روی عکس کلیک کرده و انگشت خود را نگه دارید تا یک منو برای ذخیره سازی یا کپی عکس نمایش داده شود.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

ذخیره عکس، آن را به قسمت پایین Camera Roll منتقل می‌کند و کپی کردن عکس نیز قاعدتا به این معناست که می‌توانید عکس را هر جا که می‌خواهید Paste کنید. فرآیند کپی کردن تصاویر در قسمت Camera Roll نیز انجام پذیر است. برای این کار کافی است انگشت خود را روی عکس گذاشته و نگه دارید تا گزینه Copy نمایش داده شود.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

پس از انتقال عکس به کلیپ بورد آیفون، به قسمت ایمیل یا پیام‌ها (Messages) بروید و در قسمت درج پیام (Message Body) انگشتتان را نگه دارید تا گزینه Paste نمایش داده شود. با انتخاب Paste عکس شما با موفقیت به پیامتان ضمیمه (Attach) می‌شود.

دوربین آیفون قوی‌تر است یا مریخ نورد ناسا؟

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: نارنجی، خبرآنلاین، زومیت